Mörkerkörning

I går kväll var jag och en kompis ute och körde ett träningspass med pannlampor (orienteringslampor med 10/20 w halogen). Vilken fartkänsla det ger att ligga på rejält och sprickorna i isen bara rusar förbi i mörkret!

Rekommenderas. Jag får ofta höra att det inte går att träna kondition på skridskor att pulsen är för låg. (mina skidåkande och orienterande kompisar) Men det är nonsen prat, ett sånt här pass körde upp pulsen rejält och gav mjölksyra.

Det gäller givetvis att hålla koll på isen, för man ser inte så långt. Vi rekade först en 5 km sträcka som vi sen tokkörde några gånger fram och tillbaka.

Anders
 
ajn; sa:
I går kväll var jag och en kompis ute och körde ett träningspass med pannlampor (orienteringslampor med 10/20 w halogen). Vilken fartkänsla det ger att ligga på rejält och sprickorna i isen bara rusar förbi i mörkret!

Rekommenderas. Jag får ofta höra att det inte går att träna kondition på skridskor att pulsen är för låg. (mina skidåkande och orienterande kompisar) Men det är nonsen prat, ett sånt här pass körde upp pulsen rejält och gav mjölksyra.

Det gäller givetvis att hålla koll på isen, för man ser inte så långt. Vi rekade först en 5 km sträcka som vi sen tokkörde några gånger fram och tillbaka.

Anders

Har också testat detta utmed Nockeby. Var lite läskiga vattenpölar på isen som man körde in i då och då vilket gav det hela en intressant kryddning.

/H
 
Mörkeråkning

Körde i mörkret en gång mellan Sigtunafjärden och Kungsängen. Vi hade startat i Kungsängen och kom fram till Sigtunafjärden som visade sig ligga öppen. Istället för att gå en halvmil på land för att komma upp till Eriksund vände vi (det fanns tyvärr en ränna som vi befann oss väster om som vi inte ville korsa).

I och med att vi kört sträckan kort tidigare kändes det säkert och är ett minne för livet. Isen var lite blöt och när solen gick ner reflekterades himlen i isen. Vackert! Närmare Kungsängen körde vi i månljus.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.