Jag och mina döttrar upp på Kebnekaise... Gulp.

Ja, det är absolut en möjlighet att ta den vägen som Christoffer föreslår även om det skulle kunna vara svårt att hitta en bra tältplats om det är många som vill bestiga toppen. Man får inte riktigt vara ifred på samma sätt.
 
Jag vet inte var smux har fått sina siffror ifrån. Men från Kebnekaise fjällstation upp till Sydtoppen och tillbaka blir det ca 1800 höjdmeter om man går västra leden och alltså går uppför Vierramvare 2 ggr.

Det var ett lite för snabbt överslag av mig, då jag räknade med att fjällstationen låg på ca 600möh och höjdsskillnaden mellan Vierramvares topp och Kaffedalen var ca 300m. När jag studerar kartan noggrannare så får jag fram drygt 1800 höjdmeter per sträcka vilket stämmer väl med dina siffror:).
 
Många bar svar ska bara slänga in mina åsikter på ett par saker

1. Åk båten, det är en vacker båtresa. och är ni ovana så åk den.
2. Västra leden har ett par fördelar om man upptäcker att det är en för stor bit man tagit. Man kan avbryta då man står mellan Vierremvare och Toulpagorni, vik vänster istället för höger och upp på Toulpagorni, mycket vacker utsikt och häftigt att titta ner i grytan.


christian
 

avslutad210712

Gäst
I augusti 2015 .....

Med stor sannolikhet är toppglaciären barsmält och då är det inte roligt att gå sista biten upp på toppen. Är det barsmält är toppen liten, brant och hård.

Kläder behövs. Oftast en helt annan temperatur på toppen än nere vid foten.

Mat behövs. Många som köper en macka på fjällstationen och går tom på det. Räcker definitivt inte eftersom vi pratar om 8-10-12 timmars konstant fysisk aktivitet.
 
Hej Kaspar, det låter väldigt trevligt!

Vi ska också vandra med barnen för första gången och bestiga toppen i augusti, är också från Göteborgstrakten! Vi kanske ses där?!

Vår plan är att bestiga toppen från Kaffedalen i Singivaggi, precis enligt axehogs förslag.

Tänk på att se till att barnen har bra kängor, ryggsäckar med stabilt höftbälte och skalkläder som andas och är vattentäta. Dålig utrustning = dålig upplevelse. De kanske aldrig vill tillbaka till fjällen igen och det var ju inte tanken med turen. En förstavandring ska förhoppningsvis ge mersmak!

Också viktigt att ha med skavsårsplåster typ compeed och sporttejp. Glöm inte mygghatt! Myggen kan bli en chock för en västkustbo! Man ska försöka att undvika att ta på myggmedel på barn, det innehåller en hel del jox om man ska ha ett medel som har någon effekt. Viktigt att tvätta bort det från huden innan man lägger sig på kvällen också.

När ska ni dit? Vi ankommer Kiruna den 28/7 och åker hem den 7/8.
 
Ludde!

Har inte förrän nu insett att det kommit fler svar här... Vi kom upp! Vi var på toppen en riktigt molnig dag den 6e augusti. Hur gick det för er?

Vi gick från fjällstationen, där vi vandrarhemsbodde. Lyxigt, men jag ville bjuda tjejerna på lagom mycket vildmark första gången...

Vi använde djungelolja, och det funkade rätt bra efter lite testande. Fast på fjället använde vi inget. Mest på vägen mellan fjällstationen och Nikka: där var det tjockt med mygg!!

Jag bar ju i stort sett allt, i en lånad fantastisk ryggsäck. Hade nog inte klarat det utan höftbältet på den.

Compede hade vi med oss, och jag fick sätta på plåster två gånger under färden i förebyggande syfte. Inga problem med skoskav!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...