Överleva på vilda växter

Många har snuddat vid detta med behov. Det är hyfsat vedertaget att ett intag av ca 500 kcal (ca 2200 kJ) kolhydrat är relativt tillräckligt för att motverka en "felaktig" fettförbränning med för hög andel ketoner och för att "skydda" en onomral proteinnedbrytning. Fiber i kosten ger dessutom mag/tarmenzymerna nåt att jobba med.
Det är ju det vad jag har förstått som är orsaken till varför växtföda funkar bra i en begränsad tid av en överlevnadssituation för att just ge hjärnan rätt käk och motverka övriga problem så att man nyttjar fettförråden optimalt.
500 kcal kolhydrat är ju dessutom det som de flesta bantningsdrycker mm innehåller, liksom arméns tidigare nödproviant hade som syfte att ge (500 kcal per dygn).
Nån undrade om Karlberg, vad jag kunnat se så hade kontrollgrupper nödproviant som mat medan kontrollgrupper endast drack vatten.
Intressant, jag tog fram mina näringsberäkningar av mitt standardkit till fjällproviant, och där låg kolhydratmängden på ca 120 g/dag, dvs ca 480 kcal. Den maten mår jag väldigt bra av och äter i stort sett likadant hemma.

Det skulle ju stämma bra med ved man får lära sig om hjärnans glukosbehov vid normal metabolism.
Men har jag inte fått något helt om bakfoten (jfr inlägg 40-42), så kan det efter omställningen till kolhydratfattig diet sjunka till 30% av denna mängd, dvs kring 40 g, utan att kroppen behöver ta till någon nedbrytande guconeogenes (utom som sagt under omställningperioden).

I så fall var ju de kolhydratmängder som inuiterna enligt den citerade artikeln fått i sig även mitt i vintern fullt tillräckliga.
 
Det var ju en seriös studie. Människan påstår till och med att våra förfäder åt veganskt.

Min första tanke är då , vilka sadster dom neolitiska människorna måste ha varit. Dessa gigantiska högar av musselskal som hittats vid utgrävningar av bostäder från dom första människorna.

Då måste det bara vart en hobby för dom att samla musslor hela dagen för att sen runt lägerleden sitta och lustmörda försvarslösa musslor. Eller dom kanske mjölkade musslorna på spirulinaalger för att fixa ett ekologiskt B12-komplement.


Egenintresse var ordet.

Ja, musslor kan man också äta. Det behöver dock inte betyda att det är optimalt för hälsan, men vi människor har möjligheten att äta dem om vi får tag i dem.

Om du vill diskutera mitt påstående om B12-tillförsel genom vegetabilier som vuxit upp på/i spillning (där spillning till stora delar består av rena bakterier, en del B12-producerande) så får du gärna referera till en källa som motbevisar just det påståendet. Jag har gjort motsvarande för att stötta mitt eget argument.

Den länk du tidigare refererade till tog inte upp effekten av naturgödsel i dieten, det är detta jag vill diskutera. Frågan är alltså; kan man få i sig tillräckligt med B12 genom en vegandiet som utgår ifrån växter som vuxit upp i naturliga gödningsmedel?

Jag har aldrig påstått att vegetabilier har B12 inarbetat i växtcellerna, den tillförseln sker via föroreningar på växterna. Liksom det är naturligt att växter växer upp på organiskt material och inte sterila kemikalier är det naturligt att en organism som äter växter får i sig en massa småskit också och inte rengör maten så det går att spegla sig i den.
 
Senast ändrad:
Dina argument är så pinsamma att jag inte tänker fortsätta kommentera dumheterna.

Se det som en vinst för din sak om du vill. Det bjuder jag på.

Vi har alltså fastslagit att veganer måste äta bajs för att leva av naturen. Det är ett påstående jag kan leva med. Min följdfråga är, måste bajsdonatorn då vara växtätare ?
 
Dina argument är så pinsamma att jag inte tänker fortsätta kommentera dumheterna.

Se det som en vinst för din sak om du vill. Det bjuder jag på.

Vi har alltså fastslagit att veganer måste äta bajs för att leva av naturen. Det är ett påstående jag kan leva med. Min följdfråga är, måste bajsdonatorn då vara växtätare ?

Vinst.. jag är inte intresserad av någon vinst, jag är helt öppen för diskussion. Att vägra ge möjlighet till kritik gynnar inte någon.

Nej, alla djur med mag-tarmkanal har, vad jag förstår, en flora som även innehåller B12-producerande bakterier.

Vi kan avsluta diskussionen om du vill och lika bra är väl det, man kommer ingen vart om en part vägrar ta den andra seriöst.

Oavsett, jag önskar dig en trevlig fortsatt dag och en trevlig helg :)
 
Felet som gjordes vid dessa tester är att de utfördes under kort tid, då mår man kass när man går från högkolhydratkost till låg, pemmican är extremt lågkolhydrat närmast kolhydratfri. Men det fungerar utmärkt när man väl vant sig. Pemmican är överlägset bästa och mest välbeprövade friluftsmaten som finns. Föresten tror jag inte jag har större lever än någon annan. Vad tidigare släkforskning gett så är jag snarare från sydeuropa än från norr! Ändå fungerar det suveränt!

Tro har ju mer än en gå påverkat mer än vetande. Den erfarenhet jag hört och läst om visade att näringsupptag från pemican var i samma storlek som att få i sig omega3 via kapslar. När NASA började med rymdskutt bedrevs en seriös mat och näringsutredning. Kosmonaterna däremot fick näringsgröt, vilket visade sig fungera mindre väl ju längre skutten blev. Microvågsugnen är bl en av offspinnen från rymdfärderna. Upplevelsen av mat har inte disskuterats i tråden men doft, textur och synintyck är i långa loppet lika viktiga som byggstenarna i maten. Glöm inte det. YMMV
 
Vinst.. jag är inte intresserad av någon vinst, jag är helt öppen för diskussion. Att vägra ge möjlighet till kritik gynnar inte någon.

Nej, alla djur med mag-tarmkanal har, vad jag förstår, en flora som även innehåller B12-producerande bakterier.

Vi kan avsluta diskussionen om du vill och lika bra är väl det, man kommer ingen vart om en part vägrar ta den andra seriöst.

Oavsett, jag önskar dig en trevlig fortsatt dag och en trevlig helg :)

Veganism är omöjligt att ta på allvar då den livsstilen grundar sig på lögner och pseudovetenskap.

Jag har inget emot att folk lever så. (Mera bacon till mig) men när det börjar florera påståenden som att säldöden 1988 var orsakad av miljögifter eller som idag, kondensstrimmorna efter flygplan skulle vara miljögifter som cia sprider. Eller rent av att gigantiska litsiumbanker i priusbilar skulle ha mindre miljöpåverkan än en dieselbil med partikelfilter, då växer hornen i pannan.

Våra förfäder var inte militanta veganer i batikkläder så är det. Det är ett faktum. Ett sånt faktafel besudlar hela artikeln och gör den oläslig i mina ögon. Vi lägger ned det här och lämnar tillbaka tråden till dess rätta ämne.

Trevlig helg.
 
Jag tycker alltid det är fascinerande när folk verkar tro mer på en handsfull forskare som ifrågasätter vedertagen vetenskap istället för alla de som dessa forskare ifrågasätter. Handlar det om att man alltid litar mer på revolutionerande upptäkter än gamla kunskaper?
 
Tro har ju mer än en gå påverkat mer än vetande. Den erfarenhet jag hört och läst om visade att näringsupptag från pemican var i samma storlek som att få i sig omega3 via kapslar. När NASA började med rymdskutt bedrevs en seriös mat och näringsutredning. Kosmonaterna däremot fick näringsgröt, vilket visade sig fungera mindre väl ju längre skutten blev. Microvågsugnen är bl en av offspinnen från rymdfärderna. Upplevelsen av mat har inte disskuterats i tråden men doft, textur och synintyck är i långa loppet lika viktiga som byggstenarna i maten. Glöm inte det. YMMV

Som vanligt irrelevant kommentar. Kommer du ihåg att vi var överens om att du skulle hålla dig borta från mina kommentarer så skulle jag hålla mig borta från dina? Vid den överenskommelsen påpekade jag också att du förmodligen inte skulle klara det, mkt riktigt blev det så och dessutom med (som oftast men inte alltid) en icke relevant kommentar. Tråkigt att man inte kan hålla överenskommelser.

"näringsupptag från pemican var i samma storlek som att få i sig omega3 via kapslar" Härligt, då har jag gått ett marathon på 7 timmar med packning i terräng vid ett tillfälle och ett annat gjort en vandring med packning under 12 dagar på motsvarande omega3-kapslar utan att gå ner i vikt. När du beskriver det så så inser jag hur unik och övermänsklig jag är, du får mig verkligen att känna mig speciell! Tack för det, du har gjort min helg med ditt beröm.... Vi kanske ska bli kompisar trots allt. (OBS sarkasm om det var någon som tvivlade)
 
Senast ändrad:
(...) då växer hornen i pannan.
Nu får du fila ner hornen lite ;)
Du kan ju inte gärna lasta GustavF för alla dumheter, konspirationsteorier och korkade rykten som någonsin förekommit, det är inte dem han hänvisar till. Och frågan om B12 har i allra högsta grad relevans för TS ursprungsfråga:
"Kan man överleva på en gröt av vilda växter i den svenska naturen?"

Att B12 syntetiseras av bakterier som finns i humus och djurens tarmkanal är ju helt okontroversiellt. Att man kan spåra mycket små mängder i mjölksyrajästa matvaror likaså - det är ju de snälla mjölksyrabakterierna som gör jobbet.

Vad ni ev. skall bråka om är alltså inte dessa basfakta, utan om den mängd B12 människan en gång fick i sig genom att äta dåligt naturgödselodlade, ev. mjölksyrajästa och/eller dåligt rengjorda vegetabilier rimligen kunde vara tillräcklig. Och GustavF formulerar det just som en fråga:
(...) Frågan är alltså; kan man få i sig tillräckligt med B12 genom en vegandiet som utgår ifrån växter som vuxit upp i naturliga gödningsmedel?

Jag har aldrig påstått att vegetabilier har B12 inarbetat i växtcellerna, den tillförseln sker via föroreningar på växterna. Liksom det är naturligt att växter växer upp på organiskt material och inte sterila kemikalier är det naturligt att en organism som äter växter får i sig en massa småskit också och inte rengör maten så det går att spegla sig i den.
Det troliga svaret är nej. Man kan också undra om riskerna med att sänka hygientrösklarna vore värda de eventuella vinsterna - vi kan inte återgå till den glesbefolkade urtid som begränsade snabb smittspridning, och är inte heller beredda att acceptera hälsoriskerna.
Men det blir intressantare om vi använder sakargument, i stället för att bunta ihop våra meningsmotståndare med allt möjligt nonsens ;).
 
Senast ändrad:
Var tog de svenska skogsgrönsakerna vägen?

Givetvis finns som vid alla exempel individer som mår bra av det ena och det andra, det innebär dock inte att kontrollerade försök blir mindre värda. Resultaten innebär bara individer reagerar inviduellt. Somliga verkar ha svårt för det. YMMV
 
Du kan ju inte gärna lasta GustavF för alla dumheter, konspirationsteorier och korkade rykten
Vad ni ev. skall bråka om är alltså inte dessa basfakta, utan om den mängd B12 människan en gång fick i sig genom att äta dåligt naturgödselodlade, ev. mjölksyrajästa och/eller dåligt rengjorda vegetabilier rimligen kunde vara tillräcklig. Och GustavF formulerar det just som en fråga:

.

Frågan är i sig irrelevant . Mozafars studie var ju en unik studie där han i princip testade kontaminerade plantor. Man skulle lika gärna kunna säga att kodynga innehåller B12 vilket som sagt inte är någon nyhet. Och om människan en gång i tiden fick i sig nog B12 genom vegetabilier är också en ointressant fråga då veganism är en 1900-talsuppfinning.

Studien var från 1994 och om det hade vart en trovärdig studie skulle den väl ha återskapats och utretts många gånger sedan dess. Trots att det var 18 år sedan denna "breakthrough" uppdagades så säger läroböckerna fortfarande annorlunda.

Det är farligt att sticka ut näsan och påstå att det är möjligt att leva veganskt utan att tillföra ämnen en sån kost inte kan tillhandahålla. Folk dör av övertro på suspekta studier som forskare fabricerat i jakten på berömdhet.

Svaret är enkelt. Nej . det går inte att leva ett liv enbart av vad skogen kan ge i form av vegetabilier .

Att försöka sig på något sådant skulle vara förödande.


http://www.beyondveg.com/billings-t/comp-anat/comp-anat-7d.shtml

Och jag sa faktiskt trevlig helg. :)
 
Var tog de svenska skogsgrönsakerna vägen?

Givetvis finns som vid alla exempel individer som mår bra av det ena och det andra, det innebär dock inte att kontrollerade försök blir mindre värda. Resultaten innebär bara individer reagerar inviduellt. Somliga verkar ha svårt för det. YMMV

Skönt att du sakta men säkert håller på att ändra uppfattning! Nu finns det "exempel på individer som mår bra". Innan var det omöjligt. Jag är uppriktigt intresserad av dina långtidsstudierdier på pemmican. Allt jag hittat från armen sträcker sig över några dagar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henrik84 Lättast plats att överleva? Överlevnad 28
simonhelander Överleva som Projektarbete Överlevnad 60
Gabriel1985 Bra känga för en som ska överleva i skogen i årtal Överlevnad 28
Alexander85 Överleva i svensk natur? Överlevnad 29
mrbambocha Tarp på öppet fält. (Regn och blåst) Överlevnad 13
andersmossing Drev i sexton månader på Stilla havet Överlevnad 1
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
Ad0lf Ska ut i naturen på fiskeresa i en månad i sommar. Vad bör jag tänka på? Överlevnad 3
Hedin2 20 dagar på en öde ö Överlevnad 19
Tobias.Åsman kritik på vad jag tänkt ta med. Överlevnad 22
BadTaste Testa på livet på en öde ö... Överlevnad 10
sachsaren Ätbart på kalfjället? Överlevnad 5
Kalle G Överlevde 6 ökendygn på 4l H2O Överlevnad 1
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
marja Angårnde skavsår och comped (otrevlig bild på skavsår) Överlevnad 88
Hobbes73 Blodprovstagare och insulin på höjd/kyla? Överlevnad 2
kristofer_wallmark Survivorman - ny serie på Discovery Channel Överlevnad 17
mipert Ray Mears får en del skit här på utsidan, men min fyraåring säger: ”Jäj är duktig”... Överlevnad 23
Gabriel1985 Söker Överlevnads Serier & Filmer, tipsa på :) Överlevnad 33
sundstorm Vatten på "låglandet"? Överlevnad 7
blanck #Vilka psykiska påfrestningar har ni stött på?# Överlevnad 20
Schneeberger Vad tänder ni på? Överlevnad 65
CFFS Magsjuka på överlevnadsövning ! Överlevnad 14
sajberjohan Charcloth på svenska Överlevnad 4
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47
Rodluvan Leva på lite buljong + kolhydrat /dag Överlevnad 23
-Patric- Jacka med hår på bröstet Överlevnad 121
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Newlin Funderar på att skriva en bok ! Överlevnad 2
JohnnyL Vilda växter som mat och medicin Överlevnad 1
Avslutat medl Vilda Växter Som Mat Och Medicin Överlevnad 52

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...