Hilleberg Nallo 2 innertält slak?

Hej,

Monterade precis upp mitt nya Hilleberg Nallo 2 för första gången och två saker slog mig.

1) Innertältet är lite slakt.

2) Längs vid föttern viker sig innertältet och typ 10-20 cm försvinner helt i onödan.

Här är en video som visar vad jag menar. Här är tältet från utsidan.

Har försökt få innertältet spänt utan någon framgång. Följde Hillebergs uppsättningsvideo, provat spänna olika mycket men utan någon större framgång. Min spontana tanke är att fästena till innerduken är för långa vilket gör att taket blir lite slakt. Det är mitt första Hilleberg tält så jag vet inte riktigt hur spänd duken ska vara, döm själv. Är det helt normalt eller är det något fel gjort av mig eller Hilleberg?
 
Tycker nog det ser rätt normalt ut även om det är lite klurigt att se på videon. Att ligga emot innertältet med sovsäck är ingen större fara, det är om du tar i även yttertält som sovsäcken blir blöt. Så du kan gott lägga liggunderlag eller packning så att den tar upp de där förlorade 10-20 cm.

Att det är ordentligt gap mellan ytter och innertält är viktigt för att skapa marginal för att undvika kondens på innertältet samt för att skapa god ventilation, därmed inte så viktigt att innertältet är spänt, i klar motsats till yttertältet.

/Gustav
 
Tycker nog det ser rätt normalt ut även om det är lite klurigt att se på videon. Att ligga emot innertältet med sovsäck är ingen större fara, det är om du tar i även yttertält som sovsäcken blir blöt. Så du kan gott lägga liggunderlag eller packning så att den tar upp de där förlorade 10-20 cm.

Okej, det som gör mig lite osäker är i Hillebergs egna video är innertältet markant mer spänt eller jag gör fel iakttagelse? Det som både stör mig men även gör mig lite orolig är att innerduken är så slak att jag slår i huvudet och vid hård vind skulle det inte förvåna mig om den studsar upp i yttertältet.
 
Jag tycker det ser ganska normalt ut, och slår du huvudet i innertältet är det inget problem så länge du inte även trycker hela vägen emot yttettältet.
Vad jag tycker mig se är att du satt upp tältet på en gräsmatta med ganska högt/frodigt gräs. Detta kan göra att golvet trycks uppåt av gräset när det är obelastat vilket kan förklara att du upplever det blir trångt i fotändan. Lägger du ut liggunderlag och plattar till gräset med din egen tyngd kanske det blir lite bättre?
 
Jag tycker det ser ganska normalt ut, och slår du huvudet i innertältet är det inget problem så länge du inte även trycker hela vägen emot yttettältet.
Vad jag tycker mig se är att du satt upp tältet på en gräsmatta med ganska högt/frodigt gräs. Detta kan göra att golvet trycks uppåt av gräset när det är obelastat vilket kan förklara att du upplever det blir trångt i fotändan. Lägger du ut liggunderlag och plattar till gräset med din egen tyngd kanske det blir lite bättre?

Gör ett försök imorgon med utrustning men jag är tveksam. När jag testade hänglinan i tältet sjönk innertältet ännu mer, så pass mycket att jag inte kunde sitta. Här är en jämförelse med en recension från YouTube.
 
Senast ändrad:
Kolla även att du spänner stängerna korrekt, går inte att se på din bild hur det ser ut.

Visst sjunker innertältet ner lite mer när man hänger saker på torklinan, och Nallo har ju lägre takhöjd generellt pga olika långa bågar jämfört med ex Nammatj som har lika långa bågar och rak takås.
 
Spontant så tycker jaga tt det ser ut som att innertaket hänger lite För mycket...men det kan ju bero på hur det är spänt!

Noterade att det verkade regna, ytterduken var blöt...och silnylon som yttertyget är gjort av slackar och töjer sig när det blir blött och man kan få efterspänna linorna för att ha studs på tältduken!

Vad jag gjorde med mitt anjan 2 var att när det var uppsatt så lossade jag innertältet fot-del från yttertältet och satte fast det med separata pinnar, då fick jag det bättre spänt samt lite mera utrymme.
 
Noterade att det verkade regna, ytterduken var blöt...och silnylon som yttertyget är gjort av slackar och töjer sig när det blir blött och man kan få efterspänna linorna för att ha studs på tältduken!
.

Gjorde samma reflektion, det ser ut att vara fuktigt på bilderna vilket påverkar tältdukarna (även innertältet). Notera även att Nallo 2 saknar de staglinor som på flertalet andra HB tält spänner upp takåsen (de som är infästa i vetilationshuvarna högt på tältens kortsidor) vilket självklart även påverkar hur effektivt det går att sträcka tältet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Marko_84 Fjällräven eller Hilleberg Fjällvandring 14
Jojosurf Hilleberg vilken label? Abisko-Nikk Fjällvandring 2
Jojosurf Hilleberg Soulo vs Unna Fjällvandring 10
Red Robin Hilleberg Unna? Fjällvandring 9
erila107 Microsoft kopierar Hilleberg Fjällvandring 68
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
filainu Sälka-Tarfala versus Tjäktja-Nallo Fjällvandring 13
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Jojosurf Göra Nallo 3 GT lättare? Fjällvandring 2
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Esined Vattennivåer Nikkaloukta - Vistas - Nallo .... Fjällvandring 3
deft Nallo - Sielmatjåkka - Vistas Fjällvandring 4
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
Pirak Nallo-Tjäktja Fjällvandring 2
insideoutside Fjälltips, Nallo Fjällvandring 0
TimeBender Avstånd Vistas-Nallo-Tjäktja Fjällvandring 7
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
tinab66 Nallo-Tjäktja eller Nallo-Sälka? Fjällvandring 17
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
agneskarin Vakkotavare via Nallo och Vistas till Nikkaluokta? Fjällvandring 4
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
avslutat 73229 Glaciärpass Nallo - Påssusvagge Fjällvandring 10
andersgd Tarfala - Vistas - Nallo - Kungsleden Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Nallo/Unna Räita? Fjällvandring 9
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
Per Edvardsson Alesjaure-Nallo Fjällvandring 2
Ekko Tjäktja till Nallo, Kungsleden till Tarfala Fjällvandring 1
Markus_h Abisko-Lapporten-Vistasvaggi-Nallo-UnnaRäita-tarfala- Fjällvandring 5
Culex pipiens Bestigning av Nallo Fjällvandring 4
Culex pipiens Vistas-Nallo Fjällvandring 4
jonsa Nikkaloukta--Vistas-Nallo-Sälka-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
milano Nallo-Alesjaure, förlängning av jojo-leden. Fjällvandring 6
fiddeliten Nallo-Tarfala Fjällvandring 3
Parka Tjäktja-Nallo Fjällvandring 0
netah Hur är vägen mellan Tjäktja och Nallo? Fjällvandring 2
En fråga om Nallo-stugan Fjällvandring 5
labolena Varför innertält? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...