Björnspray?

Vilka ställen var det som detta hände?

Hösten 2004 dödades en jägare utanför Jokkmokk i Norrbotten av en björnhona som han skadskjutit, sannolikt efter att hans jakthund stött upp björnen ur sitt ide. Innan detta hade ingen dödats av björn i Sverige sedan 1902. Den gången var det en jägare i Jämtland som anfölls av en redan skadskjuten björn. År 2007 dödades ytterligare en man av en björn. Det är oklart vad som skedde i det fallet men man vet att det hela hände på natten utanför mannens jaktstuga.

de5stora.com
 
Björnfrossa

Hej Allihopa.

Inlägget fick mig att registrera en användare då vi måste reda ut det här med att folk helt obefogat är rädda björn.

TS vill alltså undvika att bli björnmat och funderar på om det går att få tag på "Bear spray" i Sverige.

I min bok ska "Bear Spray" inte vara tillåtet hur som helst, (vilket det inte heller är) helt enkelt för att det inte finns något behov.
Skulle vara intressant att veta hur många, på detta forum för utelivsintresserade människor, som sett björn i det fria.
Insco säger att han sett 18 i det vilda, min gissning är att han vinner tävlingen med marginal om han sett dessa i Sverige. Björn är helt enkelt ganska ovanliga djur i vår natur, man uppskattar någonstans runt 2500-3000 individer, per km2 blir det inte speciellt många (hinner inte kolla upp och räkna).
Personligen har jag tyvärr aldrig sett en björn i det fria i Sverige. Många här på forumet är säkert på andra ställen och mer frekvent ute i naturen än jag. Den främsta anledningen till att jag inte sett björn i det fria i Sverige har dock inte att göra med hur mycket jag är ute, utan att björn inte vill vara i närheten av mig.
Björn undviker människan så länge människan inte ger den anledning att göra något annat.
Bör tilläggas att jag även bott i Whitehorse i Yukon Kanada, där jag varit mycket ute i naturen både i Yukon och Alaska. Absolut är medvetenheten hos invånarna kring björn helt annan, men sen uppskattar man istället runt 17'000-20'000 tusen individer (Både svart och Grizzly) i Yukon istället för Sveriges 3'000.
I Whitehorse har i stort sett alla som ett intresse för att röra sig ute i naturen på ett eller annat sätt, men ingen av de jag känner där uppe är rädda för björn.
Många, inräknat mig själv har sett björn vid flera tillfället men det är viktigt att göra skillnad på att se björn och stöta på björn också. Tror faktiskt inte jag kan komma på någon av de vänner (undantag för guider) jag har där uppe som stött på björn. Anledning är den samma Björn undviker människan.
Sunt förnuft gäller dock, ingen mat som luktar i tält osv om man vet med sig att man är i ett riskområde.
Bear Spray har jag bara varit med om att någon i gruppen haft med sig vid enstaka tillfälle.

Vet inte riktigt vad som blev av inlägget men kände att jag ville ventilera lite.
Sammanfattningsvis så vill jag ha sagt att: det finns inget behov av "Bear spray" för att sannolikheten att du träffar på björn i skogen är försumbar. Är du dock fortfarande rädd så, sjung en sång, vissla, prata, markera din närvaro på något sätt.
Man måste göra skillnad på att se björn och att träffa på björn när man är ute.

Hoppas det inte vart för mycket svammel, måste nog börja jobba lite nu ;). Hinner inte läsa igenom inlägget igen.

Mvh
Jesper
 
Det var ett gott försök Jesper, men all erfarenhet säger att fobier kan inte botas med fakta, sedan har det ingen betydelser vad för fobi det handlar om.
 
Under den tid jag jobbade så försökte jag hjälpa naturbevakarna som jobbade med bla björn inventeringar att skaffa tillstånd att skaffa och inneha denna typ av spray. Det var frågan om lite större burkar som sköt lite längre....

RPS sa blankt nej så det blev inget av det. (Tyvärr tyckte sig , som vanligt, tjänstemännen på RPS ha bättre kunskaper om detta än de som använder den)

Detta var för ca 10 år sedan och på den tiden användes denna spray av bla guider och naturvårdare i Kanada - Alaska. men det visade sig då att de hade börjat gå ifrån den metoden pga olika nackdelar. En av dem var bla att man måste släppa in björnen så nära och gjorde man inte det spreds gasen för mycket OCH det måste vara rätt vind om man ville "skjuta" på lite avstånd. Flera användare fick själva gasen i ansiktet om det var fel vind. De gick över till sk guide gun i stället......

Det har ju varit en del björnattacker i Sverige som varit oprovocerade, alltså inte jägare med hund, bl.a har ju skogsarbetare attackerats och även jägare utan hund. Går man sakta å tyst i motvind och har otur så kan man ju faktiskt gå rätt på en björn som tex är på väg in i ide eller som finns vid ett kadaver osv. I.o.f.s kan man ju kanske säga att den då är provocerad....

Det svåra vid dessa snabba möten är ju att kunna veta OM det är en skenattack eller inte. Få människor vågar stå kvar och försöka ta reda på det. Och har man då ett vapen i handen är det kanske ganska naturligt att i ren självbevarelse använda vapnet. Vilket ju tyvärr kanske förvärrar situationen, men det vet man ju inte, Hade björnen vänt om jag inte skjutit på den ?

Björnar är ju också individer och de reagerar också på olika sätt, ,en del är vrånga och vresiga och det är ju kanske inte så bra att alltid säga att björnar eller för den delen också vargar är ofarliga för människan. Möter man fel djur så är i de flesta fall människan tvåa...

Summan av kardemumman är att det bästa sättet att möta en "Svensk björn" är att inte alls möta den... å då är nog bästa sättet att se till att björnen i god tid hör att man kommer.
 
Det stämmer inte med de data som har länkats till här i tråden, har du nån källa till det påståendet?

Det motsägs åtminstone inte av de data som länkats in... Fjällvinden definierar "oprovocerat" som "inte jägare med hund", vilket kanske inte är gängse uppfattning, men enligt den nu ofta quotade de5stora-undersökningen finns det 5 björnattacker där ingen hund varit med (samt en där ingen sådan data finns).

Det finns dessutom två attacker på bärplockare utan hund.

Det som kan klandras i det Fjällvinden säger är väl möjligen att definiera allt som inte innefattar jägare+hund som oprovocerat. En björnhona med ungar skulle nog knappast anse att en människa som kommer för nära hennes ungar inte är provocerande, och eftersom det är björnungar inblandade/närvarande i de två attackerna är det väl rimligt att anta att bärplockaren kommit för nära enligt mamma björn. Det nämns inte heller några skogsarbetare i nämnda statistik.
 
Ja, det var främst skogsarbetarna jag tänkte på.

"Det finns två kända händelser i Sverige då skogsarbetare blivit angripna och skadade av björn. En inträffade på försommaren 1986 i Jämtland, då en skogstaxerare råkade komma nära
en björnhona med årsungar. Den andra inträffade tidigt på våren 2008 i Dalarna, då en röjare
plötsligt stod några meter från ett björn-ide med en ensam björnhona."

http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=147&Itemid=911
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.