Finns det fisk i Pieskehaure och sjöarna norr om

avslutad210712

Gäst
Efter att ha läst Grundstens bok om Arjeplogsfjällen lite noggrannare upptäckte jag att han betecknar Pieskehaure som fisklös förutom en sort av stensimpa. Eftersom årets vandring var tänkt att gå i fiskandets anda gör det att jag kanske får tänka om. Hade tänkt gå i Arjeplogsfjällen för att avsluta i Kvikkjokk men ifall det inte finns fisk kanske jag tar en vandring till Mavasjaure och vänder om där och går tillbaka till Silvervägen.
 
Om du vänder missar du Vaimok som har fin röding men visst, Pieskehaure är känd för att vara fisklös. Frågan är hur det kommer sig med tanke på att sjön ingår i Piteälvens vattenssystem. Någon som vet?
 

avslutad210712

Gäst
klingstrom; sa:
Om du vänder missar du Vaimok som har fin röding men visst, Pieskehaure är känd för att vara fisklös. Frågan är hur det kommer sig med tanke på att sjön ingår i Piteälvens vattenssystem. Någon som vet?

Stod något om att det skall finnas en damm i utloppet av sjön så det kanske är den som hindrar fisken. Stod också något om att sjöarna (Mavasjaure, Iggesjaure mfl) varit fisklösa fram till 1964 då man planterade ut fisk.

Nåväl får fundera på om jag ändå börjar/slutar i Kvikkjokk och sen struntar jag i fisket i Pieskehaure.

Pga en plomb som behagade ramla ut i förra veckan var jag tvungen att skjuta vandringen några dagar men nu åker jag i morgon bitti så jag har en dag på mig att fundera :)
 

avslutad210712

Gäst
Finns öring i Pieskehaure vilket jag själv kan gå i god för eftersom jag både drog upp en och såg en till som stod enbart en meter nedanför mina fötter och enligt rykten skall det även finnas röding där vilket jag inte betvivlar.

I Vaimok finns både röding och den typ av mutant som finns i Ikesjaure (enligt en annan tråd här på utsidan) men tyvärr fick jag bara upp småfisk. Enligt en som jag pratade med finns det grov röding i Vaimok och jag bedömmer den personen som trovärdig även om jag såklart inte kan garantera det.
 
Ser att det är ett gammalt inlägg men måste bara inflika att det är ett välkänt röding och öring fiskevatten. Fiskar mycke där framförallt vintertid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jerry Olsson Finns det fisk i Immeln?!? Fiske 1
never tjärnen runt Råstojaure finns de fisk där?? Fiske 4
AndersSupertramp Finns det en motsv Fiskesidan Fiske 4
mipert Fiskebutik i Lund. Finns det verkligen ingen? Fiske 4
yakman Var finns närmaste öringsälv? Fiske 2
skogstokig Var finns havsöringen?? Fiske 6
robbanf Finns det nån bra utländsk sportfiskebutik på nätet? Fiske 2
M.Gustavsson finns Fiske 4
laif Var finns Siken? Fiske 2
Jojosurf Laga fångade fisk med liten stormkök i fjället? Fiske 21
Norgefiskaren Rökning av fisk Fiske 7
lsjonsson Egendomlig fisk fångad i fjällsjön Ladtjojaure Fiske 3
KaptenKrok Modifikationstråden för grodbeten, fånga mer fisk! Fiske 3
HenricA Norgefiske, favoritdestination? Fiske 0
Morgan Vilken fisk? Fiske 9
m22aa Vad fick jag för fisk? Fiske 4
Pellepelikan Vad fick jag för fisk? Fiske 4
nille123 Fisk vid Riksgränsen Fiske 0
jonnykylli En fråga angående fisk-organ som mat. Fiske 5
quid Vad är det för fisk på bilden? Fiske 11
JohnnyL Hur förvara fisk? Fiske 10
MagnusEnbom Flugfiske tips ang. Plats Fiske 0
freddan.eklund Vart får man fisk i Norrköping? Fiske 4
KLAGER Tillåtet att klubba fisk? Fiske 8
jakob fisher regnbågs fisk=bästa fisk Fiske 4
Raskesven Ingen fisk i fisklössjön? Fiske 6
Graip Tyngsta fisk... Fiske 17
jimster Hur fiskar man bäst vår käre fisk "LAKEN"? Fiske 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...