Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det beror självklart på vad du skär i ;).

~Paul~

Det är ju klart du ska ställa den frågan :)

Om man klyver ved och mer påfrestande arbeten...
Hur står sig coatingen då? Kommer den börja lossna direkt eller krävs det lite slit och släng för att den ska lossna?
Förr eller senare blir den ju nött, men det jag undrar över är hur mycket som ska till innan den blir "blek".


-Alex
 
Ny brukis.

Har haft turen med mig och bytt min A1:a mot denna skönheten.
Riktigt härlig är den.
 

Bilagor

  • IMG_0836.jpg
    IMG_0836.jpg
    46.3 KB · Visningar: 504
  • IMG_0839.jpg
    IMG_0839.jpg
    45.6 KB · Visningar: 510
Har haft turen med mig och bytt min A1:a mot denna skönheten.
Riktigt härlig är den.

Hallå där! Kul att du är nöjd med kniven. Själv är jag riktigt nöjd med A1 som passar mig bättre. Jag har klyvt vedträn med den idag för att fixa tändved till vedspisen och kakelugnen. Jädrar vad lätt det var. Två små puffar så klövs hela vedträt. Skön balans också. På en kanottur häromdagen provade jag att skära/hugga upp lite slanor till vindskydd och det gick mycket lättare än vad jag hade trott om ett så kort blad.

Det är inget som ersätter min Aurora eller Gränsforsyxa, men den är lätt att hänga på sig för de där småturerna in i skogen då en yxa är för skrymmande.
 
Hallå där! Kul att du är nöjd med kniven. Själv är jag riktigt nöjd med A1 som passar mig bättre. Jag har klyvt vedträn med den idag för att fixa tändved till vedspisen och kakelugnen. Jädrar vad lätt det var. Två små puffar så klövs hela vedträt. Skön balans också. På en kanottur häromdagen provade jag att skära/hugga upp lite slanor till vindskydd och det gick mycket lättare än vad jag hade trott om ett så kort blad.

Det är inget som ersätter min Aurora eller Gränsforsyxa, men den är lätt att hänga på sig för de där småturerna in i skogen då en yxa är för skrymmande.

Glad att den glädjer dig, och att den passar dig bättre än 6:an :)
Greppet på 6an är lite bulkigare änn på A1:an.

Själv är man storstads bo och har ännu inte hunnit testa 6:an till fullo men nästa helg så ! :)


///
 
Ett sista inlägg såhär på kvällskvisten.
Har tillverkat min egen strigel!

Inget mästerverk men den fick F1:an vassare änn den kom från fabrik.

Som grädden på moset skar jag mig rätt rejält på kniven, då fång linan fastnade i mitt dörrhandtag av någon orimlig anledning och skar in ganska djupt mellan pekfinger och tummen.

Här kommer en bild på strigeln. Helt enkelt en bit läder av en gammal slida till min yxa med Autosol på. Funkar galant!
 

Bilagor

  • IMG_0842.jpg
    IMG_0842.jpg
    37.9 KB · Visningar: 477
Någon som sett den här tidigare?

Det är ju som synes en EKA 60 i signalfärg. Handtaget är i Santoprenegummi.
 

Bilagor

  • EKA 60, Signal.jpg
    EKA 60, Signal.jpg
    11.7 KB · Visningar: 474
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.7 KB · Visningar: 451
Har sett bild på den! Verkar som två flugor med en smäll, halkfritt grepp och syns när man lagt den ifrån sig. Imponerande. Var får man man tag på en dylik?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.