Tips för att toppa löparformen inför sommaren

Spring ute i naturen i vackra miljöer. Ta med en liten ryggsäck eller midjeväska med vätska och något lätt fika och spring en längre sträcka på någon vandringsled, stig eller på småvägar. Upptäck gärna nya miljöer, både hemmavid och ute på resor. Äventyrslöpning eller sightseeing löpandes ger mig väldigt mycket inspiration. Och äventyret behöver inte vara mer än någon outforskad stig i skogen. Ta bussen ut om sådan är tillgänglig och spring hem. En löparresa till fjällen. Lättpackad mellan stugor eller rundturer med basläger i en fjällstation.
 
Spring ofta

Beror ju som mycket annat på utgångsläge men generellt skulle jag säga att kontinuitet är i princip viktigast för en bra löparsommar. Hur får man bra kontinuitet då?
Jag sätter upp små mål att t ex springa alla rundor som finns på alla motionsslingor i min närhet. Det gör att jag tycker det är kul att dra ut och "bocka av" en till slinga och springer således ganska ofta. På så sätt får man ju se lite olika saker på löpturerna också.
 
Bra tips i den artikeln! Tyckte speciellt det första tipset var spännande. Men det är kanske inte alltid så lätt....
 
Beror ju som mycket annat på utgångsläge men generellt skulle jag säga att kontinuitet är i princip viktigast för en bra löparsommar. Hur får man bra kontinuitet då?
Jag sätter upp små mål att t ex springa alla rundor som finns på alla motionsslingor i min närhet. Det gör att jag tycker det är kul att dra ut och "bocka av" en till slinga och springer således ganska ofta. På så sätt får man ju se lite olika saker på löpturerna också.

En kollegas son drog detta lite längre och sprang ett löpspår i varje svensk kommun och skrev en bok om det:
http://motionsspar.blogspot.com/

De har även sprungit Sverige på längden...

/Patrik
 
Lämna asfalten och spring i naturen. Antingen på stigar eller om du känner dig bekväm med det så ge dig ut i obanad terräng. Det är underbart och gör gott för muskulatur, flås och huvud.
Spring inte samma runda varje gång - improvisera. Använd löpningen för att upptäcka nya områden eller platser.
Strunta i tidtagning eller att sätta rekord.
På många orter finns ett koncept för att locka folk till rörelse i naturen. Kan vara roligare att springa med små delmål.
https://www.orientering.se/provapaaktiviteter/hittaut/

Tyvärr är det ju så att ju mer och ju hårdare man tränar desto mer resultat får man (till en viss gräns). Intervallträning är ett effektivt sätt att öka sin kapacitet. Sk*tjobbigt men man kan göra det roligt. Utmana en kompis på exempelvis flest ggr upp för backen på 10 minuter. Eller googla - finns hur många idéer på fartlek som helst.
Packa vandringsryggsäcken ordentligt tungt och ta en tur i skogen då och då. Bra för både flås och muskulatur. Dessutom kommer du att vara i trim inför sommarens vandringar. ;)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...