40 m is i Västra Götaland

Jag undrar om det är någon som känner till Fluxfallet i Herrljunga kommun? Och om 40 m isklättring är tillräckligt roligt eller lockande.
Jag bor i kommunen och har besökt stället på vintern. Det är en fantastisk isvägg. Därför undrade jag om detta är populärt bland isklättrare i regionen.
Det skulle vara kul att fota och skriva lite om klättrare som besöker platsen. Det kanske hjälper kommunen att locka hit besökare av olika slag.
(Visserligen dum tid på året för inlägget...men fallet har säkert mycket is fortf, vi har inte haft plusgrader under hela dygnet i mer än 4-5 dagar, och fallet ligger i skugga i stort sett hela dagen)
 
Det låter väldigt intressant! 40 m is är ovanligt i dessa trakter. Känner inte till fallet, i alla fall inte under det (coola) namnet. Har du en närmare beskrivning av platsen? Gps-koordinater?
 
Innan ni springer häckan av er kan jag berätta att jag kollat upp fluxfallet. När jag började isklättra kom jag ihåg det från barndomen. Fallet är helt riktigt ca 40 meter, men ganska flackt större delen. Wi2 och kanske som brantast Wi3 i några meter. Vackert, men kanske inte fullt så upphetsande för isklättring som det kan verka. När jag var där (2 år sedan) var det för klent att klättra på så jag kan ju ha tagit miste, men utifrån mina barndomsminnen hade jag nog hoppats på nåt roligare. Vackert, värt ett besök bara av det skälet. Bor man i närområdet bör man ju ticka av det förstås. ;-) Som en ren skyldighet. :)
 
Det sladdis sa stämmer om att det inte är så brant. Själv är jag ingen klättrare så jag kan inte avgöra själv svårighetsgraden. Fallet sluttar lite, men jag tänker mig att det borde ha några branta partier, speciellt om man klättrar på "gaveln". Det är ganska tjockt i februari/mars.
Har inga koordinater, men det ligger vid Stensjöns östra strand, nordost om Molla, Herrljunga.
Namnet är ganska ovanligt och jag har ingen aning om var det kommer ifrån, men kan ta reda på det om någon är intresserad av etymologi.
Jag svängde förbi idag för att kolla isen, såg den bara på håll, men det var ganska mycket is.
Det är skyltat till parkeringen - en plätt i skogen. Stigen till botten på fallet går ner i snåret från parkeringen. Fortsätter man i samma riktning som grusvägen kommer man till platån ovanför fallet. Det är ca 500 m att gå vardera håll.
Våren borde vara mest is då snön smälter i skogen som rinner nerför bäcken och fryser på natten. Det ligger fortfarande snö här och där i trakterna.
Stensjön, nedanför fallet, har fortfarande ca 10 cm is.
Hör av er om ni tänkt åka dit. Skulle gärna vilja plåta och prata lite.
Om någon är intresserad kan jag ta en tur dit imorgon och lägga upp några bilder så ni får se på isen.
 
Även om jag lagt isklättringen på (klipp)hyllan är det alltid roligt med bilder! Lägg gärna ut om det inte är till besvär! Kul utflycktsmål om inte annat!

Mvh
Johnny
 
Annars är ju Halle och Hunneberg ett av sydsveriges bästa ställen med ett antal fall i den höjden. Skrevs en artikel i någon tidning om området för inte så länge sedan. Min uppskattning är att det finns mellan fyra och sex isväggar en kall vinter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
assan Bor i Västra Götaland, var finns närmsta is? Isklättring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.