Packa i avlånga påsar, rör?

packar man mjuka saker i såna silnylonpåsar från tex exped som länkades, så kan man komprimera väldigt mycket och sen forma påsen som en deg nästan (platt, boll, oval osv) innan man packar ner den. Sen sväller de upp ändå, men smidigt just när man packar i säcken. Jag trycker ner hela 3-säsongssäcken i en sån blå till ett platt paket och lägger i botten.
 
Rören kanske blir lättare att packa men blir det inte svårare att hitta grejerna i och också att packa varje enskilt rör?

Altetnativ lösning. Saker som inte behöver ligga i vattentäta påsar har jag ibland i nätpåsar eftersom de mycket enklare anpassar sig till övrig packning.
 
När du dragit upp ett rör och brukat det hur skall du sen få ner det igen?

Jag har sovutrustningen i en vattentät säck, försträrkningsplaggen i en, maten i en tredje. Tält i en sidoficka, Bränsle o kök i en utanpåficka. Regnkläder och Toalettgrejor i en ytterficka. Verkstadspåsen och kartor i ryggfickan på säcken.

Pannlampa i lockfickan, aktuell karta och anteckningsmatriel i kontoret liksom solglasögon. Vattenflaskan en öppen ficka på säcken, kameran på bröstet.
Kikaren i kontoret, luppen runt halsen. Mobiltelefon och powerpac i plastpåse i lockfickan. Kompassen runt halsen under skjortan. Den lilla fällknivern i byxfickan. Sjvsatsen i lockfickan i en plastpåse.

Mina innersäckar är ryggsäcks diameter och ligger på varandra. Smaken är som baken delad.

go tur
 
Till min förra kajak som var rätt så smal och dessutom hade en skeddabox i aktre stuvutrymmet som delade av stuvutrymmet i två halvor så sydde jag ett antal smala packpåsar.

För bågarna till tältet. För tältpinnarna. För liggunderlaget och sittunderlaget (bägge Thermarest).

Jag använde tyg från en fallskärm som jag fått gratis. Fallskärmar får vad jag förstått inte användas när den blivit 20 år oavsett skick.

Knepet för att tyget inte ska fransa upp sig är i stället för att klippa tyget med sax, är att skära tyget med lödpenna + använda stållinjal (Biltema) och en glasskiva från fyndavdelningen på IKEA.
Så sydde jag fast en D-ring i öppningen på varje packpåse där jag kan knyta fast en lina (persiennsnöre https://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/tagvirke/persiennlina/lina-2mm-liten-spole-40m-vit ) så jag kan dra fram de packpåsar jag inte når från packluckorna i kajaken



Har dåligt med bilder. Men några bilder
 

Bilagor

  • IMG_1499.jpg
    IMG_1499.jpg
    44.9 KB · Visningar: 150
  • påse_2.jpg
    påse_2.jpg
    56.8 KB · Visningar: 141

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.