Grytmysare - test

Köp Toppits fryspåsar med dubbelförslutning på vanlig livsmedelsbutik. De är gjorda i kraftigare plast och garanterade att klara 90 grader.
Tackar för tipset
Har nu köpt en paket och provat
Icas;s påse är som en "fyrkant" i formen, medans Toppits har en invikning i botten (som trycks ut, när man fyller på vatten)
Toppits klarar också kokande vatten, fritt hängande, vilket är kravet
Men Toppits dubbelförslutningen är lite för stel, då jag vill kunna vika över plastpåsen över kastrullens kanter, för att lättare kunna äta. Det fungerar att vika över kanterna, om man klipper av dubbelförslutningen
Så Toppits plastpåse är ett alternativ som fungerar, men Ica;s fungerar bättre för mig
 
Om du nu (uppenbarligen) inte vill tro på att det jag skriver är sant eller menar att det är helt otillämpbart här eller hittepå så kommer vi väl kanske inte så mycket längre med det här.

Men hela bakgrunden bakom den där standarden är väl just att blanktråd kyls bättre än isolerad kabel? Och det är ju knappast för att några millimeter isolering har enormt isolerande effekt, utan att med blanktråd så kyler konvektionen mycket mer?
 
Men hela bakgrunden bakom den där standarden är väl just att blanktråd kyls bättre än isolerad kabel? Och det är ju knappast för att några millimeter isolering har enormt isolerande effekt, utan att med blanktråd så kyler konvektionen mycket mer?

Dokumentet till att syftar till att fastlägga riktiga beräkningsmetoder för att dimensionera blankledare så de inte blir termiskt överbelastade. Där framgår att kylningen är beroende vindhastigheten upphöjt till 0,5-0,6. Det framgår för övrigt också att kylningen är proportionell mot temperaturskillnaden som du skrev, men det är ju säkert lättare att hitta på annat håll som är tillgängligt utan kostnad.

Dokumentet (Vet inte om IEEE dokument verkligen är att betrakta som standards även om de ofta ungefär används så?) handlar bara om blankledare så det säger inget om skillnaden mellan blanktråd och isolerad kabel, som ju har vissa likheter med gryta vs gryta+grytmysare. Det är en lite annan fråga, Men det kanske kan passa att även diskutera den lite i den här tråden.

Som jag förstår det du skriver menar du att skillnaden i avkylning, mellan naken metall och metall med isolering runt sig, t ex en kabel, i huvudsak beror på att vindavkylningen fungerar mycket effektivare (givet temperaturskillnaden mellan yta och luft) för metall än för isolering. (Och det innebär också att skillnaden först i andra eller tredje hand beror på att bara metall ger en effektivare energitransport till den kylda ytan än metall + isolering.) Förstår jag dig rätt?
 
Det framgår för övrigt också att kylningen är proportionell mot temperaturskillnaden som du skrev, men det är ju säkert lättare att hitta på annat håll som är tillgängligt utan kostnad.
Det är grundskolefysik ju:)

Som jag förstår det du skriver menar du att skillnaden i avkylning, mellan naken metall och metall med isolering runt sig, t ex en kabel, i huvudsak beror på att vindavkylningen fungerar mycket effektivare (givet temperaturskillnaden mellan yta och luft) för metall än för isolering. (Och det innebär också att skillnaden först i andra eller tredje hand beror på att bara metall ger en effektivare energitransport till den kylda ytan än metall + isolering.) Förstår jag dig rätt?

Nja, det jag är inne på är detta att med samma temperaturdifferens så ger ett högre flöde en större effektöverföring.

Formeln finns ju här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konvektion#Konvektion_mellan_ett_material_och_en_gas

Den tolkar jag som att forcerad konvektion kan ge uppemot 10 gånger mer värmeöverföring är naturlig konvektion.


Kopplingen till isoleringen är ju att den isolerar metallen (som leder värme extremt bra jämfört med isoleringen) även termiskt (inte bara elektriskt).

Det finns väl en anledning till att kylflänsar är i svarteloxerad aluminium?
 
Det är grundskolefysik ju:)
Ja.
Den tolkar jag som att forcerad konvektion kan ge uppemot 10 gånger mer värmeöverföring är naturlig konvektion.
Ja.
Kopplingen till isoleringen är ju att den isolerar metallen (som leder värme extremt bra jämfört med isoleringen) även termiskt (inte bara elektriskt).
Ja.
Det finns väl en anledning till att kylflänsar är i svarteloxerad aluminium?
Det har jag ingen koll på. Det som ligger närmast till hands för mig att gissa på är väl att man vill bättra på emissiviteten, men det borde väl antagligen ge en försumbar förbättring i den tillämningen. Temperaturskillnaden mellan flänsen och det som omger den är nog för låg för att utstrålning ska ge ett signifikant bidrag till kylningen, flänsarna ligger väl vanligtvis inte med fri sikt mot natthimlen. Men det kanske fungerar som försäljningsknep? Jag vet inte, men du vet säkert varför man gör det?
 
Nä, svarteloxering är kanske mest estitisk, men kylflänsar är normalt placerade vertikalt så att det blir självkonvektion. Horisontellt placerade kylflänsar kyler alltså sämre (eller isolerar bättre om man använder på det).

Men egentligen, hur kommer värmen från kylflänsen till den omgivande luften? (Som sen konvekterar iväg) Är det via ledning eller är det kanske via strålning?
 
Nä, svarteloxering är kanske mest estitisk, men kylflänsar är normalt placerade vertikalt så att det blir självkonvektion. Horisontellt placerade kylflänsar kyler alltså sämre (eller isolerar bättre om man använder på det).

Men egentligen, hur kommer värmen från kylflänsen till den omgivande luften? (Som sen konvekterar iväg) Är det via ledning eller är det kanske via strålning?

Har varit iväg på en sväng till Muddus, därav det något sena svaret. Vid de här temperaturerna och temperaturskillnaderna (jag tänker mig 0-100C) dominerar bär konvektion dominera ganska kraftigt. Men bidraget som strålningen ger kanske inte alltid är helt försumbart men tydligt sekundärt. Slarvigt formulerad gissning i mitt senast inlägg alltså, det är snarare så att bidraget är så litet att jag har svårt att tro att förändringen av emissivitet ger något signifikant bidrag, men det kan vara så att strålningen överhuvud taget inte ger något bidrag man behöver ta hänsyn till, men det vågar jag inte säga utan att ha räknat på det. (Och jag är inte tillräckligt intresserad av kylflänsar för att göra en modell för det.)

Strålningens bidrag till energitransporten mellan en yta 1 och omgivning 2 har sambandet som ser ut som k*(T1^4 - T2^4) där k är ganska liten. (Temperaturerna i Kelvin.) Det innebär att man normalt behöver ganska stora tempskillnader för att den ska vara annat är sekundär, utanför intervallet 0 - 100 C eller för den delen (-30 - 100 C). Jag skriver normalt för att det finns säkert case där det inte är så, kanske t ex om man tittar på en väl fungerande termos.

Om man däremot har en omgivning som består av en eld (typ > 1000K), eller natthimmel (typ 2K om det stämmer som jag har jag hört) eller för den delen en sol (5500-6000K) så slår T^4 beroendet igenom.

Men även för uppvärmning över ett kök med öppen låga lär det väl vara så att strålningens uppvärmning inte dominerar, gissar jag baserat på att det har så kraftig inverkan när sidvind blåser undan den uppvärmda luften. skulle strålningen dominera uppvärmningen så borde vinden spela betydligt mindre roll. (Och det här sista om kök med öppen låga är alltså inget jag har kollat upp ordentligt beräkningsmässigt om det verkligen blir så....)

I den modell jag använder så räknar man dock inte med solinstrålning på det sättet utan man utgår helt enkelt från instrålningens effekt per kvadratmeter.
 
Egen

Ska vandra snart. Ska klippa till ett liggunderlag så att jag kan vika den runt mitt kokkärl. Ska nog ha ett kort spännband då, som håller ihop isoleringen. Spännande kan man ju ha med sig ändå, så den är inte onödig.
Det blir mysigt, grytmysigt.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...