Övelevnad längs Norska kusten

Jag tänkte paddla hela Norska kusten från svensk/norska gränsen till norsk/ryska gränsen den 1 juni 2013. Jag behöver tips på ätbara ting längs med vägen eftersom jag inte tar med mig mat eller pengar utan tänkte skaffa det längs vägen. Jag ska bara klara mig på min initiala utrustning och vill på detta sätt ta ställning mot slit-och-slängkulturen.
Det jag har med mig i min initiala utrustning är:
  • 2 liter olja för matlagning
  • 2 liter honung för smaksättning av diverse te som jag gör på olika växter
  • 150 buljongtärningar för smaksättning
  • Citronpeppar för smaksättning av fisk.

Tänkt mat som jag ska samla längs med vägen:
  • Fisk (Fram för allt Torsk, makrill och gråsej)
  • Krabbor (Strandkrabbor men även vanliga krabbor och uppe i norr om jag har tur Kungskrabba)
  • Tång (Kelp och Havssallad)
  • Lavar (Navellav)
  • Blåmusslor
  • Växter (Vass, kolsäv och kaveldun

Jag vill gärna att ni bidrar med fler lätta födokällor som jag inte tänkt på eller glömt. Självklart måste jag hålla mig till lagen och jag kommer inte att skjuta däggdjur eller fåglar, inte heller reptildjur så som grodor eller ormar eftersom de är fridlysta. Bidra gärna med lätta fisksorter som jag kan fiska passivt under natten från strandkanten med mete.

Titta gärna in på min hemsida: www.meningenmedlivet.nu
 
Glöm kolhydrater från växter och lavar, du kommer inte hitta mycket och lavarna måste lakas ur och kokas och det tar alldeles för lång tid. Att dyka efter musslor (inte bara blåmusslor) och tång är nog det som ger mest mat, men då måste man ha utrustning för att dyka i kallt vatten, och det kan vara svårt om det blåser mycket. Med så dålig mat bör du ta med dig så mycket olika kryddor som möjligt, man tröttnar fort på en enda smak!
 
har vi inte sett detta förut? Var det inte ngn som skulle paddla längst norges kust utan pengar och mat för att påvisa något, minns inte vad?
 
Hur många av dygnets timmar avser du använda till aktivt födosök?
Nätfisketillstånd kan du få det?
Så många som det krävs. Är jag inte mätt och har en måltid i kajaken så kan jag inte fortsätta paddla. En gissning är 4 timmar per dag. Ska kolla upp tillstånd för nätfiske. Tog bara för givet att jag inte skulle få fiska med nät eftersom ickenorska bara får använda handredskap.
 
Glöm kolhydrater från växter och lavar, du kommer inte hitta mycket och lavarna måste lakas ur och kokas och det tar alldeles för lång tid. Att dyka efter musslor (inte bara blåmusslor) och tång är nog det som ger mest mat, men då måste man ha utrustning för att dyka i kallt vatten, och det kan vara svårt om det blåser mycket. Med så dålig mat bör du ta med dig så mycket olika kryddor som möjligt, man tröttnar fort på en enda smak!

Har tänkt utnyttja ebb och flod ganska mycket. Plocka maten i ebb. Det fina med Navellav är att de kan ätas direkt utan tillredning. De är inte beska och behöver inte lakas ur och innehåller mycket kolhydrater. Kommer nog koka dem ändå tillsammans med en buljongtärning varvid det blir lättare att smälta.
 
Glöm kolhydrater från växter och lavar, du kommer inte hitta mycket och lavarna måste lakas ur och kokas och det tar alldeles för lång tid. Att dyka efter musslor (inte bara blåmusslor) och tång är nog det som ger mest mat, men då måste man ha utrustning för att dyka i kallt vatten, och det kan vara svårt om det blåser mycket. Med så dålig mat bör du ta med dig så mycket olika kryddor som möjligt, man tröttnar fort på en enda smak!

Vilka andra musslor går att äta?
 
Vi har efarenheter av att näringssök vid god tillgång är en 4-6 timmars affär per dag, då per plan du avser vara i för dig nya lokaler konstant, kan överslagsmässigt adderas 25-50% på behövlig tid.
Som ego ser blir ditt program inte ett dugg mer genomförbart med det här upplägget.
Våga analysera själv och erkänna att det är genomförbart i snigeltempo eller med tillförd mat på normaltid. Dykinsamling brukar precis som jakt vara en energimässigt negativ post.
Hur många månader tror dig behöva? Ibland är verkligheten planers största fiende.
Tråden i sig är som tidigare påpekat snubblande nära en dubbelpostning.
 
Vi har efarenheter av att näringssök vid god tillgång är en 4-6 timmars affär per dag, då per plan du avser vara i för dig nya lokaler konstant, kan överslagsmässigt adderas 25-50% på behövlig tid.
Som ego ser blir ditt program inte ett dugg mer genomförbart med det här upplägget.
Våga analysera själv och erkänna att det är genomförbart i snigeltempo eller med tillförd mat på normaltid. Dykinsamling brukar precis som jakt vara en energimässigt negativ post.
Hur många månader tror dig behöva? Ibland är verkligheten planers största fiende.
Tråden i sig är som tidigare påpekat snubblande nära en dubbelpostning.

8-10 veckor för paddlingen, därtill har jag adderat 4-6 veckor till matinsamling. Har ingen deadline på projektet utan det får ta den tid det tar. Dock så tror jag att norska atlantkusten är ett av de absolut lättaste ställena för matinsamling.
Går det inte så går det inte, då blir jag tvungen att komplettera mat efter vägen. Kreditkortet ligger nedpackad med övrig nödutrustning. Huvudsaken att man ger det ett ärligt försök. Denna tråd vill jag enbart ska handla om tips på födosök.
 
Efarenhet av lokalen är den enda eggen som finns vid födosök. Så rådet blir förreka! Alla samlarkulturer har försökt förbättra naturen omkring på olika sätt, ljus, sammansättning. Viltåkrar är ingen ny uppfinning. Fodring vid nät är en gammal fångstmetod.
Att försöka leva på spöfiskning verkar väl optimistiskt, insamling i tidvattenområden låter klokare. Samtidigt som det låter slitsamt. Mussel och blötdjursinsamlingar brukar ske i grupper och på linje om det skall bli effektivitet i det hela. Du är ensam, solosök kräver stor diciplin så att det inte blir ett enda rundspring. Långrev kräver som du vet en massa betning, dessutom är det bromsande i vattnet.
Artkännedom, identifiering, rensning, beredning och tillagning kräver såpass mycket att en rektur är nog det minsta tippset du kan få. Du behöver täcka många lokaler. Även med goda förberedelser så förbered dig mentalt på en lång svälttur. Alternativt väldigt många restaurangbesök.
go tur
 
Trådstartaren vill med inlägget ha tips om att samla mat längst norges kust ingenting annat. En otroligt intressant tråd enligt mig i ett ämne som säkert intresserar många. Och i mitt tycke även bra att den startades utanför projekttråden om detta äventyr.

Men det där med nätfiske skall väll inte behövas? Jag fiskar själv en hel del i i Stockholms skärgård och inte svårt att på någon timme få upp mat för en dag eller fler. Risken med nät är att man har svårt att få en lagom mängd mat, och man vill ju inte kasta fisk. Det räcker ju självklart inte med fisk som födoämne men känns som om norges kust borde ha mer att erbjuda än vår stackars östersjö.

Hur länge har du räknat med att förvara fisk? Smidigt om man har lite fiskelycka att hålla den fräsch ett par dagar. Lättast är kanske att tillaga och sedan förvara svalt eller?

En metod för fiske när man sover kan vara någon form av bottenmete med larm på fiskespöt. Finns små smidiga larm som känner av när det nappar.

Lycka till med maten.

//Robban
 
Efarenhet av lokalen är den enda eggen som finns vid födosök. Så rådet blir förreka! Alla samlarkulturer har försökt förbättra naturen omkring på olika sätt, ljus, sammansättning. Viltåkrar är ingen ny uppfinning. Fodring vid nät är en gammal fångstmetod.
Att försöka leva på spöfiskning verkar väl optimistiskt, insamling i tidvattenområden låter klokare. Samtidigt som det låter slitsamt. Mussel och blötdjursinsamlingar brukar ske i grupper och på linje om det skall bli effektivitet i det hela. Du är ensam, solosök kräver stor diciplin så att det inte blir ett enda rundspring. Långrev kräver som du vet en massa betning, dessutom är det bromsande i vattnet.
Artkännedom, identifiering, rensning, beredning och tillagning kräver såpass mycket att en rektur är nog det minsta tippset du kan få. Du behöver täcka många lokaler. Även med goda förberedelser så förbered dig mentalt på en lång svälttur. Alternativt väldigt många restaurangbesök.
go tur

Bra råd. Finns ju en anledning till att någon med lokalkännedom kan åka ut och fylla en båt med fisk när någon som inte är påläst inte får ett napp på flera dagar.

Men är inte långrev förbjudet? Räknas inte det till samma typ av redskap som nät? Har för mig att de endast får användas på eget fiskevatten i Sverige. Och sen som du skriver så kanske det inte är så kul att leta mat till maten som det blir med långrev:)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...