Jonas Vildmarks metod för överlevnadsträning

Intressant! Fanns det nån jämföreslesgrupp där man fick sova och inta en viss mängd kolhydrat? Frågan är varför hjärnan i så fall främst använder en viss mängd glukos som energikälla? Och varför drabbas de som har diabetes av koma pga av sockerbrist och inte botar detta med sömn istället?

Hjärnan och nervsystemet kan bara använda glukos. När depåerna är uttömda skapas glukos genom nedbrytning av protein (muskelmassa).

Förstår inte vad du menar med diabetiker och sömn, diabetesinducerad koma inträffar inte pga för lågt blodsocker utan pga för högt. Det är därför många diabetiker tillför insulin.

//J
 
Så länge du håller dig till 60 km kan jag inte se att det blir några som helst problem. 6 mil avverkar man ju ganska snabbt. Att ta dem på 60 timmar är ju en baggis. Kläder på kroppen är det enda du behöver. Vatten kan du dricka direkt ur bäcken. Mat eller något annat behöver du inte. Möjligtvis någon form av säkerhet om du skulle vricka foten.

Gjorde själv 120 km på 48 timmar för många år sedan. Men då var det inte överlevnad utan bara marsch med tung packning.

Nu har jag inte läst den där 6-60-60 principen. Måste man använda 60 timmar? Kan fortfarande inte dock se att det är något problem.
 
Senast ändrad:
Personligen har jag begått fler idiotiska misstag och mått ojämförligt mycket sämre mentalt vid sömnbrist, än under fasta.
Fasta och svält är två helt olika saker:
http://www.naturligtomhalsa.se/parser.php?did=805:312
Slarvigt av mig. Glömde att en del förknippar "fasta" med intag av sockerlösning, helst köpt för dyra pengar på ett hälsohem ;).

Vad jag menade bör dock ha framgått av trådens sammanhang: vi diskuterade ju vad det skulle innebära att strunta i allt näringsintag i 2,5 dygn. Det vad naturligtvis ett sådant tillstånd jag syftade på.
 
Slarvigt av mig. Glömde att en del förknippar "fasta" med intag av sockerlösning, helst köpt för dyra pengar på ett hälsohem ;).

Det finns ytterst få fasteformer som bara bygger på vatten, just på grund av att dessa försätter kroppen i svält vilket är helt meningslöst såvida man inte gör en överlevnadsövning eller liknande. Fasta som inkluderar socker har jag däremot aldrig hört talas om. Om du har fastat utan näring har du sannolikt både fått det om bakfoten och samtidigt inte uppnått något annat än att muskelmassan förtvinade en smula. ;)
 
OT
(...) Fasta som inkluderar socker har jag däremot aldrig hört talas om. (...)
Under det flummiga 70-talet hade jag studentkorridorkompisar som regelmässigt hängav sig åt vad i alla fall de kallade "fasta". Med det menade de att de inte åt fast föda eller drack annat än klara drycker. De drycker de hällde i sig bestod dock av allt mellan te och potatisavkok till klara grönsaks- och fruktjuicer. Det är dessa jag kallat för "dyr sockerlösning", för rent näringsmässigt är det det det är frågan om. Naturligtvis går det på detta sätt att få i sig avsevärda mängder kalorier, och mer än nog av det socker som hjärnan behöver.

OnT
(...) Om du har fastat utan näring har du sannolikt både fått det om bakfoten och samtidigt inte uppnått något annat än att muskelmassan förtvinade en smula. ;)
Jag saknar intresse av experiment med "fasta", svält eller andra teoretiskt konstruerade "överlevnadsövningar", så jag förstår jag inte vad jag kan ha "fått om bakfoten". Däremot har jag, utan att gå in på orsaken, upprepade erfarenher av ofrivillig svält (utan sockerfusk), och baserat på dessa vet jag att jag lugnt hade kunnat strunta i näringsintag under de 60 timmarna. Hör tydligen till dem som smärtfritt ställer om till fettförbränning och lyckas föda min hjärna med ketonkroppar ;), men inser att alla inte fungerar på detta enkla sätt.

Det är bara killar, som blir provocerade av detta i alla trådar där frågan dyker upp. Kan det vara så att kvinnor ställer om till svältmetabolism lättare än män? Vore inte helt ologiskt ur evolutionshistorisk synvinkel.
 
Då var det nog jag som fick detta om bakfoten. Trodde med 100% säkerhet att du menade sockerlösning när du skrev just sockerlösning. Jag trodde åtminstone med 99% säkerhet att du var intresserad av konstruerade överlevnadsövningar med tanke på att det är detta tråden handlar om, men även där gick jag bet rejält. Du är till sist 0% intresserad av fasta, vilket du också verkar ha mycket åsikter om.
 
Då var det nog jag som fick detta om bakfoten. Trodde med 100% säkerhet att du menade sockerlösning när du skrev just sockerlösning. Jag trodde åtminstone med 99% säkerhet att du var intresserad av konstruerade överlevnadsövningar med tanke på att det är detta tråden handlar om, men även där gick jag bet rejält. Du är till sist 0% intresserad av fasta, vilket du också verkar ha mycket åsikter om.
Hallå där, ordmärkare :)
Jag är ointresserad av att själv utöva frivillig fasta, men vet en hel del om hur i alla fall min kropp beter sig vid svält.
Blev det rätt nu...?
 
Att du inte slutar trolla sönder tråden istället, genom att skriva en massa om saker som inte ens intresserar dig?
???
Vad jag vill (och kan) bidra med i tråden, är en på egna efarenheter byggd synpunkt, nämligen att man kanske inte bör satsa sin energi på att leta mat under 60 timmars icke fysiskt påfrestande "överlevnadsövning".
Alldeles jätterelevant för trådens ämne, IMHO.
(jag skulle däremot ha struntat i att svara på ordmärkerier om skillnad mellan svält och fasta - sorry).
 
Den här tråden börjar med "Hej kära överlevnadskamrater!". Det kanske ger en liten fingervisning om hur otroligt ute och cyklar du är här.
 
Eftersom kontrollanten inte med ett ord nämns av TS så är det väl värt att påpeka att stundtals på svältövningar har kontrollanten behövt gripa in och somliga deltagare har burits ut på bår med svår migrän. Därmed inte sagt att TS skulle ha dessa problem före ev svältövning.
 
Intressant! Fanns det nån jämföreslesgrupp där man fick sova och inta en viss mängd kolhydrat? Frågan är varför hjärnan i så fall främst använder en viss mängd glukos som energikälla? Och varför drabbas de som har diabetes av koma pga av sockerbrist och inte botar detta med sömn istället?

det var en vetenskaplig undersökning och då har man självklart kontrollgrupp, hade vi inte haft kontroll grupp så hade det varit ett kul expriment, undersökningen finns publicerad i en vetenskaplig tidning. våra resultat har även används av andra forskare. de som hade hand om undersökningen var "riktiga" forskare.
andra frågan förstår jag inte
tredje frågan är så dum så det får du ta reda på själv ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Owl Metod för att torka tände Överlevnad 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...