sovsäck 60c tvätt (allergi i tält)

Hej jag har massa allergierer bla. kvalster allergi och har länge letat efter relativt billig/prisvärd sovsäck som klarar 60graders tvätt (kvalster-allergen-dödandande temperatur) tar tacksamt emot tips om någon vet. inga direkta temperaturkrav, kan alltid öppna alt kompletera med underställ enl endamålet.. Nåon annan som har besvär med astmaallergi vid tältning? tänker att de beror på sovsäck förvaras länge inomhus ihoppackat mellan turerna samt halvdan ventilation så brukar försöka maxa ventilationen i tältet och letat länge efter (dunfri) sovsäck som tål 60c tvätt men det verkar sällsynt... :/
 
Nu gör jag lite antagande, men jag tror inte det är temperaturen som är värsta boven för dunet utan själva tvättningen i kombination som plattar/krossar/klumpar dunet. Om kvalster dör vid 60c så kanske det räcker att hänga dem i en bastu några timmar istället för att tvätta?

Eller kanske ännu bättre, -18c i 24h.

Även ångtvätt kanske kan fungera, men ingen av dessa metoder tar bort smutsen så att minimera smuts är nog det viktigaste.

Både dun och syntetstoppning klumpar ihop sig och bryts isär vid tvätt i maskin, så det är väl värt att försöka undvika.

Jag sover alltid i ett dedikerat sovunderställ för att skjuta upp behovet av tvätt. Man kan även lägga till ett sovsäckslakan i siden. Då fångar de lättvättade plaggen upp de värsta smutsen vi matar kvalstren med :)

Är man riktigt svettig på kvällen kan en snabb tvagning med en blöt trasa göra rätt stor skillnad.

Sen vädra så mycket som möjligt, både hemma och på tur. Så fort jag slagit upp tältet så slänger jag upp sovsäcken uppe på tältet om vädret tillåter, eller inne i tältet om det är mulet. På morgonen lika så. En timme i direkt solljus tar bort massor av fukt och förhindrar att den blir ofräsch.

/G
 
Tvättråd på diverse saker brukar vara 40°C. De kan du strunta fullständigt i, oftast går det bra att köra saker i 60°C, även fast det står 40°C på tvättlappen.
Som exempel brukar jag tvätta Icebreaker ylle-kläder i 60°C utan problem.
Har du bara en torktumlare också så är det bara att tvätta sovsäcken.
I värsta fall håller den inte och du skaffa en ny.
 
Tvättråd på diverse saker brukar vara 40°C. De kan du strunta fullständigt i, oftast går det bra att köra saker i 60°C, även fast det står 40°C på tvättlappen.
Som exempel brukar jag tvätta Icebreaker ylle-kläder i 60°C utan problem.
Har du bara en torktumlare också så är det bara att tvätta sovsäcken.
I värsta fall håller den inte och du skaffa en ny.

Kör du ylle i 60 och plagget håller så är det bra. Rekommendera däremot inte andra att göra det.
Det du missar är bl.a själva lanolinet som du lakar ur. De goda egenskaper vi vill få från yllet försvinner men du har kvar själva plagget. Att lyssna på den rätt stora kunskap som finns inom branschen där ylle hanteras och textilexperter är inte helt fel.
 
Kör du ylle i 60 och plagget håller så är det bra. Rekommendera däremot inte andra att göra det.
Det du missar är bl.a själva lanolinet som du lakar ur. De goda egenskaper vi vill få från yllet försvinner men du har kvar själva plagget. Att lyssna på den rätt stora kunskap som finns inom branschen där ylle hanteras och textilexperter är inte helt fel.

Okej visst, men nu var frågan om han kunde tvätta sin sovsäck i 60°C pga kvalsterallergi. Då blir frågan om vad som rekommenderas av tillverkare sekundärt.

Mitt exempel med ylle var snarare för att visa att det går, och anledningen till att jag tvättat ylle i 60°C är att jag haft svinkoppor (relativt vanligt inom kampsport) och det enda sättet att bli av med dem som fungerat för mig är att tvätta allt i 60°C. Då skiter jag fullständigt i om det blir kvar lanolin i en 10 år gammal t-shirt eller långkalsonger. På samma sätt misstänker jag att trådskaparen hellre slipper kvalsterallergi.
 
tackar för svaren och det kanske stämmer att jag tar för hårt på rekommendationerna, får prova att "bryta lagen" å tvätta 60 fastän det står 40 å se om de håller å inte krymper :)
 
Vad är det för sovsäck dvs dun eller syntet? Bastu eller frys tar nog död på kvalstren men deras avföring som ger allergin blir kvar.

Har du reagerat när du sovit i sovsäcken? Om inte kanske inte problemet är så stort.
Några enstaka nätter kanske funkar med allergimediciner.

Fukt gynnar kvalster. Torrt inomhusklimat på vintern tar död på kvalster varför kvalsterallergier är ovanligare i Mellansverige och norrut.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 0
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
peter.carlberg Stor sovsäck Bo och sova 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...