Vem vill lära mig ordentligt att segla?

Jag är en tjej på 43 år som seglade ganska mycket jolle som barn o har seglat lite kölbåt som vuxen, men inte på långa vägar så mycket som jag hade velat o jag har inte lärt mig så mycket för att jag alltid seglat med män som varit erfarna seglare o har velat vara "gentlemannamässiga" o gjort allt gastjobb.

Men nu har jag bestämt mig för att jag bara måste lära mig segla själv så att jag sedan kan hyra båt om somrarna o ta med mig min pojkvän ut (som gillar sjön men aldrig har seglat).
Jag har gått en seglarkurs som vuxen där vi åkte ut 5 nätter i skärgården, 3 elever o 1 skeppare på båten, men jag tycker inte att jag fick lära mig någonting nytt i stort sett, mer är att jag fick nosa på navigering som jag inte kan.

Så nu vill jag ha privatlektioner! Jag är öppen för att lägga lite pengar på detta, som att hyra en båt om du är en erfaren seglare utan båt, eller vad man nu kan tänka sig för arrangemang. Eventuellt har jag möjlighet att låna en Compis o det är en båt i ungefär den storleken jag tänker mig att segla sen. Baskrav på båten är toalett o ståhöjd i ruffen.

Min kunskapsnivå ligger på att jag kan få båten att gå dit jag vill, men jag känner inte att jag kan riktigt sådant som att sätta segel, reva, osv, gastjobbet, om du vill. Jag kan heller inte navigera, men det är inte nödvändigt att du lär mig, det kan jag plugga in under vintern.

Helst hade jag velat göra detta nästa vecka (v. 30) när jag har semester, men det finns förstås andra tillfällen också.

För tydlighetens skull:
jag har alltså redan en pojkvän, så detta handlar enbart om segling o inget annat. Vi måste förstås träffas ett par gånger innan vi seglar ut så att vi kan se om vi fixar att vara på en båt tillsammans.


Låt mig äntligen få användning för seglarstället!!!

Mvh, Kathrine
 
Du borde kanske berätta var någonstans i landet det är aktuellt för dig.

Jag kan mycket väl tänka mig lära ut det du vill veta, men vecka 30 passar mig inte, vecka 32 och början av 33 funkar mycket bättre. Om du vill ha min hjälp måste du antingen fixa båt där du är så kommer jag dit, eller så får du komma till Umeå.
 
Ja, naturligtvis! Det borde jag ha tänkt på.

Jag bor strax norr om Stockholm.
Eftersom jag vill träffas först så blir det förmodligen svårt att segla med någon som inte bor någorlunda i närheten.
Förutom nästa vecka så kan jag v. 34.

Så tyvärr kan jag alltså inte när du kan, Uffe. Men tack för ditt svar! :)
 
Jag kan kanske bidra lite till ditt lärande ändå. Om du "bara" vill lära dig de rent praktiska delarna av seglingen så är det inte så svårt. Det är självklart en hel del att öva på, men det kan du kanske göra på egen hand.

Om vi börjar med sätta segel:
- förseglet är i stort sett undantagslöst fast i förstaget, och man behöver bara dra i rätt fall för att seglet skall åka upp. Man kan sätta förseglet utan att bry sig allt för mycket om var det blåser ifrån, men att ha motvind underlättar. Om det är rullsegel är det enklare: släpp rätt tamp och dra i ett skot.
- storen kan tänkas ha travare, så den sitter fast i masten hela tiden. Då är det bara att peka fören i vindögat och dra i storfallet så åker seglet upp. Om storen inte har travare måste man mata in mastliket i rännan. Jag tycker det görs enklast med en hand på vardera sida om seglet, och så hjälper det att hålla ut fingrarna. Storen kan knappast sättas annat än med fören i vindögat.

Fendrar:
- de skall hänga där de gör mest nytta. Exakt var varierar från båt till båt och beroende på hur och mot vad man förtöjer.
- jag brukar knyta fast dem i mantåget, med ett dubbelt halvslag med nyckstek. Då sitter de säkert, men jag kan enkelt få loss dem genom att dra i änden på tampen.

Reva:
- försegel revas inte, utan byts ut till ett mindre. Besvärligt om det går stora vågor, och gasten måste ha livlina.
- Storen revas enligt följande:
1: styr upp i vind och släpp skotet så seglet fladdrar (OBS: segelfladder= arbeta snabbt!)
2: släpp fallet och dra ner seglet 10-100 cm, beroende på revets storlek.
3: spänn linan som håller akterliket ner mot bomen
4: kroka revhålet vid mastliket i revkroken
5: spänn fallet
6: spänn skotet och återgå till ursprungliga kursen

Förtöja:
- förtöjningslinor bör vara något elastiska, kanske till och med ha ryckdämpare
- idealiskt har man två tampar i aktern och två tampar i fören, som båda går i vinkel utåt
- förtöjer man långsides bör man ha fyra linor: förända, förspring, akterspring och akterända.
 
Tack!!! Så snällt av dig :) Det känns faktiskt genast bättre eftersom jag ju redan hade koll på en del av detta. Sen var det annat som jag är lite osäker på.

Nu har jag faktiskt bestämt mig för att ta en s a s organiserad seglarkurs, för annars blir det nog inget denna sommar. Den kursen syftar till att ta förarintyg efter avslutad kurs, så det blir nog bra. Förhoppningsvis törs jag låna en båt o segla ut med pojkvännen senare i sommar!

Hoppas att du får lite härlig segling för egen del i sommar!

Mvh, Kathrine
 
Inte för att jag vill dämpa din entusiasm, men förarbeviset är egentligen bara en pappersgrej, och gäller bara navigation (och annan skrivbordskunskap). Om du vill lära dig segla skulle kanske seglarintygen vara bättre.

Förarbeviset är inte fel att ha om du skall ut på havet, men det lär dig inte att segla.
 
Jo, jag vet att förarintyget är teori. Har kollat på Medborgarskolans kurser för Seglarintyg, men de har bara en Steg 3 nu i sommar. Nästa Steg 1 är i aug/sep.
Vet du för övrig om man måste ta alla stegen eller om man kan gå direkt på 2an t ex, med rätt förkunskaper?
 
Jag skulle tro att det är upp till kursledaren/examinatorn. På något sätt tycker jag att om du reda har grundkunskapen borde det vara OK för dig att hoppa på steg två eller tre.

Men som kursledare skulle jag vara lite extra besvärlig med frågor och övningar för att vara säker på att faktiskt du vet det du säger dig veta.
 
Aha. Ja, jag får höra mig för helt enkelt. Tyvärr har de ingen 2a mer i år som det ser ut.
Jag vill ju lära mig ordentligt, så antagligen kanske jag fegar lite, skulle nog kunna klara mig fint redan nu i en Compis, iaf om jag pluggade lite navigation på egen hand, men jag gillar inte att känna mig osäker.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...