Åsnes Storetind (för tur/topptur/telemark)

Hej - jag funderar på följande konfiguration för både tur (anmarsch), upp på toppen och ner igen med telemarkssväng:

Skida: Åsnes Storetind

Pjäxa: Scarpa T4, Garmont Excursion, Crispi CXX 2 (finns den kvar?)

Bindning: Voilé 3-pin Cable, Voilé Hardwire 3-Pin, Voilé Switchback


  • Har någon erfarenheter kring denna typ av kompromiss?
  • Hur är Storetind som telemarksskida?
  • Är Garmont Excursion vridstyv nog för telemarkssvängar?
  • Har någon erfarenheter kring Crispi CXX 2 för turande och telemark?
  • Hur funkar Voilé Hardwire 3-Pin som tur/telemarksbindning?

Kom gärna med andra förslag, råd eller erfarenheter kring ovan nämnda utrustning.
 
Tack för svaret Thure!

T4:an verkar många just beskriva som en pjäxa för smala fötter. Det blir att prova sig fram... Garmont Excursion verkar inte lätt att hitta. Den kan ju bli intressant om T4:an visar sig vara för snäv.

Lite typiskt att detta faller lite mellan två kategorier - varken en traditionell turpjäxa eller en alpin telemarkspjäxa.
 
Utvärdering av Storetind

Hej Edström,

Ursäkta min påflugenhet, har du köpt/provat Åsnes Storetind ännu? Din idé om lätta lagg med litet spann för toppturer i våra svenska fjäll verkar vara klart smart.

Mvh Kalle
 
Visst, jag har kört med följande: Storetind, Voilé Hardwire 3-pin, Scarpa T4.

Som sagt, denna uppsättning är en kompromiss. Både anmarsch och uppför fungerar bra. Skidan är lätt. Nedför kan man inte riktigt räkna med full prestanda. Skidan är lite mjuk och man kan ibland önska att den var lite mer vridstyv vid mer krävande åkning. Sedan handlar det alltid om åkarens teknik:

http://vimeo.com/60253085

För egen del kommer jag fortsätta köra på ovan nämnda konfiguration då jag ofta drar pulka men vill även kunna gå på topptur under dagsturer.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...