Gissa position Stockholms län

Gissar att bilden är från en Finlands/Ålandsfärja på väg ned mot Furusundsleden en vintermorgon strax före soluppgång. Kanske är det Blidö och Yxlan man ser till höger?

Thure
 
Nej, det är skymning på bilden. Och ingen finlandsfärja heller. Det rör sig om ett helt annat fartyg. Hade det varit en finlandsfärja så hade det inte ens hjälpt att stå på bildäck i bogporten för att kunna ta en bild i den höjdvinkeln
 
Båten verkar ha gått från ytterskärgård och inåt. På bild #2808 så anas ett fyrljus långt borta. Kan det vara in mot farleden mot Öregrund med fotoplats norr om Singö?

Thure
 
Helt riktigt att det är fyrljus mitt i bild i den första bilden. Men inte bara ett, utan två. Så här såg det ut där vi började.

Det är dock inte norr om Singö. Kanske går det nu att lista ut vad fyrarna heter, om inte annat. Det är dock bara den ena som kan vara svar i denna tråden.
 

Bilagor

  • var4.jpg
    var4.jpg
    68.1 KB · Visningar: 139
Verkar vara en lotsbåt eller bogserare.

På väg in mot Stockholms skärgård i en av de stora farlederna på vintern. En del is.

Söderarmsleden och fyren Remmargrund?

Thure
 
Med ens förstår jag hur du menar. Men Remmargrund och Remmargrund norra kan ju båda vara svar i tråden.

Kanske ställde jag till det när jag skrev att första bilden inte är tagen norr om Singö.
 
Nej, som sagt, hade det varit Remmargrund så hade inte endast en av två fyrar i bild kunnat vara i tråden. Fotoplatsen är å andra sidan ganska långt från fyren, men lite svårare att ange exakt. Leta vidare i farlederna.
 
Du skriver "Det är bara den ena som kan vara svar i tråden." Men ändå två fyrar som ses på bilden. Vad menar du? Jag vet att Remmargrund påseglats 2018 men den har tänts igen och det har väl inte med saken att göra då bilden är gammal.

Du kanske menar att en av fyrarna inte ligger i Stockholms län? Men det räcker ju att fotoplatsen gör det eller tolkar du trådens regler annorlunda?

Thure
 
Fotoplatsen blir bra. Men fyrarna är nog bra för att specificera platsen någorlunda noga. Du har varit nära i en av dina tidigare gissningar.
 
Senast ändrad:
En ytterligare möjlighet är (om jag tolkar dig rätt) att det är farled in norr om Singö (därifrån kan båtar förstås gå åt olika håll t ex Hallstavik eller Hargshamn mer troligt än till Öregrund vintertid även om bildriktningen i så fall är mot Öregrund) men att fotoplatsen inte är direkt norr om Singö utan t ex NO Singö. Fyrar skulle kunna vara Jössan och längre in t ex Tolvöregrundet.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.