Stormkök Jula?

Jag tänkte prova på det här med att tälta, jag tror jag kommer gilla det, det känns så, men innan jag vet så vill jag såklart inte lägga ner multum på fina saker :) har hört runt men har ingen som kan låna ut ett stormkök, vad tror ni om det här från Julia, http://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv/Friluftskok-och-picknick/friluftskok/stormkok-770027/ funkar det för att fixa mat på under 2-4 dagar? Och om jag skulle känna att det här är helt rätt för mig, funkar det även att köra med ett tag innan jag satt mig in i allt och hitta ett kök jag verklien vill ha? :)
- Cim
 
Det enklaste Trangia 27 hittar jag för 340 kr plus frakt och även om jag inte tror de andra köken är helt usla så har man något att bygga vidare på om man blir mer intresserad. T ex att köpa en gasbrännare eller ett trangia 25 med gasbrännare för att täcka de flesta situationerna vid normalt friluftsliv i Sverige.
 
Perfekt!

Tack för era svar, då kör jag för den för 170 spänn så får jag se sen om jag vill ha något annat :)
 
Håller med föregående inlägg. Köp Triangia. Jag har lite grann erfarenhet av no-name stormkök - billigt ja, prisvärt nej. Kastruller, brännare osv. - allt märkbart sämre. Risken med dåliga grejer är att de blir glädjedödare och jag vill att du ska fortsätta med friluftsliv;)
 
Köket blir helt annat och mycket trevligare att laga mat i samma sekund du skippar T-spritbännaren och använder campinggasoldriven brännare.

Dock bör man redan från början bygga på Trangia 27 (1-2 mans) eller 25 (3-4 manskök) om man tänker sig gasolbrännare senare.
 
Den modellen du hänvisar till är en tunnplåtsvariant av Jägarköket.
Råden om Trangia med gas bör tas på allvar.

go tur
 
Ca fan :p

Haha nu har jag ju redan hunnit köpa Julas och packa upp det! Jaja, jag kör på det så länge och sen när ekonomin tillåter får jag väl satsa på ett Trangia :) Tack för era tips och råd till en nybörjare som jag! :)
 
Köp ett nytt när det eventuellt går sönder, det kan hålla resten av livet om så är, det beror helt på.


Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Tranigia finns på loppis

Jag köpte ett ej komplett fotogenkök och fick ett fullt användbart Traniga dock utan spritbrännare på köpet för 50 kronor på Myrorna.

Var och varannan gång jag går på en loppis vilket är rätt ofta, så finns det ett Tranigakök där. men alla är inte kompletta och vissa är fula för förra ägaren har inte fattat att man måste ha spritbrännaren i en plastpåse, för mässing och aluminium är ingen bra kombination.

Mitt Kap, i dubbel bemärkelse
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=82738&highlight=loppis


Per
 
Har man en trangiakök eller kommer över sådan på loppis för billig peng, så är trangias gasolbrännare bland den mest prisvärda investering man kan göra för köket. (vet inte om brännaren passar i annan billig stormkök ala Jula/Biltema, det handlar om håldiametrar, håltagning för slang, ventilation och luftförsörjning etc.)

Denna brännaren går dessutom att byta mellan Trangia 25 och 27 - och har man väl börja använda gasolbrännare så kommer inte spritbrännaren användas alls längre eller kanske bara någon gång på prov per årtionde för att påminna sig om hur fantastiskt mycket bättre gasolbrännare verkligen är ;-)

Det är lite av att man kanske ger bort sin äldre traniga-kök när man byter upp sig till nytt (tex teflonbelagt eller tvärt om, större eller mindre kök) - men gasolbrännaren behåller man för sig själv!!! - den är "min" :)

Är du solo eller max 2 personer på dina äventyr så rekommenderar jag starkt Trangia 27 - den är inte så bulkig som 25:n, och förstås lite lättare.

Skall man smälta snö vintertid vill man dock gärna ha större grytor, men den dan, den sorgen och då har du säkert redan flertal olika kök och grytsystem om du har fått smak på det hela och kommit så långt som till vintercamping.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...