Böcker om Nepal

Jag har bokat en resa till Nepal i höst och skulle vilja komma in i stämningen lite med några böcker. Då tänker jag mer på bok i det litterära sammanhanget och mindre Lonely Planet, Rough Guides etc.

Vad kan ni rekommendera?
 
Jag har själv letat lite efter sånt, men utan att hitta. Men ett par förslag har jag, speciellt om du gillar bergsklättrarlitteratur.

Annapurna: 8000 meter av Maurice Herzog, mannen som först besteg Annapurna och därmed också den första på ett berg högre än 8000 meter. Väldigt spännande bok!

Både Tenzing Norgay och Edmund Hillary har skrivit böcker om deras bestigning till Everest. Och så finns Jon Krakauers bok om sin bestigning av Everest 1996, och om olyckan som ägde rum på berget det året. "Into thin air". Alla de här böckerna är väldigt vanliga i bokhandlar i Nepal om du vill läsa dem där.


Antropologisk litteratur som jag tycker är intressant om Nepal omfattar bland annat Sherry Ortners "Life and Death on M:t Everest", som handlar om klättring på Everest från Sherpas perspektiv. Vidare är allt av Christoph von Fürer-Haimendorf väldigt intressant (med intressanta bilder). Han var den första antropologen i Nepal, och befann sig bland annat i Kali Gandaki (där en del av Annapurna Circuit går idag), och i Khumbudalen, där man vandrar om man vill se Mount Everest.

Tyvärr känner jag inte till någon bra strikt skönlitterär litteratur om Nepal. Det finns en barnbok som handlar om en groda som reser runt i Nepal, minns inte vad den heter, men den finns garanterat hos de flesta bokhandlarna i Thamel, Kathmandu.
 
Colin Thubron mm

Här är ett par förslag:

Colin Thubron: "To a Mountain in Tibet" Thubron vandrar till heliga berget Kailas i Tibet från Simikot,Nepal.

Ed Douglas : "Chomolungma Sings the Blues" . Douglas intervjuade alla från politiker, lokal bor, miljöaktivister och bergsbistigare om livet kring Mt. Everest.

Ed Douglas: "Tenzing - Hero of Everest. A Biography of Tenzing Norgay." (2003)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.