Projektarbete

Hej.

Jag går första året på gymnasiet och planerar för mitt projektarbete.

Jag undrar om det är någon som har några tips?

en expedition, volontärarbete osv.

Tacksam för svar

/Linus
 
Projektarbetet ska väl anknyta till den linje man går iaf någorlunda?

Det gäller bara att vinkla det rätt.

Projekt cykla genom Sverige:
Natur: Cykla med vårens ankomst genom Sverige. Bokför skillnader och likheter
Hum: Lingvistisk undersökning av dialekter genom sverige
Sam: Undersök vårens traditioner genom landet.
Idrott: Cykla som fan
Fordon: Stjäl en bil i Helsingborg
...
...
 
Brukar man inte ha sitt projektarbete under det tredje och sista året på gymnasiet?
Tanken är ju att du ska lära dig något av det hela, och kopplingen till ditt valda program måste vara påtaglig.
 
En del program har projektkurser även under andra året, exempelvis IB. De har olika teman för sina projekt som inte behöver ha något att göra med vad de läser. Det kan vara volontärarbete, att göra en produktion av något slag...
 
skriv bok

Hej,

Jag och en kompis vandrade två veckor i sarek sommaren innan tredje gymnasieåret. vi har nu skrivit en bok på 100 sidor om vår resa(blev klara förra veckan). Kan rekommenderas!

lycka till!
 
Vad jag har förstått så är syftet med projektarbetet att lära sig strukturera, planera och genomföra större projekt. Det är alltså mycket viktigare HUR man gör det, vad man gör spelar mindre roll. Ett syfte med kursen är väl också att få en chans att fördjupa sig inom sitt område, men det handlar som skrivits tidigare, mest om att vinkla det rätt! =)

Hitta nåt du tycker skulle vara roligt att göra, som känns som lite utmaning för dig, fast ändå inte heeelt omöjligt. tex cykla, vandra eller paddla nånstans. Har en kompis som tog sitt fallskärmscert som projektarbete... en annan gjorde en vinterfjälltur... ytterligare en kokade knäck... själv gjorde jag en maskin åt ett företag...
 
Vill du ha en riktig utmaning kan du få röja i mitt uthus :). Båtluffa från Åland till Finland med hjälp av båt, lokaltrafik och fötter vore nog en rimligare utmaning.
 
Bra att du börjar titta på det redan nu. Även om arbetet oftast är schemalagd i trean så måste man göra själva turen mellan tvåan och trean.

Först och främst bör du ha koll på mål och betygskriterier.

http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0405&infotyp=5&skolform=21&id=3902&extraId=

Som redan nämnts är det själva planeringen, strukturen, dokumentationen och genomförandet. Själva resultatet, om du lyckas, spelar mindre roll för betyg under MVG. Du kan t o m misslyckas totalt och ändå få VG på projektet. Bara du vet varför det gick åt h-e.

Jag misstänker att du ändå har lite ambitioner med projektet och sneglar på MVG. Då gäller det att

"Eleven tar egna initiativ och visar uppfinningsrikedom och fantasi dels i formuleringen av problem eller uppgift, dels i valet av metod, arbetsredskap och material."

Att bara cykla genom Sverige eller gå dalkarlsleden räcker nog inte då. Det måste hända något på vägen. Resan måste ha ett syfte, något du vill undersöka, lära dig, dra slutsatser av.

Förra året träffade jag en grabb (med sin far) som paddlade Dalbosjön runt (sydvästra delen av Vänern). Förutom att bara paddla undersökte han friluftslivet och träningen (idrott), naturen runt sjön, beskrev olika miljöer (biologi) och dokumenterade kulturlämningar i skärgården (historia). Själva produkten var, som jag minns det, själva dokumenteringen som bildspel, text eller redovisning.

Skulle jag vara handledare för ett sådant projekt skulle jag definitivt ge det MVG-potential.

Så hitta en fysisk utmaning där du samtidigt kan få beröringspunkter med ämnen du läser på programmet. T ex om du går på industriprogrammet paddla längs järnets transportvägar i bergsslagen och dokumentera industriminnen. Läsa på och berätta om platserna bild och text. Utgå gärna från dina egna intressen och kunskaper.


Lycka till

Anders V
Gymnasielärare
 
Förra året träffade jag en grabb (med sin far) som paddlade Dalbosjön runt (sydvästra delen av Vänern). Förutom att bara paddla undersökte han friluftslivet och träningen (idrott), naturen runt sjön, beskrev olika miljöer (biologi) och dokumenterade kulturlämningar i skärgården (historia). Själva produkten var, som jag minns det, själva dokumenteringen som bildspel, text eller redovisning.

På tal om det så bör han ha bra material till att skriva en guide för den resan. Alltså en bok. Det skulle också kunna vara den slutgiltiga produkten som man vill åt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.