Tältval vid paddling?

Peter

Gäst
Är det någon som har ett bra tips om vilket tält som passar bra vid tältning utefter kusten? Gärna enmans-tält.
Tacksam för alla tips!
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Förslag till tältval

Hej!


Jag har själv haft dessa funderingar och kom fram till att Hilleberg Nallo passade mina behov. Jag har en Buccaner Polar som har lite mindre packningsutrymme. Jag sökte i första hand ett litet tält som helst skulle vara självstagande. Nallo är egentligen inte självstagande, men med enkla lösningar behövs det bara två fästpunkter för att det ska stå själv.


Nallo är ett tunneltält och får därför bättre utrymme (känsla) än ett kupoltält i förhållande till storlek/vikt. Nackdelen kan alltså vara att tältet inte är självstagande som kan vara en bra fördel när du tältar på t.ex västkusten i yttre skärgården.


Hälsningar
Tomas
 

Magnus Cramne

Gäst
Välj ett självstagande kupoltält !

Jag rekommenderar starkt ett självstagande ( kräver inga fästpunkter i marken ) kupoltält om du skall ha det i samband med paddling. Ofta tältar man direkt på en klipphäll särskilt om man tänkt att paddla i ytterskärgårdar, där finns INGA fästpunkter, visst det går att hitta några stenar att förankra med men det blir inte så kul om det blåser upp !
Jag har själv ett North Face VE25 som jag tycker är suveränt, det är ett högkvalitetstält och är ordentligt rymligt, t e x om man vill laga mat en regnig dag. Tidigare har jag haft tunneltält ( Hilleberg Keron 3 ) också det ett mycket bra tält, passar dock bättre i fjällen eller på ställen där man kan få i markpinnar.


Ett tips är att köpa begagnat ! dessa tält kostar en slant, men det är det värt.


Magnus Cramne
 

mrstaffan@telia.com (Staffan)

Gäst
Smalt kupoltält

1. Formen


Något som styr valet av tältmodell vid paddling är helt enkelt möjligheten att kunna placera tältet, då lämpliga platser är sällsynta i vissa områden. Det är alltså lättare med ett tält som är litet (typ enmans som du vill ha) och avlångt/smalt. Jag har undvikit Staika och VE-25 eftersom dessa är alltför 'breda'. Behovet av absider är inte så stort när man paddlar eftersom man kan förvara det mesta av packningen i kajaken dock behövs de för regnkläder och matlagning vid regnväder.


2. Vindtålighet


Kupoltält klarar vind betydligt bättre än tunneltält. Dels vindtrycket (många bågkorsningar, små paneler mellan bågarna och en låg form) och dels tystheten (att ligga en hel natt i kraftigt smatter ger ingen god sömn). Är marken ojämn står ett kupoltält bättre.


3. Trivsel


Man kan hamna på fina tältplaser och en bra utsikt från tältet genom nätpaneler eller öppningen är en skön lyx.
Att kunna sätta upp enbart innertältet vid fint väder är ofta härligt och med nätpaneler i taket fås utsikt och diskretion.


Man kan också vara inblåst dagar i sträck och då är det skönt med ett rymligt ljust tält.


Färgen på ett tält har i längden betydelse; blått/grått/rött/ starkt gult ger rastlöshet och otrivsel och mörka tält är deprimerande.


4. Fukt


Ett problem med amerikanska tält (undantaget de TNF-tält som tillverkas i Europa) är ytterdukar som blir sjöblöta av kondens.


För att ventilera ut fukt behövs ventiler på yttertältet som är högt placerade.


Om tältet ska klara hårt regn måste avståndet mellan ytter och innertält hållas även vid kraftig blåst. Det vill säga hårt utspänt, små dukpaneler eller placerade distanser som hos en del TNF-tält.


Det är enklare och torrare att sätta upp tält där ytter och innerväv sitter ihop. De är å andra sidan svårare att torka.


Nätpaneler i taket kan vara tveksamt.


5. Packvolym


Vikt och packvolym hänger ihop. Detta samt möjligheten att ibland bära tältet gör att man bör välja ett lätt tält.
Separata ytter och innertält gör stuvningen enklare.


6. Slutsats


Det finns inget tält som svarar mot alla de de här synpunkterna. De som borde ligga närmast till hands för dig är :
- TNF Mountain 24/25 (expeditionsinriktat)
- TNF Starfire (lite mörkt)
- Terra Nova Voyager (om du är kort)
- Terra Nova Trisar
- Vaude Spider (udda utseende)
- Mountain Hardwear Thru-hiker
- Mountain Hardwear Nightview (udda utseende)
- Marmot Peapod


Lycka till med ditt val!
 

Thorleif@swipnet.se (Thorleif)

Gäst
Terranova

Hej! Jag valde ett Terranova Solar II.
Det har en absid vilket inte många "enmans"tält har.
Kostnaden ca 4000.I stortsätt självstagande.
Sist men inte minst då jag paddlar en Legend som inte har jättestor packvolym så uppskattar jag att tältet tar ytterst liten plats.
Hittils är jag jättenöjd.
Jag köpte tältet på Highsport i Götborg.
//T
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bajdarka Tältval Paddling allmänt 12
arghe Tältval Paddling allmänt 0
1145 tältval för kajakfärd Paddling allmänt 8
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
EricL Klädsel överkropp vid rollträning sommartid? Paddling allmänt 12
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
Camomilchen Forsån vid Magelungen/Drevviken Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Lasse Be Isläget vid V Stendörren Paddling allmänt 0
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
Moga Torrdräktshandskar VS neoprenhandskar vid vinterpaddling? Paddling allmänt 14
Moga Synlighet vid nattpaddling? Paddling allmänt 9
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
Skogsäventyret Långtidsparkering vid Höga Kusten - Veåsand? Paddling allmänt 4
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
SaraPG Klädsel vid vårpaddling Paddling allmänt 31
thureb Kajakincident vid Fjällbacka Paddling allmänt 4
friluftaren Tälta vid denna ö? Paddling allmänt 10
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
Bigens Råd vid köp Paddling allmänt 3
Ballderrot Husbehovsfiske vid skärgårdspaddling? Paddling allmänt 11
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Kennan423 Parkera bilen vid paddling Paddling allmänt 1
P-E Ploppljud vid paddelisättningen Paddling allmänt 3
stefanhum Betala parkering vid Räfsnäs Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 paddla med pontoner vid fotografering Paddling allmänt 3
Kjell Lundgren Ny kanotlada vid Ekoln Uppsala Paddling allmänt 0
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa Parkera INTE vid Studsviks brygga vid tvären Paddling allmänt 18
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
thureb Paddla vid Nötön Åråsviken? Paddling allmänt 1
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Welsh Våtdräkt vid paddling? Paddling allmänt 17
glenn o.c. Dun eller konstfiber vid paddling Paddling allmänt 7
tiddelipom Tips på paddeltur vid Stenungsund Paddling allmänt 3
matsh Öppet vatten vid Stendörren? Paddling allmänt 8
johannordholm Söker kontakt med person vid Italienska kusten Paddling allmänt 11
Skanesstoltaman Läckage vid fotstödens skruvar. Paddling allmänt 9
Erikm Kajakist i blåsväder vid Donsö Paddling allmänt 20
ljaw Kniv vid paddling? Paddling allmänt 8
stefanhum Isfritt vid Räfsnäs ? Paddling allmänt 2
fraewu Paddla vid Utö Paddling allmänt 12
Arneri Högsta fart vid kajaksurf? Paddling allmänt 14
delfinen FRAGA NORDINGRA vid HÖGA KUSTEN. Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...