Svar på öppet brev ang bland annat STF Sylarna

Tack för ditt svar Jenny

Min undran gällde om du tror att det faktum att ”80% åt i restaurangen och betydligt fler än vad vi eftersträvar väljer en hel middag” skulle kunna vara en indikation på att Sylarna nu vänder sig till en annan kategori fjällvandrare - ”those who are both willing and able to pay more for access”.

Förr redovisades statistik för STF:s fjällanläggningar. Från och med 2013 finns inga sådana redovisningar. Statistiken från 2006-2008 var mer detaljerad och skiljde mellan Gäster och Gästnätter som kanske kan användas som en grov uppskattning av två kategorier turister. Under denna period var antalet gäster 22328 och antal gästnätter 29626.

Under perioden 2008-2012 redovisades också ekonomin för Sylarna exempelvis 5747 (tkr) för projektering. Jag förstår att er platschef Björn kan ge information om hur han uppfattar tillströmningen, men finns det ingen officiell redovisning som den jag refererade till här ovan?

Björn

Hej igen

På din fösta fråga svarar vi nej, för det är inte alls vår tanke. Däremot som vi tidigare har svarat, byggde vi en restaurang på Sylarna för att det inte fanns någon och för att många gäster har efterfrågat lagad mat under flera års tid. Nu kan man välja att köpa ett lagat mål från 95 kronor till 325kr, mitt ute på kalfjället. Beträffande självhushållet på tar vi till oss den kritik som kommit fram och ser hur vi kan göra det bättre.

Precis som du skriver så valde vi 2013 att inte redovisa varje anläggning i detalj i vår årsberättelse, framförallt utav två orsaker. 1) Det tog en enorm tid att lägga in alla siffror manuellt i diagrammen och vår årsberättelse blev väldigt lång och ganska så ointressant. 2) Den största delen av våra boenden är anslutna via ett franchiseavtal och där hade många önskan att vi inte redovisade deras affärsverksamhet. Så svar på din fråga, det finns ingen officiell redovisning på anläggningsnivå. SCB statistiken per månad och anläggning redovisas numera bara på vårt intranät. Det är dock inga hemligheter, när ex en tidning ringer mig och frågar hur sommaren har gått får det självklart statiken till våra egna anläggningar.

Angående ekonomin för varje enskild anläggning; I vår årsberättelse redovisar vi vår samlande ekonomi uppdelat i segment, inte på anläggningsnivå. Vi ska dock bli mycket bättre på att publikt löpande redovisa våra investeringar och renoveringar på våra egna anläggningar. Håller på att ta fram ett nytt upplägg på vår hemsida för detta.

Vänligen Jenny Engström, kommunikationsansvarig STF
 
Tack igen Jenny för ditt svar

Ja statistik kan förstås vara ointressant om den inte analyseras och kommenteras. Men just nu för Sylarna borde den vara viktig. I uppropet och i alla kommentarer kommer enskilda personer till tals men den fråga som finns obesvarad är den sammantagna effekten av ombyggnaden. Har den lett till en förskjutning där STF vänder sig primärt till en annan kategori (”välbeställda”) fjällvandrare? Jag förstår att detta inte alls var tanken som du skriver och att ni tar till er av kritiken.

Om det har visat sig att ombyggnaden har lett till oönskade effekter så borde det vara viktigt att kunna följa vad som har hänt med självhushållningen idag och vad som kommer att hända i framtiden. Och det borde väl kunna visa sig i er egen statistik?

Jag vill bara upprepa hur uppropet avslutas:

Vi vänder oss sammanfattningsvis inte mot att STF introducerar fler alternativ. Vi oroar oss, tvärtom, för att mångfalden håller på att fasas ut till förmån för ett mer exkluderande koncept, som bidrar till det segregerade friluftsliv STF säger sig vilja motarbeta. Vi önskar och hoppas att föreningens stolta mål fortsatt omfamnar även måttligt välbeställda nybörjare, barnfamiljer, studenter och ungdomar från hem utan friluftstradition.

Jenny, tror du inte som jag att en öppen redovisning av vad som händer i Sylarna skulle kunna öppna upp för en konstruktiv och viktig diskussion om fjällturismen som uppropet kanske har initierat?

Björn
 
Bara en fråga? Finns det bildbevis att se på hur litet och knapert självhushållsdelen har blivit i jämförelse med restaurangen?

Går det att se de fruktansvärda klass skillnaderna?
 
Bara en fråga? Finns det bildbevis att se på hur litet och knapert självhushållsdelen har blivit i jämförelse med restaurangen?

Går det att se de fruktansvärda klass skillnaderna?

Så du tror att alla ljuger? Har du varit på Sylarna, deras stora matsal är väl ganska väldokumenterd, men här kommer även en bild från Kläppen.

koket-i-klappen.jpg
 
Och?
Är kläppen perfekt eller vad vill du visa med den bilden?

Suck, kan inte vara lätt för Christian Almgren som är en av dem som haft uppdraget att sammanfatta den diskussion som mynnade ut i det aktuella brevet.

Någon raljerar om vad de fruktansvärda klasskillnaderna består i och vill se bildbevis. En bild tas fram och som många beskrivit så räcker inte ytan till eftersom behovet oftast är större än vad annexet kläppen förmår. Detta samtidigt som... läs hela tråden och uttalandet.

Det är ju det här frågan handlar om.

Nu undrar Palle något yrvaket vad som menas med bilden.
 
Hej alla

Tack för det enorma engagemanget. Men jag vet inte riktigt mer vad vi ska svara, då jag tycker att vi har svarat på allt, vissa frågor flera gånger ang ombyggnationen på Sylarna.

Försöker här nedan kortfattat i punktform sammanställa alla våra svar och sedan ber jag er, låt oss istället fokusera på framtiden. Vår tanke med att betala för denna plats var inte att allas vår tid skulle ägnas åt att ställa och svara på detaljfrågor om och om igen om Sylarna. Utan att ha en dialog där ni kan ställa frågor, komma med konkreta idéer och vi på STF kan ställa frågor till er samt informera om vad som är på gång inom STF.

  • Vi är stolta över att vi nu kan erbjuda bra, hållbara, prisvärda måltider som länge varit efterfrågat på Sylarna. Nu kan man välja att köpa ett lagat mål från 95 kronor till 325kr, mitt ute på kalfjället.
  • Vi har tagit till oss kritiken om att nuvarande självhushåll måste ses över, och vi kommer göra förändringar. Kanske inte allt på en gång, men det kommer att ske. Under året tar vi beslut kring nästa steg för självhushållet och om det innebär utbyggnad, konvertering av annan del i byggnaden eller annat är inget vi idag har svar på. Här tar vi tacksamt emot konkreta förslag på möjliga lösningar inför nästa steg.
  • Vi tar till oss kritiken kring butiken som kommer att utöka sitt utbud redan till sommaren men här i balans med de transporter som krävs.
  • Vi lovar att vi ska bli bättre på att kommunicera om vilka investeringar och renoveringar som görs inom föreningen och då även Sylarna.
  • Att STF bara vänder sig till välbeställda och om ombyggnationen är en ny strategi eller vägval för STFs Fjällstationer är svaret nej.
  • Vi jobbar inte med Revenue Management på våra fjällstationer och fjällstugor. Skulle vi sätta priser efter efterfrågan skulle priserna på boendet dubbleras under de populäraste veckorna. Priserna på service, mat och dryck skulle höjas märkbart. Flera anläggningarna skulle behöva stängas under vintersäsong och öppettiderna skulle reduceras kraftigt. Det skulle inte finnas butiker i alla fjällstugor då de på inget sätt är drivande av ett positivt täckningsbidrag.
  • Vi håller inte på att fasa ut mångfalden till förmån för ett mer exkluderande koncept.
  • För att fler ska kunna, lära sig och vilja upptäcka fjällen har vi till exempel skapat Fjälluffa för ungdomar mellan 18–25 år. Där de mitt under högsäsong i de mest populära stugorna lär sig fjällkunskap och kan ge sig ut på en vandring för en billig peng. Vi har fria dagsavgifter för våra medlemmar på fjällstugorna. Vi har infört Höstlövet, där familjer med socioekonomiska problem kan ansöka om en gratis höstlovsresa.
  • Vi har självhushåll i alla STFs ca 250 boenden runt om hela Sverige.
  • Vi är en ideell medlemsorganisation från 1885 och styrs därmed av en medlemsdemokrati. Det högsta beslutande organet är riksstämman. Alla som är medlemmar i STF kan vara med och kandidera som medlemsombud, och därmed vara med och påverka framtiden.
  • Att hitta faciliteter och servicenivåer som lever upp till allas förväntningar är en utmaning då vi har 230 000 medlemmar som har olika syn på vad den bästa upplevelsen är.
  • Vi mäter dagligen våra gästers upplevelse av Sylarna och övriga anläggningar.
  • STFs långsiktiga hållbarhetsmål är: Ett Sverige som är enkelt och inspirerande att upptäcka hållbart. Under 2019 kommer vi ha extra fokus på: Effektivare naturresurshushållning med fokus på avfall. Minskad klimatpåverkan genom smartare transporter. Ökad inkludering och mångfald inom STF. Mer inspiration för till hållbar turism. Avge hållbarhetslöftet vid samtliga STFs anläggningar. Tillgängliggöra vandring genom en stor vandringssatsning, inte bara på fjället. Driva påverkansarbete för bullerfri natur
Jag hoppas som sagt att vi nu kan lämna denna detaljerade tråd om Sylarnas ombyggnad och fokusera på framtiden. Kom mer än gärna in med konkreta förslag, men skapa då nya trådar/rubriker i vårt forum, då det är lättare att se dem.

Varmt välkomna till fjällen.

Idag öppnar Helags, Blåhamamren, Sylarna Saltoluokta och Nuolja offpist för säsongen. Grövelsjön öppnade redan den 24/1 och Storulvån den 15/2

Öppna fjällstugor är nu alla mellan Abisko - Kebnekaise samt stugorna i Rogenområdet och Jämtlandfjällen. Övriga stugor och Kebnekaise fjällstation öppnar 1 mars.

Vänligen Jenny Engström
 
ohps, såg precis att jag råkade skriva en 0 istället för en 8. Det ska vara 238 000 medlemmar och även kastat om bokstäverna i namnet Blåhammaren. Ber om ursäkt och önskar er alla en trevlig helg
//Jenny
 
Jag kan som min avslutning säga att jag tycke det är konstigt att det ska gå minst 2 sommrar innan man KANSKE får ordning på självhushållet igen.

För egen del blir det ingen vandring dit som det ser ut nu. Utan väljer andra destinationer där jag känner mig mer välkommen

Christian
 
Jag kan som min avslutning säga att jag tycke det är konstigt att det ska gå minst 2 sommrar innan man KANSKE får ordning på självhushållet igen.

Har du aldrig hört talas om såna saker som "finansiering" och "budget"?

Jag är övertygad om att om några går ihop och donerar tillräckligt med pengar så kan STF fixa självhushållet på stört.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...