5 dagars tur i skog

Generad måste jag erkänna, det gick för snabbt när jag läste! Utgick ifrån att man skriver det som är förbjudet och inte det som är tillåtet....

Efter att ha läst föreskriften så är jag lite frågande till vad som verkligen menas, får lite känsla av att man uttrycker sig som man gör i Norge (förbud men ändå inte).
I C1 står det: Skada mark eller vegetation, inklusive döda stående eller liggande träd. Det är dock tillåtet att ta ved för eldning på platsen, dock ej stående döda torrträd av tall eller gran.
Vad menas med det?

Personlig åsikt, eftersom området beskrivs som urskog så kan jag tycka att man skall vara restrektiv med att elda. En skogsbrand skulle vara, i mina ögon, en katastrof.
Du får ta löst liggande grenar på marken. Så tror jag att de menar.
 
Jag och frugan åker till Kloten lite då och då.
Runt fiske sjöarna finns det folk som fiskar men i skogarna har jag då inte stött på någon.
Nyttja allemans rätten kan du göra där men fortfarande gäller inte förstöra och inte störa.
Om ni är 5 grabbar som vill ut och testa lite saker i praktiken så kan ni ringa swaskog som äger största delen av marken om jag inte minns fel.
Dom kan kanske peka ut något ställe där ni skulle kunna få praktisera det ni vill.
Alltid bäst att fråga, oftast så är det ok om man går med på deras krav. Lycka till och ha så kul där ute
 
Undvik reservat

Jag vill påstå att ni kan köpa en karta över nästan vilket område som helst och gå ut och göra det där som ni vill göra. Åk upp till Dalsland eller till Småland så finns det skog och vatten i överflöd. Och aktivt skogsbruk. Fördelen med det är att ni garanterat kommer passera en nygjord röjning eller gallring där det finns gott om material till vindskydd på marken. Och med lite efterforskningar före så kan man lätt lista ut vart man skaffar fiskekort i just det området. Vad eldning i juli beträffar så är det väl vädret som avgör: är det varmt gäller säkert eldningsförbud då.
 
Det framgår ju inte varifrån ni utgår.

Men ett salladsblad med ont om gårdar och vägar bör räcka inom närområdet. Länsbiblioteken har Ekonomiska kartor över trakten.

Istället för att koncentrera er på vad som inte är tillåtet, gilla läget, gäller eldningsförbud så gör det det.

Se till att komma iväg och gör det möjliga. Med fiskekort.

go tur
 
Jag har bl a gått Bergslagsleden mellan Ramdundeboda och Ånnaboda. Men bivackmöjligheterna var få utom vid rastplatserna med vindskydd. Och elda skulle jag aldrig få för mig utom i förberedda eldringar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Inhägnad skog? Naturområden 6
Korallaven Skog med gigantiska granar? Naturområden 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...