Varning för Överlevnadsguiden

Jag ser ju hur länge hushållspapper tar att förmultna i hushållskomposten, och där är det ju ändå en väldigt optimal miljö för förmultning.

Toapapper i skogen syns som sagt var i flera år.

Jag vet att mina barn i skolan faktiskt har fått gå ut i skogen och lägga olika saker under stenar, för att några månader senare (eller om det t.o.m. var ett år senare) åter besöka platsen och se vad som fanns kvar. Det kanske inte bara är våra barn som behöver prova på det.
 
Det enda bra med den boken är... plastfodralet, som kanske kan användas till något annat.
Hela boken är skriven för den amerikanska markanden och översatt till svenska, med små faktarutor för specifikt svenska förhållanden. Man behöver inte lika mycket utrustning för att överleva i hyfsat "förlåtande" svensk skog (full med bränsle, skydd och eventuellt mat) jämfört med om man går vilse i Grand Canyon.

Den verkar ha ungefär samma seriositetsgrad som den smått klassiska "Survival" av Len Cacutt. :)

Det är samma personer som översatt den boken som översatt Wisemans Övrlevnadshandboken.
 
Det enda bra med den boken är... plastfodralet, som kanske kan användas till något annat.
Hela boken är skriven för den amerikanska markanden och översatt till svenska, med små faktarutor för specifikt svenska förhållanden. Man behöver inte lika mycket utrustning för att överleva i hyfsat "förlåtande" svensk skog (full med bränsle, skydd och eventuellt mat) jämfört med om man går vilse i Grand Canyon.

Den verkar ha ungefär samma seriositetsgrad som den smått klassiska "Survival" av Len Cacutt. :)

Det är samma personer som översatt den boken som översatt Wisemans Övrlevnadshandboken.

Har någon översatt en bok blir oftast vederbörande "expert" på förlaget efter det och sen strömmar galenskaperna ut i en aldrig sinande ström. Nåväl såsmångom hinner fader Tid ikapp även vårdslösa översättare....Att läsa orginalen brukar vara lugnade för själen. Efter 5 minuters bläddrande i boklådan hade jag inga svårigheter att ställa tillbaka denna "klenod".
//J
 
Underbart. Detta har jag väntat på. Det ta bra mycket längre tid en så efter dina 3-4 veckor är det ett äckligt gulvit torkat ark som lyser i skogen(vi har gjort detta man såg spår av det året efter). Och även om det skulle vara som du säger så kommer ju ett antal människor behöva se ditt skitpapper under den perioden. Jävligt mycke brist på respekt och dessutom skräpar du ner vilket inte är tillåtet. Vill du inta ta hem ditt papper gräv ner det eller elda upp.
Kanske är det en bra bok för dig än då....
Det du tar med dig ut tar du med dig där ifrån.

Sen är allemansrätten ingen en rätt att missbruka för då har vi ingen sådan möjlighet i framtiden.

Snabb förmultnande toapapper? typ sånt som man har i husvagnar, borde inte det funka bättrre?
 
Någon som någon gång gjort misstaget att köpa euroshoppers dasspapper? Finns nått annat sånt billigt som beter sig på samma sätt, fullkommligt fösvinner i kontakt med vatten. typ torka händerna på det så försvinner det.

Vet inte hur det blir med en lapp av detta som ligger i skogen, skulle det behövas för min del, ja då gräver jag faktiskt en liten grop, det gör ingen skada och så döljer man allt.

Har förvisso inte paddlat i skärgården och det är kanske inte det lättaste att gräva på klippor :)
 
blanda inte ihop skithuspapper och hushållspapper.. knöggla ihop en näve av vardera och kör ned i varsitt vattenglas så kan ni sedan hur det ena försvinner tämligen raskt medan det andra inte gör det.....
 
,

sjukvårdsboxen bör innehålla 27 artiklar bland annat 'andningsmask, skalpell, ibuprofen & paracetamol' (!?) samt 'en liten sax, bandagesax, suturer'

Mitt sjukvårdskitt innehåller i princip allt det där.. skippar väll skalpell och suturer. Men ersätter med steristripps och moran. Med andningsmask måste väll endå menas mask som används vid "mun mot mun" metoden. Alltså i princip ett plastskydd och en ventil. Ganska skönt att ha om det är mycket fradga, hepatit, eller andra styggelser i en kris situation. Paracetamol har jag med det med, fast jag går på citodonen. Mysigare så, men både ibuprofen och paracetamol är bra febernedsättande ifall ifall man har behov av det.

Jag kanske överdriver mitt förstahjälpen kitt en aning, men jag jobbar med vård så det är lätt hänt.
 
Har ett flertal ö-levnadsböcker, en del köpta på rean, de innehåller mycket som man kan va utan, men det är alltid skojigt att läsa hur olika författarna ser på vad man bör göra och hur man tänder o med vad, samt vad som kan ätas, hur skydd ska fixas osv.
Så min bokhylla innehåller ett flertal sådana böcker, känner på mig att jag kommer nog inte hamna i en TV- Lost situation under min livstid, men man vet ju aldrig... va faan, hur såg den där jättetusenfotingen ut igen som man visst kunde knapra på ihop med den där ogiftiga skorpionen...
 
Det som irriterar mig ofta i överlevnadsböcker och ÖL lådor, är att tex fiskegrejorna är på tok för dåliga, för kort lina, taskiga beten, inget flöte, för tunn lina, för få och fel sorts krokar etc, det är ju inte alltid som men bara hivar upp fisk när man har de rätta grejorna på de rätta platserna, men överlevnadsgrejor kallas fiskesetet som ligger i lådan, eller föreslås i böckerna, då är det väl ännu viktigare att grejorna är de mest optimala när det gäller livet ?
Det finns mer skräp i bockerna o lådorna som ibland liknar rena skrivbordspåhitt, så se upp.

Nä fram för mera rejäla grejor som funkar lika bra eller gärna bättre förståss än dem man använder under normala förhållanden, gärna en skvätt fotogen, choklad, socker,en rejäl kniv där bladet fyller hela handtaget så kniven inte böjer sig på mitten vid påfrestningar, ciggtändare och stormstickor och vanliga tändstickor, gärna många. Sen finns det mer att tillägga i lådan, men vikt o volym får ju begränsa kvantiteten, den ska ju gärna vara med hela tiden o inte ligga i packningen....
 
Hmmm...tja intrssant disskussion angånde toalett papper...

Jag hoppas att dom flesta härinne eldar upp sitt va?, att gömma papper under en sten går väl bra men med tanke på att toalett paper är rätt så tåligt och inte bryts ner så snabbt så kan man väl göra processen kort och elda upp det.

Nu till den där överlevnads boken....

Har själv inte läst den, men jag tror säkert att den är bra, om man nu bor i ex USA ialla fall låter det som det.

Så slutligen är det någon som har några bra tips på en överlevnadsbok eller film som passar bra för Svenska eller Scandinaviska förhållanden, jag tänkte då mer på växter, insekter man kan äta etc
etc.


/Simon
 
Överlevare

Det kanske finns en marknad för t-shirt med tryck - "Jag överlevde överlevnadsboken". ;-)

EDIT: Bättre: "Jag överlevde Överlevnadsguiden!"
 
Som Peter så riktigt ritar

rejäla bra överlevnadsgrejor är med från början, titta på bushpiloter som fyllt 50, de har grejorna i bältet...ungefär som SAS-bältet och stridsvästen...det finns en tanke bakom. Sen kanske inte alla skall ha stora operationskänguren med sig, men vi som gått kursen kan väl få ha den med?
Som tidigare påpekats är kanske 3 ficklampor någorlunda funkis, själv har jag lysdiod på lilla fickkniven, pannlampan åker med ut när det mörknar och en liten diodlampa till sitter i ryggsäcken för min är inte vit självlysande på insidan.
I mitt toalettkit ingår en liten trädgårdsspade, har inte ni det? Är det ert träck man riskerar att trampa i? Vita papper ser man vid alla P-platser i skogen, det är toalettpapper av formatet att döma, ganska äckligt faktiskt.
Att göra sitt tarv i en femliters fryspåse är inte speciellt märkvärdigt och då kan man bära ut allt. Jo man måste hålla rätt och göra det snyggt men det är bara träning som behövs....inför många utländska naturområden måste ni kunna det....
Att träffa sin lilla håla är enklare och med tuvan åter riskerar ingen att trampa direkt i det....toapapper brinner och en hel del av träcket med, bara man äter tillräckligt av vegitabilier. Som tidigare nämnt vi har det bra här, var rädd om den möjligheten....
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...