Vilopulsen rasar ner

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med en fundering. Vid två tillfällen, ute i fält har min vilopuls gått ner väldigt mycket. Båda tillfällena har varit under lång fysisk påfrestning, i samband med bristfälligt intag av mat.

Ena gången, 2005 gick pulsen ner från 45 till 38 och andra gången, nu i vinter från 40 till 33.

Vad beror detta på?
Min gissning är att kroppen går i försvar och försöker hålla ämnesomsättningen låg, och stryper pulsen.

Någon tanke?

www.bergslandet.com
 
Intressant! Förklara gärna hur du mäter, är det när du vaknar, eller under dagen? Jag tror mig har upplevt liknande effekt efter hård ansträngning och som du skriver med mindre matintag än vanligt. Då kunde jag ha ovanligt låg puls (39) efter några minuters stillansittande. Har dock ingen som helst förklaring. Minns att jag kände mig ovanligt lugn och harmonisk :)
 
Intressant! Förklara gärna hur du mäter, är det när du vaknar, eller under dagen? Jag tror mig har upplevt liknande effekt efter hård ansträngning och som du skriver med mindre matintag än vanligt. Då kunde jag ha ovanligt låg puls (39) efter några minuters stillansittande. Har dock ingen som helst förklaring. Minns att jag kände mig ovanligt lugn och harmonisk :)

Jag har pulsklocka/pulsoxymeter (på hög höjd).
Känt mig sliten, men okej.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...