Bästa outdoor filmen

Minns en dokumentär om Everest från min ungdom. Visades kring 1990 på svt och man fick följa några svenskars klättring mot toppen, baslägerrapporter, dimma, blod-hosta mm.
Tyckte att den var bra då, men nu hittar jag den inte.
Nån som vet något om den?
 
På Netflix tittar jag just nu på en serie som heter Everest. Om ett gäng som försöker nå toppen. Riktigt bra

Skickat från mobilen
 
Tjena!

Det är den inte, då jag har självbiografin hemma i bokhyllan! Filmen var väldigt bra, men av naturliga skäl, så är boken så mycket bättre.

Mvh Nicklas
 
Söker en film / dokumentär som handlar om en man som flyttar ut i skogen för att se hur han klarar sig. Hemma lämnar han fru o barn. Med sig har han ett gäng hundar samt video utrustning. Han får även lära sig hur man bygger en riktig timmer stuga. Som blev en riktig utmaning att hinna innan den kalla vintern skulle komma. Såg denna för säkert 10år sedan men kommer inte på vad den heter. Kanske någon som vet vad jag menar o vet vad denna heter =)
 
Tjena!

Det är den inte, då jag har självbiografin hemma i bokhyllan! Filmen var väldigt bra, men av naturliga skäl, så är boken så mycket bättre.

Mvh Nicklas

Men det är det som skrivits is boken som har ifrågasatts.

Här: http://www.bbc.co.uk/news/world-11900920

Han som skrev boken flydde aldrig, han blev frisläppt. enligt artikeln där så kom en annan man fram och påstod att historien var om honom, men det har nu också ifrågasatts. Men boken i sig är ren fiction.

Regissören av filmen har också sagt att filmen är det nu.
 
Om det bara gäller filmer så kan jag föreslå "Vertical Limit", vilken är en film som handlar om bestigning av K2. Annars tycker jag att få saker inspirerar en lika mycket som Lars Monsens olika dokumentärer, framförallt "Nordkalotten 365", men även "Kanada på tvärs" och "På tur med Lars Monsen"...

Touching the void – en mycket spännande dokumentär om två bergsklättrare i Anderna.

http://www.imdb.com/title/tt0379557/

Baserad på en verklig händelse och boken med samma titel. Mer vill jag inte berätta, se filmen istället. Boken har jag inte läst än.

Touching the void var extremt bra filmat samt upplagd! Däremot var Vertical Limit pinsamt dålig! Extremt dålig användning av effekter.. en riktig b film!
 
Söker en film / dokumentär som handlar om en man som flyttar ut i skogen för att se hur han klarar sig. Hemma lämnar han fru o barn. Med sig har han ett gäng hundar samt video utrustning. Han får även lära sig hur man bygger en riktig timmer stuga. Som blev en riktig utmaning att hinna innan den kalla vintern skulle komma. Såg denna för säkert 10år sedan men kommer inte på vad den heter. Kanske någon som vet vad jag menar o vet vad denna heter =)

inlägg #35?
 
Söker en film / dokumentär som handlar om en man som flyttar ut i skogen för att se hur han klarar sig. Hemma lämnar han fru o barn. Med sig har han ett gäng hundar samt video utrustning. Han får även lära sig hur man bygger en riktig timmer stuga. Som blev en riktig utmaning att hinna innan den kalla vintern skulle komma. Såg denna för säkert 10år sedan men kommer inte på vad den heter. Kanske någon som vet vad jag menar o vet vad denna heter =)

Du tänker inte på Guy Grieve och hans bok "Call of the wild"? Dokumentären heter "Escape to Alaska".

http://www.youtube.com/watch?v=hvyeGVED8gI (Tyvärr bara ett klipp)
 
Kan rekommendera boken, riktigt bra och läsvärd!
Blir riktigt sugen på att prova på något liknande själv...
Han fick väl rätt mycket råd från lokalbefolkningen som
gjorde att han kunde klara sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
luktafotogen Filmen Home rekommendras. Den är gratis! Böcker, film, media 0
avslutat medlemskap 1003 Filmen Varg. Böcker, film, media 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.