Gammalt fjällräven tält

Kolla in mitt Fjällräven Termo-G 66 som jag ärvde från far för några år sen. Tältade precis med en vän i Cornwall, England i en vecka med det. Trångt men mycket vackert tält. Och oerhört lätt.
 

Bilagor

  • IMG_0093.jpg
    IMG_0093.jpg
    142.4 KB · Visningar: 7,007
En bild på mitt tält som användes 3 nätter under förra helgen vid Kebnekaise Fjällstation.
 

Bilagor

  • IMG_1225.jpg
    IMG_1225.jpg
    50.6 KB · Visningar: 7,696
Jag har ett liknande som köptes in sent 70-tal, fast inte ett Fjällräven utan något med en bäver på tror jag.
Har använt det massor vid MC-turer.
Man får gå 3-4 varv o efterjustera sen blir det rätt OK.
Nackdelen är väl igentligen bara att det går åt mycket pinnar och att man reser innertältet först.
Öva att slå upp det hemma ett par gånger så är det nog inga bekymmer att ta det till Jämtland en vecka.

OOOOH bävertältet ett sånt hade jag (trodde nästan man va ensam om det)
det är nu pensionerat efter att brorsans ungar lekte sönder det... ah nostalgi.

BZ/
 
Gammalt tält

Hej! Jag köpte just ett Fjällräven Everest III på second hand för 50:- ! Ska fixa det lite och testa det. Verkar vara i perfekt skick. Roligt att ett så gammalt tält kan få en andra chans! Men blir vi fler än 2 så tar jag nog tentipin. Ska nog ha det som ett "snabba ryck ut i skogen tält". Man kan ju packa det hur man vill i ryggan. Stängerna tar ingen plats alls och resten kan man packa där det får plats.
 
Påminner om mitt gamla tält, också ett gammalt fjällräven, som vi använt vid fjällvandring på sommaren ända fram till sommaren 2011 då vi investerade i ett Nallo 2. Största skillnaden är utrymmet (större i Nallot) och kondensen (mindre i nallot). Grymt hållbart tält som är fullt funktionsdugligt trots att det inköptes för Många år sedan när mina föräldrar var unga.

Nån kanske vet vilken modell vi har?
5892_116180051155_589361155_2945451_5993429_n.jpg
 
Flera av tälten påminner om ett tält vi mina föräldrar har hemma, ett Hilleberg Keb. Har sjölv sovit en natt eller två i det ovanför stationen vid Kebnekaise. Gammalt hederligt ryggås. Minns inte hur det uppförde sig då vi slog upp det eller om det kom något regn den turen.

Fint med gamla klassiska tältlösningar:)
 
Nostalgi med blandade känslor

Hrmmm, det var just ett blått "Everest" som nån gång i slutet på 70-talet, mitt i natten och i hällande regn, blåste sönder för oss i spårlös terräng nånstans norr om Tarfaladalen... men det kan ju bero på de då för tiden rätt oerfarna tältuppsättarna ;).

Tältet blev lagat, men fick aldrig mer följa med på en fjälltur, utan framlevde resten av sitt långa liv i den skånska skogen, fullt av ivriga mullebarn. Tills ytterduken mycket riktigt gav upp p g a mångårig exponering för uv-strålning.

Jag gillade de gamla ryggåstälten med dubbla absider - vilken lyx att ta sig ut och in utan att krypa över varandra, kunna få tvärdrag genom tältet, fixa mat och dona med var sin packning längs hela långsidan, liggande kvar i sovsäcken... Har faktiskt ända sedan dess letat efter en modern motsvarighet med liknande arkitektur, men inte hittat något (utom några alldeles för tunga polacker).
 
Påminner om mitt gamla tält, också ett gammalt fjällräven, som vi använt vid fjällvandring på sommaren ända fram till sommaren 2011 då vi investerade i ett Nallo 2. Största skillnaden är utrymmet (större i Nallot) och kondensen (mindre i nallot). Grymt hållbart tält som är fullt funktionsdugligt trots att det inköptes för Många år sedan när mina föräldrar var unga.

Nån kanske vet vilken modell vi har?
5892_116180051155_589361155_2945451_5993429_n.jpg

Tror modellen hette Hunter. Med betoning på tror.
 
Her ses et Everest 3 på Louttolako i Sarek. Året er 1988, teltet købt 1985.
 

Bilagor

  • Luotolako teltning under Palkattjåkka1.jpg
    Luotolako teltning under Palkattjåkka1.jpg
    45 KB · Visningar: 5,243
Påminner om mitt gamla tält, också ett gammalt fjällräven, som vi använt vid fjällvandring på sommaren ända fram till sommaren 2011 då vi investerade i ett Nallo 2. Största skillnaden är utrymmet (större i Nallot) och kondensen (mindre i nallot). Grymt hållbart tält som är fullt funktionsdugligt trots att det inköptes för Många år sedan när mina föräldrar var unga.

Nån kanske vet vilken modell vi har?
5892_116180051155_589361155_2945451_5993429_n.jpg

Finns ett likadant fast blått till salu på tradera, enligt packpåsen till det tältet heter det Hajk III. Kolla själv här: http://www.tradera.com/fjallraventalt-auktion_340242_155525302
Snyggt tält i varje fall!
 
Jag bumpar den här tråden lite, ska ge mig ut nu till imorgon med farsans gamla Fjällräven Hunter! Senast det användes var enligt uppgift 1984, slog upp det på en gräsmatta igår dock, allting finns kvar. Rätt smidig uppsättning, jag får nog upp det här snabbare än ett kupoltält. Packar inte orimligt stort eller tungt heller.
Postar en bild på det senare ikväll!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
GustavOh Tio år gammalt Marmot Nusku med flagnande sömtejpar. Fixbart? Bo och sova 8
DoktorGlas Gammalt tält, renovering och reservdelar Bo och sova 20
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
Arnout Gammalt Klättermusen tält. Tips. Bo och sova 3
PickabooKat Gammalt Hillebergstält Bo och sova 5
OlleN Gammalt Hilleberg Bo och sova 3
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
MWox Fjällräven Abisko Shape 2 vs Nordisk Opland 2 LW Bo och sova 5
PsychoDave Fjällräven Akka 3 R/S variant? Bo och sova 1
haraldseb Erfarenhet Fjällräven singi 2 season Bo och sova 1
KirOHna Fjällräven Abisko View 2 Bo och sova 1
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Bearik Fjällräven Skule är inget att ha Bo och sova 12
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
OlaCarlbom Fjällräven Abisko Lite 2, hur högt invändigt? Bo och sova 3
jfc.bromma Fjällräven Termo-G 66 Bo och sova 6
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
K3WA Ny tältpåse Fjällräven Akka 3 Bo och sova 3
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
erikh1 Fjällräven - Hilleberg eller annat? Bo och sova 2
behnke fjällräven abisko endurance 3, bra investering? Bo och sova 7
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
petersundqvist Fjällräven Camp 78 Alu Bo och sova 3
JackLynx800 Hilleberg eller Fjällräven Bo och sova 31
Beatrice87 TIPS: Bra Fjällräven tälterbjudande just nu Bo och sova 5
AndersSupertramp Vad heter detta Fjällräven-tält ? Bo och sova 23
andersmossing Tält Fjällräven vålå 4 Bo och sova 8
Akka Nya tält från Fjällräven Bo och sova 37
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
Jonas Hemberg Fjällräven Akka 2 Endurance Bo och sova 1
olastefan Fjällräven abisko lightweight 2 Bo och sova 5
Tommy Hurtig Fjällräven Akka View 2 Bo och sova 7
isabell.lucev Sovsäck fjällräven classic Bo och sova 10
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
linusthefrisk Fjällräven Akka Dome 3 Bo och sova 5
kilo_one_six Fjällräven Abisko Lightweight 1 Bo och sova 40
johanfpettersson Fjällräven caravan carry-combi Bo och sova 6
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
roccster Fjällräven Akka Rs3 som läcker Bo och sova 0
Martin på Skäret Fjällräven Polar M30 Bo och sova 0
Sekk Marmot Thor eller Fjällräven Akka Shape R/S 3 Bo och sova 6
guhj För långa tältbågar, hur fixa? (Fjällräven Akka 3) Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.