Mössa hatt basker keps osv

Klättermusen

Jag har utvecklat problem med att om huvudet blir avkylt så får jag lätt huvudvärk så jag är väldigt sällan barhuvad utomhus och vindskydd är viktigt. Jag tål inte heller syntetmaterial direkt mot huden.
Sommartid: Bonnie i bomull, skyddar också mot sol eller keps. Ev sprejimpregnering av huvudbonad för ökat väderskydd.
Vår, höst och vinter: Egensydda mössor efter mönster av Anders J (?) med ull närmast huvudet, ett vindtätt lager och ev ytterligare ull/fleece beroende på hur varma de behöver vara.
Jag har letat i massor av år efter vettiga mössor med ull (ingen ullblandning) närmast huden samt vind och vattenskydd men jag gav upp och började sy egna. Inte snyggt någonstans men jag fryser inte.
Kompletterar vid regn, kraftigare vind och/eller mer kyla med kapuschongen på jackan eller en tunn merinoullmössa under den vanliga.

Jag köpte Klättermusens mössa och den är skön på vintern men min omgivningen gillar inte utseendet på den.
 
Det går kanske att klara sig utan mössa i -30.
En stund.
Men blåser det, måste man täcka all bar hud. Annars går det dåligt. Om man inte kommer inomhus ögonaböj.
Man måste tom ha skidglasögon eller annat ögonskydd annars fryser tårvätskan.
Jag såg en hårding som fick för sig att köra snöskoter i -28 barhuvad o barhänt.
Det blev ingen lång resa.

/John
 
Eftersom jag började tappa håret redan i 20-årsåldern (är 46 i dag) så har jag byggt upp ett rätt rikligt förråd av huvudbonader. Till skogs på sommaren, en grön "boonie hat". Halvciviliserat på sommaren, en Tilley T5. Helciviliserat, en Panama-hatt. Eller barhuvat, och mycket solskyddsmedel och ducka under tak vid första möjlighet... Vid svalare väder i stan en filthatt från Lock eller, oftast numera, en basker (en "beret basque", med ett invikt band i fix storlek). När öronskydd behövs, en stickad mössa modell "watch cap"/olles brorsa/liknande. Det svåraste är egentligen att hitta något som funkar till "snygga" kläder (kavaj och överrock) utan att se utklätt ut. Basker funkar till allt, men blir kallt om öronen...
 
Har du någon bild på din Stetson?

Glömde nämna att även undertecknad äger en camo-boonie-hatt inköpt på Klädkällaren av alla ställen. Den används i samband med sommarens fiske för att skyla mot solen.

~Paul~

Japp, men inte på min skalle! :)
 

Bilagor

  • stetson 1.JPG
    stetson 1.JPG
    33.6 KB · Visningar: 667
  • stetson 2.jpg
    stetson 2.jpg
    23.3 KB · Visningar: 641
Brukade inte ha ha nåt på huvudet om jag inte skulle vara ute nån längre stund. Men för en 10 år sen när det faktiskt blev neråt -30 några dagar här i mellansverige lättförfrös jag öronen när jag gick en sträcka på mindre än 100 meter från bussen. De gjorde djävulskt ont när de började tina inne i butiken. Eftersom det var Ö&B jag skulle till köpte jag mig en ful mössa för hemfärden. Jag fick inte svarta blomkålsöron eller några andra synliga men, men efter det gjorde det i många år väldigt ont i öronflapparna så fort det blev lite minus. Så vis av skadan använder jag nu alltid mössa. Och jag har lärt mig på kuppen. Kroppen blir varmare också .;-)
 
Ler

Brukade inte ha ha nåt på huvudet om jag inte skulle vara ute nån längre stund. Men för en 10 år sen när det faktiskt blev neråt -30 några dagar här i mellansverige lättförfrös jag öronen när jag gick en sträcka på mindre än 100 meter från bussen. De gjorde djävulskt ont när de började tina inne i butiken. Eftersom det var Ö&B jag skulle till köpte jag mig en ful mössa för hemfärden. Jag fick inte svarta blomkålsöron eller några andra synliga men, men efter det gjorde det i många år väldigt ont i öronflapparna så fort det blev lite minus. Så vis av skadan använder jag nu alltid mössa. Och jag har lärt mig på kuppen. Kroppen blir varmare också .;-)

Typ folk som inte vill ha långkalsonger och klagar på att det är så eländigt på vintern...
 
Jag har också, som jag skrev tidigare en sådan hatt
plusone2.gif


Är din också i korrekt färg, dvs olivgrön?
evilgrin39.gif


~Paul~

Nä, den är kahki.
Men brättet är olivgrönt på undersidan, så det minskar reflekterat ljus.
Syns dock inte på bilden nedan.
(tagen på flygmuseet i Duxford, England förra sommaren)
 

Bilagor

  • IMAG0370.jpg
    IMAG0370.jpg
    79.6 KB · Visningar: 493

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...