Boktips!

Till båda polerna utan skägg

en riktigt rolig bok om en kvinna som, utan erfarenhet, ger sig ut på två polarfärder. Syd respektive Nordpolen. Klart läsvärd tyckte jag.
 
tristan jones en otrolig seglats

Denna bok är det tio år sedan jag läste. Ändå är minnet starkt av en man som har en otrolig drivkraft och som växer som människa genom sina möten med naturen.

En segling från jorden lägsta vatten till de högsta.

Han drar sin båt genom skogen på stockar när vattnet tar slut.

En man som verkar trivas bättre i naturen än i civilisationen
 
Turgenjev m.m.

Mina boktips:

"En jägares Dagbok" av Ivan Turgenjev. En boktips jag fick från Kerstin Ekmans bok "Herrerna i Skogen" - också den en väldigt bra bok med naturskildring.

"The Last River - The Tragic Race for Shangri-La" av Todd Balf. Forsränning längs Tsangpofloden.

"Palestinian Walks - notes of a vanishing landscape" av Raja Shehadeh. Shehadeh skildrar sju vandringar bland palestinska bergen över ett tjogosju års period. Vackert och tragiskt.

"The Places in Between" av Rory Stewart. Januari 2002 vandrade Stewart tvärs över Afganistan.

"The Wild Places" av Robert Macfarlane. Macfarlane reser runt i Storbritinnien på jakt efter vildmarken. Macfarlane har också skrivit "Mountains of the Mind".
 
Kombinera cyklar och borgar med T.E. Lawrence, Crusader Castles. I packningen hade han en glasplåtskamera och en Mauser C96 pistol. Andra tider andra seder.
 
Har läst

6 eller 7 av Harry MacFies böcker sista 3 månaderna och lånat dem på Huddinges respektive Stockholms huvudbibliotek. Klart läsvärda. Tycker att hans självbiografiska kompletteras bra av de mera fiktiva. Vad som är fiktion respektive självupplevt ksn vara lite svårt at avgöra han finns med på ett hörn även i de fiktiva böckerna.

Fritiof Nansens böcker och noveller är ett måste och går fortfarande lätt att få tag i på antikvariat och bibliotek. Trots att böckerna är mer än 100 år gamla så känner jag att vi idag har mycket gemensamt med hans sätt att tänka och observera.

Thure
 
Min absoluta favorit är Horace Kephart, Camping and Woodcraft , en komplett handbok i friluftsliv från 1917 eller så. Kanhända en fackbok, men den är sprängfylld med anekdoter och språket är trevligt.

För något mer åt folklivsskildring kan jag varmt rekommendera Gustaf Schröder. Mest jakthistorier, men liksom för tidigare nämnda Turgenjev blir jakten ibland bara ett svepskäl för att beskriva livet i allmänhet. Tycker mig ha läst att Turgenjevs realistiska bok bidrog till att avskaffa livegenskapen i Ryssland. För mig var det otroligt intressant att i en av Schröders böcker läsa om Sveriges utveckling från mitten av artonhundratalet till tidigt nittonhundratal. På köpet för man trevliga berättelser om "bushcraft"/skogsliv i Sverige.

Vill man ha lite mer illustrerade berättelser gillade jag Sten Selander och Kurt kihlberg.

Sedan får man absolut inte glömma Yngve Ryd. Mest har jag uppskattat boken om eld och boken om samernas förhållande till rovdjur.

En lite annorlunda handbok, men full av pärlor, är "Book of the bivy" av den lätt excentriska Ronald Turnbull. I den får man på ett roligt sätt lära sig konsten att sova i vattentätt sovsäcksöverdrag.

Just nu läser jag Calvin Rutstrum (tips från detta forum tror jag) "paradise below zero". Mycket trevlig bekantskap hitills.
 
Eftersom hjulet går ännu ett varv.
Glöm inte Collin Fletcher, börja med den anekdotiska The complete walker, hans långa The thousend miles Summer, The man who walked through time, River.
Ni har att glädja er åt.
go läsning
 
Det finns så många fina böcker och några är redan nämnda men här kommer några favoriter ur min bokhylla:

Olle Landsell - I huvudet på en ensamseglare.
Han berättar på ett väldigt bra sätt och vågar lyfta fram även sådana saker som problemen mellan den engelska (härskande) minoriteten och den betydligt större färgade delen av befolkningen på Barbados.
ISBN 91-29-59299-2

Monica Kristensen - Mot 90° syd
75 år efter Amundsen och med hundsläde. Behövs inte sägas så mycket mer...

Kurt Björklund / Marie Blomqvist - Kurt Björklund, en annorlunda världsomseglare
Enda svensken som soloseglat runt jorden söder om kapen
ISBN 91-89564-06-5

Gunde Svan - Var går gränsen
Många roliga anekdoter från hans karriär bl a den om hur Marie (frun) satte stopp för hans "vana" att dumpa träningsbagen innanför dörren med svettiga kläder. Det fick min fd sambo att gå i taket när jag bad henne läsa det stycket ;-)
ISBN 91-971958-1-2

Pia L'Obry & Marie Blomqvist - Solo över Atlanten
Handlar om Pias förberedelser och själva tävlingen över Atlanten i en Mini 650 (6,5 meter lång segelbåt. Fullföljde kvalificering och tävling som förste skandinav.
ISBN 91-46-20440-
 
Rolf Blomberg är en trivsam bekanting.
Jan Lindblad är mest känd för sina bilder och filmer men även hans böcker är läsvärda.
Svante Lundgrens fotoböcker är ännu av god klass och karln var ju en god berättare.
 
Albert Viksten

Hittade två böcker av Albert Viksten (1889-1969) i ett antikvariat i Göteborg.
"Bäverbäcken" En underbar skildring om natur och nybyggarlivet i skogen skrivet på ett fantastiskt målande sätt.
"Pälsjägarnas paradis" har jag kvar att läsa :)

Han har gett ut en hiskelig massa böcker varav många säkert är mycket bra.

Johnny
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.