STF tar strid för fjällederna efter budgetslakt

clindh

Forumvärd
Diskussion om vem som samarbetat med vem - eller inte - i röstandet för nedskärning blir lite väl off topic och lättinflammerat, så ta det inte vidare i denna tråd.
 
Jag förstår förstås att du som moderator vill undvika att tråden går ”off topic”. Men inledningen till tråden är – ”Vill du kunna vandra i svenska fjällen – även i framtiden? Hjälp oss och skriv under vårt upprop till regeringen för att stoppa budgetslakten som drabbat fjällederna. www.räddalederna.se

Som jag förstår det diskuterar vi konsekvenserna av politiska beslut som STF anser påverka eller hota underhållet av det statliga ledsystemet. Men betydelsen av den så kallade ”budgetslakten” är kanske större än så. Tycker du att vi också kan diskutera effekterna av neddragningen för Naturvårdsverket som STF anför som den underliggande orsaken till problemet? Ett exempel är konsekvenserna för Artportalen som finns att läsa här - https://www.artdatabanken.se/sok-ar...yhetsflode/nedskarningar-drabbar-artportalen/

Själv tycker jag att det är viktigt att vi på utsidan informerar varandra om vad som händer. Mitt inlägg om SD:s förslag var ett litet försök att visa den ”politiska bakgrunden” till neddragningarna. Det är inte heller så enkelt att utpeka eller skuldbelägga ett enskilt parti. I Uppsala Nya Tidning angående Artportalen står att läsa - https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artdatabanken-maste-skara-ner-5259776.aspx

”Budet från SLU:s rektor, som haft överläggningar med myndigheter och den nu sittande regeringen, är att neddragningen ska ses som permanent. Ingen justering tillbaka är alltså att vänta, även om den politiska majoriteten är en annan än när rambudgeten klubbades.”

Så hur tycker du att vi ska gå vidare? Jag tror våra diskussioner på Utsidan har betydelse.

Björn
 
Håller med Björn / Bandersson

Vi lever under politikens kalla stjärna och måste förhålla oss till det. Ingen kommer undan politiken som sången heter.

Allt handlar inte om att göra upp eld med tändstål om vi ska föra seriösa samtal om friluftsliv och dess betingelser...
 
Det skjuts tydligen till lite pengar vilket ju är positivt:
https://www.svenskaturistforeningen.se/aktuellt/stfs-upprop-gav-ljusning-for-fjallederna/

Det är bra att STF engagerar sig, skrev själv på, men pressmeddelandets självhävdelse visar även på en del av de delar av STF jag har lite svårt för. Läs gärna länken till regeringen pressmeddelande, det är svårt att tro att det handlar om samma fråga.

Bra gjort STF på det hela taget! Som tack får ni ett gratistips, släng ut reklamfolket ur kommuninationsavdelningen och ta in några som förstår hur man kommunicerar med människor på ett ärligt sätt. Människor kan råka tänka själva nämligen.
 
...den ekonomiska ultraliberalismen likt bibelcitatet ”ty den som har, åt honom skall varda givet så att han får över nog; men den som icke har, från honom skall tagas också det han har.”

Valet är fritt för varje människa att välja väg. Jag väljer vår svenska allemansrätt och våra stolta friluftstraditioner att förvalta från tidigare generationer till kommande generationer. Att tillsammans utöva friluftsliv i naturen utan att plånboken ska vara utslagsgivande.

Dessa traditioner håller även jag högt och är beredd att kämpa för, i en tid när väldigt mycket omvärderas och förändras. (Fast med all respekt, som bibelläsare måste jag protestera lite över tillämpningen av det där bibelordet. Det är en liknelse från affärslivet, och någon sådan "ekonomisk ultraliberalism" anbefalls normalt inte i evangelierna. Det handlar istället om något helt annat som ska belysas. Men detta är förstås en diskussion som hör hemma någon annanstans.)

Skulle det vara så hemskt att införa ett kvotsystem för Kungsleden? [...] Allt för att undvika slitage, [...] Nu menar jag inte att vi ska ha samma regler för Kungsleden men något måste göras för att undvika ännu mer slitage. Jag håller med Calexio om att man inte ska verka för att ännu mer folk ska besöka de populäraste lederna.

Ett kvotsystem låter som en slags sista utväg och vore mycket sorglig att ta till. Men problemet du pekar på finns: när antalet fjällbesökare ökat i t ex Norrbotten så har det blivit en snedfördelning och Kungsleden har fått ett stort ökat tryck. Medan exempelvis Padjelantaleden och Nordkalottleden fortfarande - såvitt jag vet - bara har en bråkdel av de sommarbesökare som de skulle klara av. Det vore en bra sak om fördelningen blev jämnare.

Man skulle kunna tänka sig en samordnad insats från myndigheter, förvaltningar, organisationer (som STF), turistföretag, osv med syftet att få besöksströmmarna att frivilligt sprida ut sig (hur det nu skulle kunna göras rent praktiskt är inte lätt att säga). Att något sådant initiativ skulle vara på gång har jag inte hört talas om, men det kanske kan bli nödvändigt. Jag tror att vi kan förvänta oss ytterligare ökning av besökare till den svenska fjällvärlden, inte minst från länder söderöver som redan nu är mycket varma på sommaren.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.