Kåta eller bastutält för vildmarksbastu?

Ja, det tycker jag

Vid första leveransen så fick jag med ett "yttertak" där det saknades ett av hålen för kaminröret. Det var tydligen så att alla tak var feltillverkade av "ryssarna". Det tog sin tid att få fram nya tak men dom rättade till felet. Dom följde också leveransen så att dom upptäckte att Bussgods skickade grejorna åt fel håll. Svarade inom någon dag på mail.

(Jag säljer mitt 3-meters tält med en G-stove om du är intresserad. Det är dubbla tält i stället för ett extra tak. Vill man kan man lägga bubbelplast mellan tälten och får då en bra isolering.)
 
Kåtan går ju bra eller det här bastutältet från Finland. Men kaminen kan nog bli knepigare att få ned i Måsen..

Men en lättviktskamin t ex i titan och det finska bastutältet kan jag bli lite sugen på. Återstår att lösa bänken (drivved?)
Är det Kåre Ankervik som är kompisen?

Thure
Såg att jag missat svara vem kompisen var, nej i detta fall ej Kåre även varit med och bastat ett flertal gånger och nu köpt ett eget.

Är dock på G att köpa ett Tipi för familjeäventyr (2 vuxna och ett barn) med kamin och hittade Helsport Pasvik 6-8 för 3207kr vilket är lockande. Sen införskaffa en kaminen Woodlander double View M från Uthuset.

En Kåta du skulle rekommendera som allmänt bruk?
 
Bastutält i FM var tält 20 + ett till samt kökets lågtyckspanna, inte kanotbärbart men snabbt varmt och med ved och vatten mkt god verkan över tid.
 
Såg att jag missat svara vem kompisen var, nej i detta fall ej Kåre även varit med och bastat ett flertal gånger och nu köpt ett eget.

Är dock på G att köpa ett Tipi för familjeäventyr (2 vuxna och ett barn) med kamin och hittade Helsport Pasvik 6-8 för 3207kr vilket är lockande. Sen införskaffa en kaminen Woodlander double View M från Uthuset.

En Kåta du skulle rekommendera som allmänt bruk?

Har bara sett Helsports kåtor aldrig bott i en. Lite prasslig väv är mitt intryck. Men lätt. Kanske klarar ni er med den mindre modellen 4-6? Finns något omdöme på nätet om du letar.

Thure
 
Är det vinter eller sommar vi pratar?
En enkel men effektiv lösning har jag kört några ggr genom att bar ha med två presseningar av modell lite tjockare och sedan bygga en struktur av grenar och lägga presenningarna på. Gäler att tynga ner den inre lite och spänna den yttre så att man får luftspalt. Sedan en rejäl, och d menar jag en rejäl brasa med ett antal fotbollsstora stenar i några timmar tills de lyser (iaf i mörkret) som man får bära in på något smart sätt i bastun. Spade är bra här. Och sedan är det bara att skopa vatten och köra
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Kåta eller Knäppetält? Bo och sova 7
brigas Tunneltält eller kåta Bo och sova 8
T.S Kåta eller Lavvu? Bo och sova 18
RolandF Bison kåta Bo och sova 0
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
Rejk Lättvikts Tipi/Kåta/Lavvu för 2 Bo och sova 1
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
mål skåne: plats sökes för uppställning av kåta, nära lund/malmö Bo och sova 0
såg vad sägs om detta tält på sommare och kåta på vintern. Bo och sova 10
xtrem Kamin till kåta? Bo och sova 3
xtrem Impregnera kåta? Bo och sova 3
prosper0 Beslutsångest större tält (kåta?) för vandring Bo och sova 58
meier TIPI 6 kåta erfaringer ?? Bo och sova 1
jahogs Kåta uppsättning Bo och sova 1
anjoua Prisskillnad på kåta, varför? Bo och sova 9
anjoua Lättvikts kåta Bo och sova 8
Sinegraf Traditionell lavvu/kåta Bo och sova 0
ABL Billig kåta Bo och sova 9
gro Kåta-funderingar Bo och sova 2
Britta GF vilken lavvo - kåta ? Bo och sova 0
JGK Bo i kåta Bo och sova 7
Fjällkjell Kåta för 1 - 2 personer Bo och sova 3
-Patric- Kåta i Svensk Jakt Bo och sova 15
ixa Tält kåta Bo och sova 3
bredviken Eldningsteknik i kåta Bo och sova 5
granbom Säkra kåta på sjöis...? Bo och sova 8
Punkarn köpa kåta? Bo och sova 4
vildmannen Sy egen kåta Bo och sova 1
Håkan K Golite kåta? Bo och sova 2
markus82 kåta i ett år... Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...