vandra i Patagonien

Hej!
jag skulle behöva all hjälp jag kan få angående vandring i Patagonien!
Är det någon som kan berätta om erfarenheter?
Torres del paine eller Fitz Roy?
Har läst att de inte tar något inträde till parkerna i Argentina och att det ska vara billigare där, stämmer det?

Jag har iaf tänkt att flyga till Buenos Aires efter nyår, och sedan ta buss ner till El chalten, för att utgå därifrån.
MEN, så har jag nyligen hittat en hel del sidor på nätet där det står att man inte ska vandra själv i patagonien p.g.a pumor! Jag som har tänkt att vandra själv, och tälta så mkt som möjligt..
Är det någon som har gjort liknande resa och kan berätta vore det snällt!

Är även öppen för att mötas upp om det finns fler med liknande planer : )
 
Några pumor lär du inte få se i Patagonien. De är extremt ovanliga och skygga!
Dessutom kommer du inte att vara ensam på stigarna vid El Chalten och Torres del Paine.

Ang. Torres del Paine vs. Fitz Roy så tycker jag att båda är suveräna. Det beror lite på hur många dagar du vill vandra. Vi var där i februari/mars i år.

El Chalten är enklare och smidigare, eftersom man vandrar direkt från byn, det kostar inget inträde och det är gratis att tälta. Det är enkelt att på 2-3 dagar besöka både Laguna Los Tres (utsikt mot Fitz Roy) och Laguna Torre (utsikt mot Cerro Torre) och inga problem att vandra ensam. Det är väldigt mycket folk på stigarna, framför allt upp till Laguna Los Tres. Det finns väl så att man kan vandra ytterligare ett par dagar längre norrut, men det gjorde aldrig vi. Det finns även en 4-5 dagar lång vandring söder om El Chalten för att komma till en gigantisk glaciärer, men då är det riktig vildmark och helt tomt på folk, så det lämpar sig inte för att vandra ensam.
Bilder från Laguna Torre
Bilder från Laguna Los Tres

Vill du vandra längre så är Torres del Paine att föredra. Dock är det en längre bussresa dit och en del tältplatser kostar lite pengar. Du kan välja mellan att gå runt hela massivet ("Circuito grande") på 7-10 dagar, eller att bara göra den södra halvan (som kallas "W"). W-avsnittet har överlägset flest besökare, men gör du Circuito Grande så får du dessutom komma in i lite vildare områden (men med tillräckligt många andra vandrare under högsäsong för att det ska vara tryggt att vandra ensam) och se glaciären Gray från ovan - rekommenderas! Vandra i moturs riktning, då vandrar du över ett pass och vips har du hela glaciären nedanför dig, det är coolt. En annan klassiker längs rutten är att vandra upp till Paine Lookout tidigt på morgonen och se soluppgången där.
Bilder från Torres del Paine

Jag har svårt att välja en favorit. Fitz Roy har nog de coolaste topparna och några av vyerna där är oslagbara. Men Circuito Grande i Torres del Paine är en bättre vandring där landskapet varierar mer. Det finns bara en lösning: besök båda! Gör en kort vandring i El Chalten (El Chalten - Laguna Los Tres - Laguna Torre - El Chalten; 2 nätter i tält är lagom, eftersom båda utsiktsplatserna bör besökas i soluppgång) och gör sedan Circuito Grande i Torres del Paine.
 
Hej, jag vandrade precis som han ovan runt vid El Chalten och Circuito de Torres del Paine. Rekommenderas. Jag la upp en liten film (time-lapse) här på utsidan under Artiklar. Jag rekommenderar även att besöka områdena runt Volcoan Osorno och staden Pucon. Jag har massor av kartor och bilder. Hör av dig oom du vill veta mer.
 
Har också knatat på bägge ställena. Tycker Chaltén var riktigt nice! TdP var också fint men äckliga campingplatser. Chaltén all the way om jag återvänder. Pumor såg jag inga.

/M
 
Tack för tipsen här!

Vandrade i El Chalten nu i början på februari. Följde tipset att köra två nätter i tält enligt ovan men valde att börja i Hosteria El Pilar enligt ett andra tips. Kräver taxi eller minibuss upp till Hosteria El Pilar, men då får man en riktigt fin start på turen, färre andra på spåret och det finns några riktigt vackra vyer där uppe. Lätt värt en extra slant (går minibuss på fasta tider från El Chalten, men är man fler än två eller fler så lönar det sig att ta en taxi).

Alltså: Hosteria El Pilar - Laguna Los Tres - Laguna Torre - El Chalten
Fantastiskt fint!

Torres del Paine besökte vi bara med en organiserad dagstur. Nu var vi ju bara där en dag, men min spontana känsla för det var att det var mer folk generellt i Torres och Puerto Natales (än i exempelvis El Calafate) och att det var avgift-på-avgift i Chile till skillnad mot Argentina. Men det kanske är glesare på spåren?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fraewu Vandra i Patagonien? Trekking 4
ekk Vandra i Patagonien (torres del paine) Trekking 5
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...