Ingen Grenser med Lars Monsen

Väldens bästa serie just nu!

Jag har sett alla avsnitt minst tre gånger. Väldigt bra om man gillar Lars Monsen och lite olika från hans tidigare turer/serier.

Ett filmteam följer med ett gäng på 11 pers som leds av Monsen som ska korsa Sverige på en månad. De 10 andra har olika handikapp men med varandras och Lars hjälp klarar de av det.

Rekommenderas. Hela serien kan laddas ner via torrent från nrk eller "annan sida på internet".
 
Har sett närpå alla avsnitt nu. Först tänkte jag att jag ville se något typiskt Monsen, likt allt annat han gjort, men nu fastnade jag mest för hur otroligt bra alla kämpar, sliter och hjälper varandra. Mycket bra serie! Tack för tipset
 
Mycket bra även om jag gillar hans andra program lite mer. Det blev någon tår i ögat också, starkt jobbat av alla i programmet.
 
Efter detta kan man aldrig mera använda uttryck som "det går aldrig", "omöjligt" eller "det är för svårt".

Jag jobbar med ungdomar, visserligen utan fysiska funktionsnedsättningar, men en del med svårigheter att klara skolan. Brukar framhålla att vi alla har saker som är svårigheter, utan att för den delen jämföra, och det är hur vi ser på dessa och vår självbild (jag är som jag är eller jag kan det jag kan för att jag lärt mig det) som avgör hur vi klarar dem. Det handlar givetvis om att acceptera vem man är och träna på det man har svårigheter med, men även hitta vägar runt. Vad kan jag göra för att nå mitt mål, vilka genvägar/metoder funkar bäst? Jag tycker programmet visade detta på ett mycket tydligt sätt.

Det är ganska roligt när jag pratar med elever om detta och säger att det är viktigare än all matematik och naturkunskap jag någonsin lär ut. Tyvärr har få funderat på detta ens när de kommer upp på gymnasiet. Det borde man jobba med mycket tidigare.

Torkar en tår

Anders
 
Men vad är det för fel på Sverige? Afrika känns inte alls lika kul, inte mycket att relatera till.
 
Men vad är det för fel på Sverige? Afrika känns inte alls lika kul, inte mycket att relatera till.

Ja, visst hade det känts mycket roligare. Det hade ju varit hur enkelt som helst att hitta platser som både ger gruppen en utmaning samtidigt som det är fin natur och blir bra tv.

Jag tycker bäst om natur och fiskeprogram från Norden, eller i alla fall platser med likvärdig natur, antagligen för att jag känner igen mig och som du säger kan relatera till det.
 
Har precis sett klart serien.. Otroligt bra och inspirerande och man fick tänka till över sin egna situation en hel del gånger..

mvh // Johannes
 
Fantastisk kämparanda!

Hej!
Jag var med tillsammans med en kollega och ordnade hundspannsbiten. En sak kan jag lova och det jäklar vilken kämparglöd! På ett ställe skulle 36 hundar och 6 tunga vagnar flyttas någon kilometer mellan två vägändar. Pga skaderisk fick hundarna inte användas till att dra vagnarna.
De bar vagnarna! Tänk er normalt folk med fult fungerande ben och armar...de skulle aldrig fixat detta!!!

Sten, Lotta, Stina och jag som fick förmånen att vara med några dagar sumerade efteråt att mötena med dessa människor var så fantastiskt!

/ Matti, Jokkkmokkguiderna
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...