Börja klättra mixat

ergo-typ yxor på lättare terräng

Jag har ett par gamla Grivel 'hanndkaps'yxor, och det funkar bra så länge det är isklättring. Om det är vädligt flackt och snöblanad is så håller jag dem i övre greppet och mer trycker in dem i ytan. Skulle inte ta dem på en alpin sluttning, men jag har sett bilder på folk som tar åtminstone Nomic på sådant, tex Ueli Steck på Egiers nordvägg...

Jag har inte några fruitboots, men om syftet är att klättra is och eller mix på ett lite sportigare sätt så rekommenderar jag sådana, nedåt halva vikten på foten, och bättre rörlighet. Nobrainer för mig :)
(Förutom för mig själv, jag har ett par bra singelskor med järn och klättrar inte så mycket längre :( )
 
Då väcker vi liv i den här tråden igen.. De som sitter bäst på mig av de jag testat är nepal evo och trango prime. Trangon lite tightare framtill. Hälen är i stort sätt edentisk. Vad bör jag välja och varför? Fler alternativ till mina breda fötter?
 
Då väcker vi liv i den här tråden igen.. De som sitter bäst på mig av de jag testat är nepal evo och trango prime. Trangon lite tightare framtill. Hälen är i stort sätt edentisk. Vad bör jag välja och varför? Fler alternativ till mina breda fötter?

Skulle gissa att evo är varmare och slittåligare men att trango känns mer teknisk. Båda är bra skor. Jag klättrade 2,5 år med trango evo light, relativt bra rörlighet, men de har för mkt slitage. Köp det som känns skönast
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...