Vill lära mig mer om överlevnad

Tycker det är jätteintressant med överlevnad ute i naturen och vill gärna lära mig mer. Läser t.ex "Överlevnadshandboken" vilket är sjukt intressant, men (!) att bara läsa ger mig ju inte så mycket. Jag måste sätta allt i praktiken också, finns det möjligtvis någon här som är inne på samma bana som vill pröva sig fram med mig? Eller någon erfaren överlevnadsexpert som vill ta mig under sina vingar? Känner liksom att det blir roligare om man är två, sen känner jag mig så osäker också på vad man får göra. Får man bryta av grenar för att bygga sig ett skydd? Får man tända eld var som helst? osv osv..
- Cim
 
Svenska Överlevnadssällskapet ordnar kurser. Lär dig 50 ätliga växter i alla sina 4 olika årstidsdräkter.
Att göra upp eld även om det är surt och vått samt få napp vid fisket är andra bra kunskaper.

Det finns fler hundra överlevnadshandböcker.En bibliotikarie kan hjälpa dig hitta flera av dem.

Lär dig hålla dig torr och varm oavsett väder.

go tur
 
Tack för tipset, låter sjukt intressant! Har dock inte ekonomim förnyat kunna lägga så mycket pengar på en kurs :( men ska lägga till den på önskelistan! 😄
 
Finns ju massa facebook grupper i ämnet också.
Är dock inte med i nån av dom så jag kan ta in dig.

Sök runt på t.ex överlevnad,buschcraft m.m
 
Tack för era svar! Bushcraft var ett nytt ord för mig där jag hittade massor när jag sökte, tackar! :)
 
Böcker av Lars Fält och Stefna Källman är väl avpassade för svenska förhållanden.
Om du är osäker på om man får bryta pinnar så börja med att läsa på om allemansrätten. Försök sedan hitta en skogsägare som du kan komma äverens med och som kan tilllåta dig att gå loss inom rimliga gränser på hens levnade växtlighet.
Att göra upp eld, bygga skydd, hitta rent vatten och ätliga växter kommer du längt med.
Prova inte ensam att försätta dig i bristsituationer - då du är låg på kolhydrater fattar du inte alltid smarta beslut och då är det bra om någon pigg kan hindra dig från att göra sig själv illa - gå en kurs. Överlevnadssällskapets kurser brukar inte vara så värst dyra.
Det är ett roligt ämne, men en hel del är samma som att vistas som vanligt i naturen fast med färre grejor och andra ökade "friktioner".

/Patrik
 
Tsen känner jag mig så osäker också på vad man får göra. Får man bryta av grenar för att bygga sig ett skydd? Får man tända eld var som helst? osv osv..

I princip så bör du alltid ha markägarens tillstånd om du ska hålla på med såna övningar, men det räcker inte alltid (det finns saker som är olagliga att göra även om markägaren säger ok).

Bryta grenar får man inte göra inom allemansrätten, elda får man göra om man gör det på ett snyggt sätt och det inte är eldningsförbud. Du får inte fånga/jaga/döda djur hur som helst, fiskekort krävs oftast för att fiska, insekter får man väl döda om de kommer flygande/krypande (och de inte är fridlysta) men det är inte ok att t.ex. gräva upp myrstackar (osäker på om markägarens tillstånd räcker där).

Det bästa är alltså att gå med i nån förening som har koll på detta.
 
Tack för bra tips! Allemansrätten ska jag definitivt läsa på om. Ska inte försätta mig i några överlevnadssituationer heller, ska såklart ha reserver med mig, vill bara prova och se vad jag klarar utan dem :) Dock är nog kolhydratsbrist inget problem för en LCHFare som mig, hamnar bara i finfin ketos då ^^ svårare med diabetes dock så jag inte blir låg, men får ha ett rejält lager dextrosol med mig :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
backpack tänkte mig en tripp till kebenekaise Överlevnad 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...