Lite "Do and don't" som ny cyklist och kuriosa.

Måste vara tungt att vara så missunsam mot så många som bara är ute och njuter av tillvaron?

Det måste vara tungt för cyklisterna att behöva bli så förbannade på alla bilister som är ute på vägarna och bara försöker ta sig sig fram...

Det måste ju också vara fruktansvärt jobbigt att inte kunna njuta av tillvaron på andra ställen än vägarna... Den som är ute efter att transportera sig eller andra saker med bil mellan två punkter kan inte annat göra än åka på vägarna.

Problemet är att flera cyklister här i tråden anser sig har så mycket mer rätt till vägen än bilisterna att de t.o.m. har rätt att bryta mot lagen.
 
Det står cykel, moped ELLER fordon som är konstruerade för max 40 km/h.

Så det gäller för cykel även om den går fortare än 40.

Du skrev inte ELLER.

Det står också

Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

Släpp sargen nu för fan och kom in i matchen, dvs verkligheten.
 
7 § ... Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen...

Här citerar jag dig längre upp i tråden, min fetstil. Var har du fel?

Jag är inte förbannad på bilister eftersom jag är bilist också. Jag blir upprörd över människor som anser sig vara förmer än andra för att de;
1. Anser att bilar är viktigare, för de är "nyttotrafik".
2. Anser att bilskatten betalat vägarna och ger rätten till vägarna.
3. Feltolkar lagar och sen blir upprörda på andra som tolkar lagarna rätt/annorlunda.

De flesta bilister vet att uppföra sig mot cyklister/gångare men de som inte ha förstånd därtill är mindre roliga. Precis som de finns cyklister som inte borde få cykla annat än i inhägnat område...

Landsvägscykling är svårt att utföra på annat underlag än asfalt och grus. MTB kör jag också och då håller jag mig i skogen för det mesta.

Och dina lagtolkningar ger jag inte mycket för hädanefter.
 
Senast ändrad:
Det måste ju också vara fruktansvärt jobbigt att inte kunna njuta av tillvaron på andra ställen än vägarna... Den som är ute efter att transportera sig eller andra saker med bil mellan två punkter kan inte annat göra än åka på vägarna.

Äsch, jag kan inte släppa det här:)
Jag vet att det är jättesynd om alla som måste åka bil istället för att njuta på cykeln, men det ger dem inte större rätt till vägen för det.

Hur kan du förutsätta att all biltrafik är nyttotrafik och att inte all cykling är det?
Är det nyttotrafik att åka bil 5km till jobbet bara för att jag inte ids cykla samma sträcka?
Att ta bilen till gymmet för att jag inte ids cykla eller springa dit, är det nöjes- eller nyttotrafik?

Jag pendelcyklar året om, är det nöjes- eller nyttotrafik? Att åka och handla på cykeln, är det nöjes- eller nyttotrafik?

Problemet är att flera cyklister här i tråden anser sig har så mycket mer rätt till vägen än bilisterna att de t.o.m. har rätt att bryta mot lagen.
Vilken lag? Som thureb har försökt visa i inlägg 114 så finns det inte bara en lösryckt bit av EN lagparagraf som reglerar det här. Lycka till med att lagföra nån som inte slickar höger vägkant utifrån dina lagur-/felklipp.

För att vända på det - bilisten som tvärstannade framför cyklisterna, vilken lag grundade hon sitt beteende på enligt dig? Hur många cyklister utsätter bilister för livsfara bara för att visa sitt missnöje?
 
Här citerar jag dig längre upp i tråden, min fetstil. Var har du fel?
Den aktuella meningen får ingen annan innebörd bara för att man råkar använda eller istället för och. Regeln gäller för:
- Cyklar
- Mopeder
- Fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen

Det blir ingen avsevärd skillnad om man skriver att en regel gäller för "äpplen, päron eller apelsiner" eller om man skriver att den gäller för "äpplen, päron och apelsiner".

Jag har kopierat paragraftexten från notisum tre gånger i tråden, sen när jag för en gångs skull inte orkade kopiera utan skrev ett sammandrag av texten så råkade jag använda ordet ELLER istället för ordet OCH.
 
Hur kan du förutsätta att all biltrafik är nyttotrafik och att inte all cykling är det?
Det har jag mig veterligen inte skrivit. Jag har skrivit att den mesta biltrafiken är nyttotrafik. Och att träningscykling inte är det.

Visst finns det biltrafik som är nöjestrafik. Cruising brukar det kallas. Och visst finns det cykeltrafik som är nyttotrafik (t.ex. cykelbud och resor till/från jobbat).

För att vända på det - bilisten som tvärstannade framför cyklisterna, vilken lag grundade hon sitt beteende på enligt dig? Hur många cyklister utsätter bilister för livsfara bara för att visa sitt missnöje?

Jag har ingen aning varför hon tvärstannade, däremot vet jag att man i trafiken skall anpassa hastigheten så att man kan stanna före varje förutsägbart hinder.
 
... Jag har skrivit att den mesta biltrafiken är nyttotrafik. Och att träningscykling inte är det....

Hur vet jag som bilist att cyklisten framför mig håller på med "tränings"cykling och inte nyttocyklar, jag vill ju inte preja fel gubbe, det vore ju inte rätt?
Hur vet jag som cyklist att bilen bakom bara "cruisar", så jag inte behöver hålla ned i diket för att inte vara till besvär?

Självklart har ALLA skyldighet EMÅ, enligt lag eller sunt förnuftsmässigt, att underlätta för andra trafikanter. Men vi felar ALLA ibland med detta, vare sig vi är cyklister eller bilister. Skillnaden är att om cyklister felar så orsakar det för det mesta att bilisten får vänta, felar bilisten så utsätts cyklisten ofta för livsfara. Visa mer hänsyn och försök sätta dig in i medtrafikantens sits är mitt råd.

Jag har ingen aning varför hon tvärstannade, däremot vet jag att man i trafiken skall anpassa hastigheten så att man kan stanna före varje förutsägbart hinder.
Svårt att förutse att nån kommer att köra om för att sen tvärnita...så du tycker fortfarande att cyklisterna fick skylla sig själv?
 
Svårt att förutse att nån kommer att köra om för att sen tvärnita...så du tycker fortfarande att cyklisterna fick skylla sig själv?

Skylla sig själv vet jag inte om det är rätt uttryck, men om cyklisterna hade gjort som trafikförordningen föreskriver så hade olyckan antagligen inte inträffat.

Sen att bilföraren också var en idiot är en annan femma. Men det är just det där, alla har ett eget ansvar också. Som cyklist borde man veta att man är oskyddad och därmed anpassa sitt körsätt efter det.


Nån bekant citerade en gång nåt ur nån bok. Det handlade om en cyklist som brukade cykla omkring svartklädd på nätterna utan lyse. Nån frågade:
- Är du inte orolig att nån bil ska köra på dig?
- Jag VET att alla är ute efter att köra på mig.

Jag tillämpar nästan samma. filosofi i trafiken: Jag förutsätter att alla andra är idioter och kan hitta på nästan vad som helst, och så försöker jag anpassa mig efter det. Detta oavsett om jag cyklar, går eller kör bil.

Samtidigt hoppas jag ju att de flesta följer trafikreglerna.
 
Skylla sig själv vet jag inte om det är rätt uttryck, men om cyklisterna hade gjort som trafikförordningen föreskriver så hade olyckan antagligen inte inträffat.

Så cyklar man 2 i bredd får man vara beredd på lite "road rage" från helt vanliga bilister?

Dags att skriva om din favoritparagraf mao;
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används. Om så ej göres har trafikanter med större rätt till vägen rätt att trafikutbilda den felande trafikanten medelst sitt fordon.
 
Det är lika dumt att försöka mästra bilar med motorcykel. Dock så kör man (jag) i regel alltid snabbare på hoj gentemot all bilar. Jag tycker att det där med att hålla åt sidan = säker död är hittepå från cyklisternas synvinkel.
 
Skylla sig själv vet jag inte om det är rätt uttryck, men om cyklisterna hade gjort som trafikförordningen föreskriver så hade olyckan antagligen inte inträffat.

detsamma gäller bilisten...

...man väl misstänka att bilisten bröt mot tex följande:
2kap §8 genom att smita från olycksplatsen,
3kap §36 genom att svänga in precis framför cyklisterna i samband med omkörningen,
3kap §16 genom att plötsligt bromsa hårt utan anledning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.