Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn?

Nej Keron behöver de fyra markpinnarna (två i varje kortsida) för att stå, och helst linorna till ventilstrutarna för att få sträckning på taket.

Som sagt det är egentligen bara innertältets golv som är kritiskt med avseende på ytan, absiderna kan du ju ha sten och ris i :) Den stora nackdelen med Keron är inte att det är utrymmeskrävande på marken utan vikten och packvolymen IMHO.
 
Du skriver åka. Ska ni åka bil och bara gå kortare sträckor med barnen? Eller vill ni vandra med tält och barn? Om det är det förstnämnda kanske ni istället kan köpa ett större (4 pers), tyngre men billigare tält och sedan köpa två mer lätta friluftstält om ett par år när ni vill börja vandra.

I sommar ska vi främst åka men till hösten blir det mer gå i skogen och så. Ibland med barnen och ibland bara vi 2 vuxna.
 
Ett tips om ni inte vill lägga för mycket pengar nu på ett stort tält som kanske inte blir en ideal lösning om några år, när kanske 2st 2-mans tält är en bättre långsiktig investering är att titta på ett Bergans Rondane 4.
 
Vi är 2 vuxna och 2 barn (7 och 4) och använder ett Kaitum 3 - 2 ingångar/absider + extra bredd i mitten (dock inte helt kvadratiskt) - funkar kalasbra! Har även ett Nammatj 2 GT men det räcker till 2 pers så 4 i ett Nammatj3 vet jag inte riktigt om det fungerar bra - i ett tält med samma höjd vid fötter och huvud medför att man kan ligga skavfötters vilket ger bättre utnyttjande också - det får du inte m ett Nammatj ...
 
När vi hade barn i den åldern (tidigt 80-tal) hade vi sovsäckar som man kunde koppla ihop. Även om det inte var tillverkarens tanke så gick det bra att koppla ihop 3 säckar till en stor där hela familjen rymdes och trivdes. De vuxna ytterst och barnen i mitten. Liggunderlagen la vi på tvären för att ingen skulle hamna i en skarv mellan.
Vi hade ett KEB III som med fyrkantigt golv men med kopplade sovsäckar blir fotänden mycket smalare än huvudänden så det blir perfekt i ett modernare avsmalnande tält. Vi hade enkla liggunderlag så jag vet inte hur det blir om man har uppblåsbara underlag på tvären men det borde fungera om man kan få dom att ligga tätt.

KEB III tältet (inköp 1975) använder jag fortfarande. Golvduken är inte vattentät längre men i övrigt är det felfritt.
Så ett tält från Hilleberg är min rekommendation.

/Eluh
 
I sommar ska vi främst åka men till hösten blir det mer gå i skogen och så. Ibland med barnen och ibland bara vi 2 vuxna.

Anledningen till att jag frågar är att jag tänker att det kanske går att klämma ihop sig i ett stort tre pers tält nu när barnen inte är så stora. Men jag misstänker att de växer med tiden o att det snabbt blir alldeles för trångt i ett sånt tält, o därmed onödigt att köpa ett så pass dyrt o stort tält.

Jag har själv ett Nammatj3 som jag använder tillsammans med min pojkvän. Jag tycker att det är alldeles för stort o tugnt för två vuxna (men vi har inte tagit oss tid o pengar att byta ut det).
 
En sista fundering

Tack för alla svar!

Det står nu mellan Nallo 4 och Keron 4(det lutar åt Keron).

Förutom vikten och priset, finns det någon mer fördel att välja Nallo framför Keron?
 
Funkar

Hej
Nammatj 3 funkar bra med två vuxna och två barn i den åldern och en bit uppåt. Förr sov vi så varje sommar i några år. Som påpekats innan bör liggunderlagen vara lika höga. Då fungerar det bra. Kan klar rekommendera nammatj3, funkat bra nu i 20 år. Klar fördel med liten yta ibland. Nackdel lutande bakdel då det hällregnet och man är lång. blir det ett fyramanna tält så köp ett med dubbla absider.
Med vänlig hälsning, ht
 
Hej
Nammatj 3 funkar bra med två vuxna och två barn i den åldern och en bit uppåt. Förr sov vi så varje sommar i några år. Som påpekats innan bör liggunderlagen vara lika höga. Då fungerar det bra. Kan klar rekommendera nammatj3, funkat bra nu i 20 år. Klar fördel med liten yta ibland. Nackdel lutande bakdel då det hällregnet och man är lång. blir det ett fyramanna tält så köp ett med dubbla absider.
Med vänlig hälsning, ht


Dubbla absider som t.ex Keron 4? Eller menar du med en förlängd absid(gt-modell)?
 
Du kanske redan hunnit köpa..
Vi är precis hemkomna från skogstur i Tiveden med 2 vuxna o 2 barn (8 & 10) med Keron 4 GT.
Vikt och packvolym är den enda nackdelen men är man en familj är det enklare att fördela vikten.
Jag kan varmt rekommendera tältet då utrymmet (speciellt med barn i dåligt väder) är värt varje svettdroppe det kostat att bära..
Kan även rekommendera Hillebergs extra-golv som gör att absidern är "torr" och kan nyttjas än bättre då det ösregnat (vilket det gjorde under vår vecka i skogen).
Att hitta plats upplevde jag inte som några problem.

PS Vi har även "bil-campat" och utgått från bilen och då är tältet oslagbart när bärandet inte är ett problem.
PPS Har även ett Keron 3 som är 25 år gammal som dock inte räcker till för 2+2 men det håller än så även om tältet är dyrt håller det i längden om ni nu kommer nyttja det under dess livslängd..
 
Vi är tre i familjen (2 vuxna + 1 barn nu 9 år). Vi valde när sonen var liten ett Nallo 4 som vi har använt på hemmaplan och någon fjälltur. Jag tror att ett mindre tält för er med två barn skulle bli hemskt trångt. Vi tycker det är lagom för oss tre och får då plats med lite prylar i utkanterna. Planerar för en fjälltur med sonen senare i sommar och då blir det samma tält fast vi bara är två = skönt utrymme.
Hoppas att ni satsade på ett fyrapersoners om ni redan hunnit köpa och gärna ett med stor absid om ni tänker er att ha fyra ryggsäckar mm om några år. Som någon skrev tidigare så måste ju inte underlaget vara helt jämt i absiden bara sovdelen blir någorlunda slät. Lycka till.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...