Två vilsna 19-åringar ska till fjällen

Hej!

Jag och min kompis (19år) ska springa i fjällen i 5 dagar. Har köpt STFs fjälluff-paket vilket innebär 5 valfria övernattningar i valfria fjällstugor och på fjällstationer.

Vi tänkte springa 3 - 4 mil / dag (mellan fjällstugorna som vi ska bo i på natten).

Vad vi efterlyser är helt enkelt rutin och erfarenhet, eftersom vi själva saknar dessa två egenskaper helt..

Vi tänkte ha med oss så lite som möjligt eftersom vi ska springa med vår packning.
Hur många liter tror ni är minimum?
Vi tänkte ha med oss: reselakan, ull-strumpor (tre-fyra par var), kalsonger, resehandduk, varsin kniv (om vi blir ovänner), kåpa (att dricka från fjällbäckarna med), pengar, underställ, varm tröja, vindtät jacka, vanligt sport-funktions-överdrag (byxor och jacka), vars två vattentäta säckar. HAR VI GLÖMT NÅGOT???
Vår plan är att vi gör upp en lämplig rutt. Packar. Kör upp till Vålådalen, (Springer - äter - sover)x5 sen kör vi hem igen. HAR VI MISSAT NÅGOT??

Är det något annat vi ska tänka på som är viktigt när man vistas på detta sättet i fjällen???

Tack på förhand!!
 
Mat?
Alla stugor har kanske inte så inte så mycket kvar, och det gäller ju att dom inte har stängt för säsongen när ni ger er ut. Stationerna finns det nog gott om mat på.
Någon liten vattenflaska om det är väldigt varmt väder.
Och som sagt glöm inte karta (GPS tar slut när batteriet gör det).
 
Glömde söga tt vi ovksa ska ta med fjungelolja och tejp!!

Yes Karta och Kompass antecknat ! (vi är båda orienterare så vi hade nog inte vågat oss iväg utan det ;) )
Första hjälpen-kit tar vi med oss också!
Men underställ samt vind/vattentät jacka / byxor borde väl hålla för de flesta septemberstornmar...? eller behövs rejälare regnkläder också kanske??

Vi ska kolla upp matbiten liten närmre...

Det står såhär på STFs hemsida:
"Många fjällstugor har fjällbutiker där du kan köpa proviant, till exempel konserver, ris, pasta, torrvaror, bröd, pålägg, godis och läsk. Det finns också gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Tanken är att du ska kunna göra en skön fjälltur utan att bära tung proviant mellan stugorna. "

Så vi antar att det går att lösa... Någon som varit i Jämtlandfjällen i september som kan bekräfta mat-situationen??
 
Mat

Det brukar planeras för att ta slut...så sorry ni har satsat fel, mat bör ni nog ha med om ni inte vill vrålbanta.
Kläder har ni inte hört att det kan snöa i vilken månad som helst....
go tur
 
seobserver, gäller det fjällstationerna också??

Denna kartan (bifogad) visar hur vi tänkte gå. 3/5 är fjällstationer och 2/5 är fjällstugor MED butik. Tror du verkligen inte vi kommer kunna få tag på proviant i de fjällstugorna med butik??
 

Bilagor

  • FJÄLLTUR.jpg
    FJÄLLTUR.jpg
    29.1 KB · Visningar: 3,182
Djungeloljan kan ni lämna hemma - det har varit lite mygg i fjällen i år och på hösten när kylan kommer fryser myggen bort. Har varit i jämtlandsfjällen runt den 11/9 ett antal gånger och maten är inte är direkt slut i stugorna men sortimentet kan vara utplockat. Fjällstationerna som serverar mat får leveranser via helikopter. Och som tidigare nämnts i tråden - tänk på att det kan bli snö.
 
När jag skrev katastrofväder menade jag inte regn utan precis som skrivs här innan, snö. Just nu ligger lägstatemperaturen strax norr om Östersund (alltså ganska långt från fjället) bara några grader över nollan...

Edit:
När ska ni dit förresten?
 
Senast ändrad:
Ing-Marie
Okej vad skönt! Mat-situationen känns ju hoppfull då tycker jag :)
Bra, vi ska definitivt satsa på varmare kläder än vi först hade tänkt oss!
Didgeridoohan
Andra veckan i september bär det av!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...