Tältplatser vid Kebnekaise?

Jag lurar på att ta med mig familjen till Kebnekaise i sommar. Barnen orkar nog inte gå hela vägen från fjällstationen och tillbaka på en dag så jag funderar på att övernatta någonstans i mitten på vägen upp. På en del videoklipp jag sett så ser det väldigt stenigt ut på de flesta ställena.

Kan någon bara svara lite snabbt på om det finns några bra tältplatser på vägen upp eller åtminstone någonstans mellan stationen och toppen.

Har någon några konkreta förslag (koordinater) på suveräna platser som passar barn 8-13 år?
 
Går man västra leden så är Kitteldalen det sista stället man kan ta vatten på. Dock är det ganska stenigt men det borde ändå gå att hitta en bra tältplats.
 
Tjena.
Kitteldalen är bra att tälta på: bra underlag och "roligare" för barnen med öppen relativt säker yta.
När vi var där i aug 2012 så var Kaffedalen täckt av snö och inte bara svårtältat p g a det utan det blir ju både blött att bara vistas där iom slasksnön. Men det beror på hur snabbt snön smälter fram till dess.
Såg en bra hemsida om en familj som var där med 4 barn: www.galenpannorna.wordpress.com.
Äldsta barnet var 7. Där kan du nog få rätt mycket info.
Vatten finns t o m vid toppstugorna, men avgör själv var du tar vatten och avgör själv om ni dricker det - rätt många uträttar behov i närheten av stugorna. Från gamla toppstugan kan du gå 50 m österut, dvs mot branten längs med uppfångningsstolparna så hittar du nog rent/renare vatten.
Lycka till
 
Jag har tältat på sluttningen nedanför Kitteldalen innan västra leden svänger upp. Fina gräsytor nära små bäckar och jockar. Är väl iaf en 2-3 km från fjällstationen så det kapar ju dryga halvmilen på den totala vandringen. Visserligen är ju det branta och det jobbiga kvar men om man inte tvunget måste upp till just Kebnekaises topp så är ju både Tuolpagårnis och Vierremvarres toppar häftiga.
 
Även i kaffedalen finns det vatten, förmodligen långt in i augusti.

Fanns inte en droppe vatten i Kaffedalen när jag var där senast 8 Aug 2010, så chansa inte på det. Kitteldalen var sista möjlighet att fylla flaskorna innan toppen.

Känner ni för en lite längre vandring innan ni börjar bestigningen erbjuder ju alltid Durlings led ett alternativ med bra tältplatser i Singivagge. Längre till startpunkten, men färre höjdmeter att klara av då ni inte behöver över Vieramvare.
 
Det brukar tältas i Kitteldalen, men jag har inte varit framme och sett hur fina tältplatserna är. Men det görs, och alltså är det möjligt.

Själv har jag tältat halvvägs upp på östra leden, strax innan Björlings Glaciär. Där finns en del små jordplättar som kan duga att ställa tält på om man måste.
 
Det är väldigt platt och bra tältplatser i Kitteldalen. Jag har bara bott där på vintern, men det var barmark då (2011). Ju längre upp mot leden man kommer desto mer sten är det. Det är ganska nära stationen, om regnet öser ner kan du lämna familjen på stationen, gå och sätta upp tältet och sen hämta familjen.
 
Fanns inte en droppe vatten i Kaffedalen när jag var där senast 8 Aug 2010, så chansa inte på det. Kitteldalen var sista möjlighet att fylla flaskorna innan toppen.

Var där några dagar efter dig, kom från Durlings. Västra ändan av dalen var snöfri och där såg jag en liten vattendrag, kokade kaffe av det eftersom det nu var Kaffedalen.
Är man riktigt törstig så stiger man ner litegran från dalen,mot Durlings, där tar inte vatnet slut. Femton minuts avstickare.
Såg några tält vid Kitteldalen men dom lutade rätt så mycket. Själv tältade jag ca en och halv timmes vandring innan Fjällstation. Var första platsen jag såg som var på plant mark.
 
Vill väl tro att det oftast finns vatten efter Kitteldalen längs västran, men det krävs viss fyndighet för att hitta det, t.ex. att man lyssnar var det porlar under stenar och letar lite. Det är alltså relativt små drag och inget överflöd direkt, så var t.ex. fallet i kaffedalen, där jag också tältade ca 150 meter västerut från leden 2011, finns ett par röjda platser där mitt i dalen.
 
Är det bara jag som tänker att det KAN vara ett extremt väderutsatt ställe att tälta på med barn!? Inget jag skulle rekommendera! Kan vara nog jobbigt väder nere vid fjällstationen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
UAO Tältplatser vid Hukejaure Fjällvandring 3
Karolina P Tältplatser vid Grövelsjön? Fjällvandring 18
Olaa tältplatser vid Sylarna mm Fjällvandring 5
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Mackan1 Tältplatser i Finsetrakten? Fjällvandring 17
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
Saltlakrits Tankar om tältplatser Fjällvandring 15
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
PepsAdventures Vandringsväg ovanför Laddjujavri samt tältplatser på Cievrralahku Fjällvandring 5
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
elihe1 Tältplatser Fjällvandring 2
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Amylie Tältplatser nära Glittertind Fjällvandring 2
Erixolen Tältplatser V om Guoblacorru? Fjällvandring 9
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Seapo Tältplatser Neasketvaggi Fjällvandring 1
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
gunnargren Tältplatser mellan Vakkatovare-Nikkaluokta Fjällvandring 10
bakti Tältplatser i Jotunheims natur Fjällvandring 9
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
skellington Tältplatser mellan Akka och Gisuris? Fjällvandring 9
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
jesperk Tältplatser i Trollheimen Fjällvandring 0
coolmanq Dovrefjell - hund? tältplatser? Fjällvandring 1
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
guhj Framkomlighet och tältplatser, Kebnekaisemassivet (specifika platser) Fjällvandring 9
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
majjen Underbara tältplatser Fjällvandring 16
ekonom Tältplatser Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 6
majjen "Nya" tältplatser i Sarek? Fjällvandring 23
joa_bj Bra/vackra tältplatser Sylarna-Helgs-Gåsen? Brådis Fjällvandring 2
jorgenhellberg Kollar igen - tältplatser, Besseggen Fjällvandring 2
UlfRikard Tältplatser Nikkaloukta-Kebnekaise? Fjällvandring 2
jorgenhellberg Tältplatser Gjendebu till Memerubu Fjällvandring 2
Jakan Bra tältplatser? Fjällvandring 3
plu Bra tältplatser? Fjällvandring 3
Tältplatser i Mårma?? Fjällvandring 13
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...