Vikbara lätta solceller

Hej
Är helt ny på "Utsidan"
Har börjat köpa på mig nödvändiga prylar för uteliv, sommar som vinter, men även för ev långa strömavbrott.
Har kommit en bit på vägen:)
Skall köpa solcell för att kunna ladda telefon/ipad etc.
Vill ha riktigt bra grejer som håller.
Vilka är bra/bäst med långa garantier, köper från USA om nödvändigt.

Hoppas på svar
 
Solpaneler har en begränsad livslängd även om de är välgjorda. UV-strålningen bryter med tiden ner plasten så att mindre ljus når fram. Tror inte den går att byta på normala portabla paneler.

Allpowers har jag goda erfarenheter utav (även X-dragon, vilken tillverkas av Allpowers).
BlitzWolf är en annan som jag har goda erfarenheter av.
Ligger hyfsat i pris från t.ex. AliExpress. Vikten på dessa brukar ligga kring 400-500 g.

Satsa på minst 20W.
 
antalet timmar

Hur många timmar innan de börjar bli sämre och när helt kass
Har du ej köpt från Wish
Finns det ej små vindsnurror som man kan ha istället
 
Hur många timmar innan de börjar bli sämre och när helt kass
Har du ej köpt från Wish
Finns det ej små vindsnurror som man kan ha istället

Ingen aning. Det beror ju helt på hur mycket strålning de utsätts för.

Finns en produkt som heter WaterLily.
Främst avsedd frö strömmande vatten, men den funkar även som vindsnurra.
Väger dryga kilot.
 
Ingen fara

Hur många timmar innan de börjar bli sämre och när helt kass
Har du ej köpt från Wish
Finns det ej små vindsnurror som man kan ha istället
Jag är helt övertygad om att om du inte skall vara ute mer än någon månad per år så lär solcellerna hålla så länge att du vill byta dom av andra anledningar som t.ex. att det kommit effektivare enheter med lägre vikt.
5 - 10 år borde det fungera utan vidare.
 
Högskolekurs om solceller

Jag har nyligen som nybliven pensionär läst en högskolekurs för blivande civilingenjörer om solceller och solfångare

https://mdh.se/utbildning/kurser/kursplaner-1.35552?kursplan=27487

Handlade visserligen om solceller för kommersiellt och stationärt bruk (220 VAC). Men dom flesta tillverkare av sådana solceller lämnar 20 åra effektgaranti. Hur man nu kan göra det?

Vad jag dessutom fick lära mig som jag inte visste förut är att märkeffekten är vid 1000 W per kvadratmeter och 25 grader Celsius. Något slag av industristandard.


Per
 
Avgiven effekt

Är det gråmulet så får man räkna med att effekten sjunker till omkring 10 - 15 % av märkeffekten - det är därför man bör överdimensionera solcellspanelen för att kunna underhållsladda även när det inte är sol. Dessutom lär man behöva en powerbank som "mellanlager" för att kunna utnyttja den eventuella solens närvaro även när man använder sin utrustning till det man tagit med den för.

Skall man vara ute flera veckor så torde en solcellspanel vara en önskvärd lösning men för en veckotur med mobil som används som både gps och kamera så bör en större powerbank räcka till.
 
Men dom flesta tillverkare av sådana solceller lämnar 20 åra effektgaranti. Hur man nu kan göra det?

Finns tillverkaren kvar om 20 år? Vem står annars för garantin om tillverkaren gått i konkurs eller försvunnit av andra anledningar?

Sådär lång garanti är bara marknadsföringsknep i mina ögon.
 
Finns tillverkaren kvar om 20 år? Vem står annars för garantin om tillverkaren gått i konkurs eller försvunnit av andra anledningar?

Sådär lång garanti är bara marknadsföringsknep i mina ögon.

Precis vad jag undrar. Det var där jag skrev:
”Hur man nu kan göra det?”

Falsk marknadsföring tycker jag precis som med GoreTex kläder med livstids garanti, där tejpen släpper efter några år och ingen vill kännas vid den fina lappen ”Lifetime garantee to keep you dry”

Per
 
Är det gråmulet så får man räkna med att effekten sjunker till omkring 10 - 15 % av märkeffekten - det är därför man bör överdimensionera solcellspanelen för att kunna underhållsladda även när det inte är sol. Dessutom lär man behöva en powerbank som "mellanlager" för att kunna utnyttja den eventuella solens närvaro även när man använder sin utrustning till det man tagit med den för.

Skall man vara ute flera veckor så torde en solcellspanel vara en önskvärd lösning men för en veckotur med mobil som används som både gps och kamera så bör en större powerbank räcka till.

Nackdelen med solcell är att bästa laddningstiden oftast är mitt på dagen. Söderläge med fri sikt mot kvällssolen i norra Sverige funkar också. Man har mer tid då, men sämre effekt.

Min 20W solcell ger över 2A vid bra väder, vilket utmanar vilken powerbank som helst.
Har man bra lunchväder hinner man ladda en hel del.

Fördel powerbank är att den är väderoberoende och kan ladda telefonen i tältet.

Min 10Ah powerbank väger 320g. Solcellen väger knappt det dubbla.
 
Bra väder

Ja, dina iakttagelser låter helt riktiga. Det visar ju också att några 20 watt kommer man nog aldrig upp i. 2amp x 5,7 Volt ger 11,4 watt. Det räcker i och för sig bra om man nu kunde ha det litet längre tid. Jag brukar hänga solpanelen på ryggan men då måste man ju gå norrut mest hela tiden!;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
a00n Lätta vandringsskor som håller? Utrustning allmänt 10
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
ThomasG Varma och lätta vinterkängor? Utrustning allmänt 2
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
Elvah Lätta packpåsar Utrustning allmänt 14
cpnamn Lätta tält till tropisk miljö (hawaii) Utrustning allmänt 24
sunne Lätta ryggsäckar! Utrustning allmänt 10
magwo Lätta och vattentäta gympaskor Utrustning allmänt 11
dePaul Grundlurad? Lätta på ditt hjärta och varna andra! Utrustning allmänt 130
almkvist Lätta gångskor? Utrustning allmänt 4
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
coffeegeek Solceller? Utrustning allmänt 38
Still Alive När funkar solceller? Utrustning allmänt 25
andy69 Solceller.... Utrustning allmänt 22
Dlanatur Portabel energi / batterier / solceller mm Utrustning allmänt 2
hakann Ladda Canon-batterier med solceller Utrustning allmänt 6
aksello Goal Zero i Sverige? (solceller) Utrustning allmänt 1
MarcusPantani Solceller till Garmin 500 Utrustning allmänt 4
Matte83 Ladda Iphone med solceller? Utrustning allmänt 15
Friluftsnomad solceller generatorer? Utrustning allmänt 0
jamo Solceller för laddning Utrustning allmänt 17
scuda Brunton solceller - någon som sett/provat? Utrustning allmänt 6
Newlin Köpa Solceller ISUN Sport i Sverige Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.