Orostider, undantagstillstånd m.m.

Krig är det som sagt svårt att rusta sig för, men en veckas strömavbrott + fallerade transporter bör man nog se till att kunna klara.
 
Ute Jämt så fel man kan ha. Visst brinner det i tegel och betonghus. När jag blev deltidare trodde jag som du. Men inredning, målarfärg, tapeter, trägolv brinner och skapar brandrök vilket är den stora dräparen.
När sen brandröken antänds brinner det mesta.
Allt har en flampunkt.

Prepper behöver man ju inte vara men ett par år i MENA länder lärde mig om strömavbrott, tomma butiker om att ha skafferiet lagom fyllt.
Ljus, el och värme är primärt. Vatten hur får ni tag på det när kranen gurglar?

go tur
 
Finns det någon sida med rekommendationer om vad man bör ha hemma?

(Vatten, stearinljus, tändstickor, gas/kök, radio, sovsäck o.s.v)
 
http://xn--linkping-q4a.se/kommun-o...sorganisation/klara-dig-i-72-timmar-vid-kris/

Jag bor på landet med egen brunn, så ett litet elverk vore bra, annars har jag nog vad jag behöver.
Att driva bergvärmen är kanske att tänja på behovet, är förmodligen oekonomiskt att köra ett elverk bara för det.
Blir det riktigt kallt så att fotogenkaminen kroknar får vi flytta ut i husbilen, då är det bara ett rejält dieselförråd som går åt.
Så 72 timmar är inget bekymmer.
 
72 timmar är nog inget stort problem. Jag bor i lägenhet i stan. Det som är i frysen lär ta flera dagar på sig att tina även på sommarn om man inte öppnar locket stup i kvarten.Har alltid mycket ägg. Smör står utan kyla. Vatten - har alltid 3 tillbringare i kylen som jag varvar (vill bli av med kloren). Så minst 2 liter har jag, sen får jag hämta. Mjölk och öl finns nog också, men det kan variera. Mycket bär i frysen som ger vätska också. Skulle vara värmen då om det till äventyrs skulle vara riktigt kallt.
 
Skulle vilja lyfta upp något mindre läskigt men ändå intressant. Nämligen avsaknad av kontanta pengar. Om kortbetalningarna slås ut blir det problem redan omgående om man inte har kontanter, något som de flesta inte har eller oftast blygsamt med.
Själv har jag erfarenhet att ha Visa kort som inte funkar i vissa länders Visa automater för det är en annan typ av Visa. Vanligt är också turister i obygden här hemma som ska betala och man tar inte kort å inga kontanter har man med sig. Så där står man. Hungrig och törstig. Allt finns framför ögonen men du kan inte handla.
 
Nu vågar man kanske ha lite pengar ligga hemma igen när utbytet av sedlar är färdigt för den här gången.
En varning bara, ha inte mycket pengar (5 - 10 KKR) liggandes som du sedan vill sätta in på kontot igen, då kan banken vägra.
Jag råkade ut för just det, Danske Bank vägrade ta emot pengar jag haft liggande för ett inköp som aldrig blev av.
Nu löste det sig för ICA-banken var inte så krångliga, och mat går ju åt.
 
Jag var en vända i Malawi (sydöstra Afrika) 2009/2010. Strömavbrott hade man ett par 2-3 stk per vecka på schema, dvs strömransonering. Sen hade man 2-3 stk oplanerade strömavbrott som kom slumpvis. Dom rika hade kraftiga generatorer hemma i husen. De fattiga hade naturligtvis ingen ström hela tiden.
De första tre mnd var det normal tillgång på bensin/diesel. De sista tre mnd var det brist på diesel/bensin, dvs helt tomt i långa perioder. Folk förvandlades inte till zombies men jäklar vad allt i samhället stannade upp. Ingenting fungerade. Maten sinade i butikerna (men fanns på marknaderna), fler strömavbrott, folk struntade i att gå till jobbet osv.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.