Skor som pajar under turen.

Fem gånger har det hönt att skor pajat under pågende tur, till synes utan förvarning, och alltid på samma sätt: sulan börjar lossna i framänden, någon gång änd till mitten av skon. De fyra första gångerna, två gånger i Schweiz, och två i Frankrike under åren 2003-2010, kunde jag köpa nya vid etappens slut eller rentav under pågående etapp. Den femte var i norska fjällen iår, och där blev det riktigt svårt. Det gör ONT när man hör eller känner hur sulan viker sig under skon - hur länge klarar den detta? Och det blir rätt tidsödande att gång på gång stanna upp och rätta till den tillfälliga lösningen.

Frågan är hur man bäst förebygger problemen eller varseblir dem innan turen (utan att behöva köpa nya skor inför varje tur). Och vad man kan ha med sig för att lösa problemet när det uppstår.
 
Jag har alltid fina nålar,grova nålar och björntråd med.

Man kan smälta igenom hårda gummipartier med glödgad nål innan sömnad.

Små superlimstuber ,stoppa sömnsläppning, försegla revor från att pipa vidare och även i vissa lägen limma suldelar.
 
En skotillverkare påstod att "näst efter vänsterskon för speedway så är orienteringsskor det som är svårast att tillverka hållbara".
Troligen är förutom rent slitage även ständig fukt pga blöt terräng/kärr ett problem vid materialval och tillverkning av skor för terrängbruk. Där har jag några gånger råkat ut för plötsligt sulsläpp, i limningen.

Att förebygga sulsläpp är en inte okänd procedur för orienterare. även om skorna nuförtiden är väldigt mycket bättre så är limningen mellan yttersula och skon en potentiellt svag länk.

Att dra på en extra rand med (tidigare ShoeGo, Liquisole) Rubberfix eller Gummilagning längs sulkantens mot skosidan kan förlänga livslängden på skon betydligt, gärna även på ytliga sömmar på skosidan.
Det kan man nog ha nytta av även på kängor/vandringsskor. Men snyggt blir det inte alltid.

Vandringsskor (modell låga grövre) har jag bara haft ett par de senaste 30 åren, de är nu väldig slitna i sulan, men jag har de senaste 10 åren fått laga dem i limfogen mellan sulkant och läder med Liquisole, samt reparera sömmar med lim och tråd mellan läder och gummihätta framme på tån. Dessa har dock aldrig vadat eller blivit blöta på insidan vad jag minns, bara slitage. Kängor använder jag ibland, men ffa vintertid och även dem håller jag torra på insidan.
Sommartid föredrar jag greppet och smidigheten samt fukttåligheten i orienteringsskor (eller liknandeför multisport) vid vandring.
 
Jag undrar vilka fabrikat som det gäller och hur svår terrängen är?


Terrängen i de fyra första fallen var alpterräng, i det senaste fallet rätt stenig fjällterräng. De fyra första skorna var kängor, den sista en låg vandringssko, av den typ jag använt sen 2010.

I övrigt, tack för gedigna och användbara skor. Var köper man nålar och björntråd? Levereras nålar i ngtsånär smidiga etuier?
 
Nålar brukar säljas utan etui. Finns i tygaffärer och hobby-butiker.

Jag brukar behöva skinn-nål, Eller ännu bättre de svängda hantverksnålarna, för att få grepp, kraft och tillräcklig vidd i ögat för den grova tråden. Glöm inte "fingerborg" eller segelmakarhandske för att slippa hål i huden.
 
Har inte tvingat laga i fält men hemma har jag med framgång lagat med liquisole. Rikligt ur tuben och sedan sätt det i spänn/kläm med tyngder, i alpterräng brode det finnas lämpliga stenar i överflöd. Låt torka över natten.

Upplever tyvärr att tuberna är lite engångs, har man väl brutit förseglingen så limmar man ofrivilligt fast korken på tuben eller så få rman öppna tuben genom plåten med en skruv för att använda den en gång till.

En tub väger inte så mycket heller om man vill vara UL och kan laga även andra saker.

/Patrik
 
Nålar brukar säljas utan etui. Finns i tygaffärer och hobby-butiker.

Jag brukar behöva skinn-nål, Eller ännu bättre de svängda hantverksnålarna, för att få grepp, kraft och tillräcklig vidd i ögat för den grova tråden. Glöm inte "fingerborg" eller segelmakarhandske för att slippa hål i huden.

Liten multitångkniv och fingerborg , multitången har massa andra funktioner men den kommer till sin rätt när man skall pressa den glödande nålen genom tjockt gummi.

Multitång i modell mini är en Leatherman/Gerber eller motsvarande i miniformat - finns skitsmå och köpa lite överallt.

Då får du lite andra funktioner som bonus , köper du en större variant
så dubblar den som kniv om du måste tänka på vikten.
 
Upplever tyvärr att tuberna är lite engångs, har man väl brutit förseglingen så limmar man ofrivilligt fast korken på tuben eller så få rman öppna tuben genom plåten med en skruv för att använda den en gång till.

/Patrik

Om man förvarar tuben i frysen så limmar den inte fast korken eller härdar i tuben (men efter ett par gånger kan man ändå behöva öppna den nedifrån och vika/tejpa som förslutning).
 
Svårt att förvara den i frysen under en vandring:)

Eftersom det brukar ta mer än 24 timmar att bli genomhärdat i tjockare lager (limma sula t ex) så tycker jag att det är bättre at ha det hemma i förebyggande syfte än på tur. Sulan ska nog dessutom helst vara torr för bästa grepp av limmet (även om Liquisole ska ha lite luftfuktighet för att härda bra.

Men en obruten tub klarar sig utan frys, så för den delen går det bra att ta med ut på tur, och om man använder den kan en liten bit plastfolie/plastpåse i korken hålla gängorna OK tills man kommer hem.

Vill man gjuta med gummispacklet/Liquisole så har det för mig funkat utmärkt att använda tejp (med klistersidan mot spacklet), det har släppt lätt och fint när det har härdat.

Det kan låta som reklam för ShoeGo och Liquisole, men de finns väl inte längre att köpa, andra märken har jag inte testat egentligen men jag hoppas att det fungerar med dessa trots en annan kemi i tuben.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 18
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
rJohansson Massa frågor kring klädsel samt skor. Kläder 7
AML Skor för fjällmaraton Kläder 8
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Nollsjuan Skor för varmt klimat Kläder 7
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
vojma Värmare för skor??? Kläder 14
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
markusbacka Hållbara skor sökes! Kläder 27
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Smogz Hur snabbt torkar olika skor? Kläder 53
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
Madfred Bra vandrings skor Kläder 17
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
camoscio Skor Kläder 1
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
m9859 Sulorna spricker på skor från Ecco Kläder 44
tio_kronor skor/kängor Kläder 8
L.A. skor som luktar skunk Kläder 36
Xasthur Skor, för djungeltrekking och resande. Kläder 11
hundhår Kängor/skor till vår och sommar, tips? Kläder 12
MrStrumpan Skor: Salomon XA Pro 3D Ultra GTX Kläder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...