Tält för 3 säsongs bruk.

Lite tveksam till båda tälten, Robens för att de använder PU-belagd väv på yttertältet och Akka View pga att hela innertältet är i mesh (=dragigt).
 
Lite tveksam till båda tälten, Robens för att de använder PU-belagd väv på yttertältet och Akka View pga att hela innertältet är i mesh (=dragigt).

Vad skulle du rekommendera för tält?
Budget är runt 3 000 - 5000.
Vilka väv ska man kolla på ?
Jag tog Robens för den höga vattenpelaren.
 
Jag hade heller inte valt något av dessa tält, för att fatta mig kort. Det första pga vikten och Fjällräven för att jag inte ser vart alla dessa pengar går. Asienbygge utan några briljerande lösningar som dessutom väger lite för mycket, som vanligt med Fjällräven med andra ord. Men deras produkter är ju fina att se på iallafall :)

För att kunna komma med andra konkreta tips får du jättegärna utveckla lite mer hur du tänkt använda tältet. Är det för en eller två personer, budget, föredrar du kupoltält och i så fall varför?

Det finns många fina tält och det är en djungel men det finns många här som testat en hel del tält som kan komma med tips.
 
Jag hade heller inte valt något av dessa tält, för att fatta mig kort. Det första pga vikten och Fjällräven för att jag inte ser vart alla dessa pengar går. Asienbygge utan några briljerande lösningar som dessutom väger lite för mycket, som vanligt med Fjällräven med andra ord. Men deras produkter är ju fina att se på iallafall :)

För att kunna komma med andra konkreta tips får du jättegärna utveckla lite mer hur du tänkt använda tältet. Är det för en eller två personer, budget, föredrar du kupoltält och i så fall varför?

Det finns många fina tält och det är en djungel men det finns många här som testat en hel del tält som kan komma med tips.


Hejsan Uigeadail,

Jo, har verkligen insett vilken djungel det är, känns som man är vilsen och kommer inte ut från den.
Jag är faktiskt första gångens vandrare, sovit i tält innan men på Ölands camping. :)

Men det jag är ute efter är ett tält för 2 personer, ska användas mestadels på sommaren men skulle nog vilja att de är ett 3 säsongs tält.
Skulle nog också vilja ha tillräckligt stor abisko för matlagning och förvaring av packning.
Budget ligger 3 -4.5 KSek, tunnel eller kupol spelar kvitta, bara det håller. ;)

Tack för all hjälp.
 
Vad skulle du rekommendera för tält?
Budget är runt 3 000 - 5000.
Vilka väv ska man kolla på ?
Jag tog Robens för den höga vattenpelaren.

För den budget du anger och ett rymligt 2 personers tält, titta på ex Bergans Compact light 3 eller Bergans Rondane 3 (som skall vara en uppdaterad variant av Compact light 3):
http://www.outdoorexperten.se/p-7513-bergans-compakt-light-3.aspx
http://www.outdoorexperten.se/p-24255-bergans-rondane-3.aspx

Båda versionerna i dubbelsidigt silikonbelagd yttertältsduk som ger lång livslängd och stor absid. Viktmässigt faktiskt lite lättare än Robens tältet trots betydligt rymligare.
 
Tycker även Nordisk Oppland 2 si ser ut att vara ett riktigt vasst tält för vad man betalar. Om jag inte missar något hade jag valt det före bergans rondane/compact light, även om dom är det mer beprövade och säkra kortet.

En Hilleberg Nallo GT-kopia i rejäl väv helt enkelt: https://www.youtube.com/watch?v=EMx-9CwWrd8

Och fördelen med ett begagnat "original" (om du kan hitta ett) är inte bara att du får en väldigt bra produkt utan även att andrahandsvärdet är riktigt, riktigt bra.

Kan nämna också att fördelen du får jämfört med en kupolmodell är ett större innerutrymme, en större mer användbar absid och framförallt att tältet tål riktigt stora påfrestningar om vädret vill bråka.

Nackdelarna är mest att du får nöja dig med en ingång, och att tältet inte är självstagande och kan smällas upp precis vart som helst. Ett rimligt pris att betala för fördelarna tycker jag och jag har egen erfarenhet av både kupol och tunneltält.
 
Tycker även Nordisk Oppland 2 si ser ut att vara ett riktigt vasst tält för vad man betalar. Om jag inte missar något hade jag valt det före bergans rondane/compact light, även om dom är det mer beprövade och säkra kortet.

På "papperet" ser Nordisk Oppland 2SI OK ut, men jag känner inte till något om varumärket eller detaljerna på tältet. Misstänker att "Nordisk" är Outnorths eget varumärke liknande Urberg?Bergans Compact light 3 har jag egen erfarenhet av.

En detalj jag kan se på bilderna är att Nordisk har sämre design på sina stångspännare än Bergans (som har liknande system med stånghållare och spännband som Hilleberg använder).
Packmåttet på Nordisk tältet anges till 50cm vilket nog begränsas av längden på stångsektionerna. På Bergans Compact light är dessa 30cm vilket medger att tältet får rum på tvären inuti en större ryggsäck.
 
Tycker även Nordisk Oppland 2 si ser ut att vara ett riktigt vasst tält för vad man betalar. Om jag inte missar något hade jag valt det före bergans rondane/compact light, även om dom är det mer beprövade och säkra kortet.

En Hilleberg Nallo GT-kopia i rejäl väv helt enkelt: https://www.youtube.com/watch?v=EMx-9CwWrd8

Och fördelen med ett begagnat "original" (om du kan hitta ett) är inte bara att du får en väldigt bra produkt utan även att andrahandsvärdet är riktigt, riktigt bra.

Kan nämna också att fördelen du får jämfört med en kupolmodell är ett större innerutrymme, en större mer användbar absid och framförallt att tältet tål riktigt stora påfrestningar om vädret vill bråka.

Nackdelarna är mest att du får nöja dig med en ingång, och att tältet inte är självstagande och kan smällas upp precis vart som helst. Ett rimligt pris att betala för fördelarna tycker jag och jag har egen erfarenhet av både kupol och tunneltält.

Gaaaah! Jag hade ju i stort sett bestämt mig för Bergans... Nu vet jag varken ut eller in längre. ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Viktorious Lättare 3-manna tält 4-säsongs sökes Bo och sova 14
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.