NTN Freedom eller Meidjo?

Börjar att så sakta förbereda ett systembyte. Köpte NTN-pjäxor Crispi Shiver på rea och körde idag för första gången med min dotter Åsas NTN Freeridebindingar och korta 165 cm långa Dynastar Legend skidor i Hammarbybacken.

Stor kontrast mot min tidigare utrustning med låga Garmont plastpjäxor Scotty Bobskidor och 7-TM bindningar. Väldigt ovant att behöva jobba så mycket på att få böj i bakfoten. Såhär i efterhand förstår jag att mina MP 27,5 är för stora för Åsas bindningar (Short).

Vad tror ni om att fortsätta transformeringen med Meidjo-bindningar och en lätt topptursskida. Nån som kört med Meidjobindningar eller liknande? Eller välja det lite tryggare men tyngre alternativet Freedom http://www.telemark-pyrenees.com/en/rottefellantnfreedom-p-77107.html

Telemark Pyrenees påstår att de nu säljer mest av dessa bindningar http://www.telemark-pyrenees.com/en/mequipmentmeidjo20-p-375586.html

Jag har letat lite på Freeride om Meidjo men inte hittat så mycket. Har ni några tankar?

Att det finns så många olika filosofier och modeller tyder på att ingen modell är överlägsen.

Kanske finns tester i någon norsk eller amerikansk tidskrift?

Thure
 
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, Thure, men jag följer tråden med visst intresse.
(Skriver jag bara för att uppmuntra till svar...)
 
Meidjo OK!

Jag kör Meidjo, nån variant av v1, kanske 1.2 eller nåt sånt. Mycket nöjd, framför allt med turegenskaperna, men även utför är ett lyft jmf m 75mm. Har kört kanske 8-10 dagar totalt. Min tidigare setup var BDO1 och Garmont Ener-G, ny är alltså Meidjo och Scarpa TX Pro.
Det har skrivits en hel del om att de isar och snöar igen, men jag tycker nog att de inte är så mycket värre än andra bindningar. Och, de där sekunderna det tar att pillra bort is och snö inför utförsturen är inget större problem. Alla ska ändå hålla på och fippla med hudar, kläder, ryggsäckar osv. Däremot märkte jag att den lilla metallpluppen för skarknivarna verkar vara en ismagnet. Har inga skidbromsar monterade då de verkar vara ett nerköp.

Jämfört med att tura med en Rottefella skulle jag välja en Meidjo alla dagar i veckan. Lägre vikt, lättare att vända och göra kickturns, inte meckigare att få på sig och riktigt stadig utför. Åkningsmässigt är min kombo väldigt lik en 75mm-rigg. Jag kan tänka mig att Freeride/dom är en bättre bindning om man ska dåna på i knallhård pist.

Ett varningens ord är att välja en skida som klarar en telisbindning. Jag lyckades delaminera ett par Salomon MTN Explore 95 då skidan inte var byxad för bindningen. Den slets nästa ur skidan, hängde kvar i topsheet. Nu blir det ett par Black Crows Camox Freebird. Tyngre men förhoppningsvis håller de.

/Mats
 
Tack för svar Mats. Tyvärr så har jag redan köpt ett par Rottefella Freedom och skidorna (Salomon N Q-98 15/16) har jag beställt och de skall levereras hem idag.

Det var skidbromsarna som fick mig att avstå Meidjo.

Jag tänker förstärka skruvningen genom att injicera långsam araldit i borrhållen efter att ha skruvat i skruvar först för att vidga hålen lite.

Hade du araldit i skruvhålen innan delamineringen?

Thure
 
Montering

Your loss!
Skämt åsido är nog Freedom en utmärkt bindning och visst är det lite av betarelease på Meidjon. Jag visste om det, var beredd på chansningen och har hittills haft en hel bindning.

Skidbromsar är inget jag prioriterat. Efter 25 års löshälsåkande har jag vant mig vid fångrem. Rekommenderar förresten Dynafit guide leash.

Monteringen gjordes av Alpint. Vete 17 vad de hade för lim. Salomonskidorna har förstärkta monteringszoner och Meidjons hålmönster stämde ganska kass med de zonerna, visade det sig. Hade nog inte spelat nån roll vilken telisbindning man satt ditt, laggen är tänkta för en lätt techbindning. Det är första gången jag varit med om något sådant, har aldrig slitit ur en bindning ur en skida tidigare. Just de här bindningarna har suttit på ett par BD Megawatt, ett par riktiga fetingar och det var inget som helst problem.

Min plan var att köra med inserts både i Salomonlaggen och mina nya Black Crows + även Megawattarna. Dels för att få större area för skruvarna och dels för att kunna flytta runt bindningarna. Nu blev/blir det inte så av olika anledningar, så vi får väl se hur det går.

Lycka till med ditt kit. Vi kanske syns på något fjäll.
/mats
 
Montering

Your loss!
Skämt åsido är nog Freedom en utmärkt bindning och visst är det lite av betarelease på Meidjon. Jag visste om det, var beredd på chansningen och har hittills haft en hel bindning.

Skidbromsar är inget jag prioriterat. Efter 25 års löshälsåkande har jag vant mig vid fångrem. Rekommenderar förresten Dynafit guide leash.

Monteringen gjordes av Alpint. Vete 17 vad de hade för lim. Salomonskidorna har förstärkta monteringszoner och Meidjons hålmönster stämde ganska kass med de zonerna, visade det sig. Hade nog inte spelat nån roll vilken telisbindning man satt ditt, laggen är tänkta för en lätt techbindning. Det är första gången jag varit med om något sådant, har aldrig slitit ur en bindning ur en skida tidigare. Just de här bindningarna har suttit på ett par BD Megawatt, ett par riktiga fetingar och det var inget som helst problem.

Min plan var att köra med inserts både i Salomonlaggen och mina nya Black Crows + även Megawattarna. Dels för att få större area för skruvarna och dels för att kunna flytta runt bindningarna. Nu blev/blir det inte så av olika anledningar, så vi får väl se hur det går.

Lycka till med ditt kit. Vi kanske syns på något fjäll.
/mats

Hur gick det med dina Freebird? Jag har ett par som jag funderar att sätta telisbindning på, antingen Freedom eller Lynx, men Black Crows säger att Freebird varianterna inte håller för telemark.
 
Hallå
Jorå, de har funkat finfint. Med risk för att jinxa, inga som helst problem. Skid+pjäx+bindningskombon är riktigt bra. Det har inte gått så mycket de senaste åren då jag till övervägande del gått på ATprylar. Några turer och några piståk per säsong har det i alla fall blivit. Jag är en lätt åkare och letar mer flow än aggroåkning, vilket säkert också är en del i ekvationen.
Det var Alpint som rekommenderade skidorna när Salomonlaggen exploderat. Det är några år sedan och modellen och hela freebird-linjen kan ju ha uppgraderats.
 
Tackar! Jag är medeltung (85) och kör väl medelhårt, men jag avskyr kraftiga fjädrar och har inte dragit ur bindningar eller slitit av topplagret på väldigt länge. Nu har jag beställt ett par Meidjo, så får vi se hur det går, skidorna är inte nya ändå, repiga och armerade med gamla inserts från G3 Ion. Jag tänkte sätta Meidjobindningarna med inserts och rejält med epoxy så sitter det lite bättre. När man väl läser på är det ganska många skidtillverkare som inte vill ta på sig några garantier för att det håller för Telemark, inte ens Voilé...
 
Intressant Björn. Rapportera gärna dina erfarenheter av Meidjo.

Jag bytte både pjäxor och bindningar efter skavsår uppför och ett haveri av bindningen i temperatur under -20. Numera har jag Scarpa Tx Pro och Rottefellas tyngre men troligen betydligt pålitligare Freeride. Hyfsat nöjd efter ett par säsonger men inte mer än nån veckas åkning per säsong. Tycker att böjmotståndet för bakre foten är väl kraftigt.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
John_T NTN Freedom - Någon som har testat? Telemark 9
thureb NTN-pjäxor med lågt skaft? Telemark 3
Andersson_Pite Salomon Pocket Rocket + NTN? Telemark 2
Crispi NTN för tjejer? Telemark 1
bredviken Provat NTN??? Telemark 1
fafner Äntligen kommer NTN Telemark 41
harrypetter Rottefella freedom + Dynafit TLT ? Telemark 2
Kulram Dålig teknik eller stora pjäxor? Telemark 13
olaka Mythic, Monster eller Mission? Telemark 1
viktor.edlund Bindningar, Bomber eller Hammerhead Telemark 1
thureb Nya turskidor? Längd/bredd? E109 eller Boundless Crown Telemark 13
pathfinder77 Egna eller hyra skidor i Stryn? Telemark 0
dmboka7 Scarpa T2, dam eller herr modell= Telemark 4
Läraren Åsnes Nansen Walking eller Combi Combat??? Telemark 0
marjo Lång eller kort Rottefella Cobra R8 Telemark 2
thureb Åka skidor eller Brant eller annan apritretare Telemark 11
barefoot Rossignol eller Atomic Telemark 3
bash Köpa puderlagen ten eighty,men var?Nätet kanske,eller? Telemark 4
NikkeS Head Monster75 eller Rossingol B2 Telemark 3
clindh Hippie eller alpinist? Telemark 12
föhl 2 eller 3 par Telemark 28
ansun Erfarenhet av Atomic TM:EX eller BD Crossbow? Telemark 0
acdcpeter Linken eller Rottafella? Telemark 1
beqen Rossignol XXX eller megabang? Telemark 0
Loranga Cobra eller Targa? Telemark 4
zach Elan mx four super / Elan mx four eller andra förslag? Telemark 1
surfban Egna plattor eller? Telemark 6
JohanC Stinger eller.... Telemark 4
srpp Glaciärskidåkning nu, Stryn eller nåt annat? Telemark 6
Nemo Chili, eller? Telemark 30
stol Rossignol Viper C eller X och telis Telemark 0
t94kej Rossignol eller Blizzard? Telemark 1
thegrandwazoo x-scream eller bandit x? Telemark 7
Mountain Man Är jag ett geni eller ... Telemark 17
Vandrare Utlösningsplattor eller snowboard? Telemark 4
arnljots Suunto eller Silva Telemark 1
Vilka skidor Rago eller E99? Telemark 0
cx4 eller T2? Telemark 1
Morotto, TeleCarve eller Ultimate ? Telemark 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...