Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tänkte höra med er som besöker denna tråd rätt ofta - är det någon som har erfarenhet av slipsystemen som är väldigt populära i USA(t.ex. Wicked Edge alt. Edge Pro Apex)? Är lite nyfiken att höra vad ni har att säga. Framförallt hur de funkar på olika typer av eggar.
Har inte använt dessa i någon större grad men har testat Edge Pro. Visst funkar den men är lite halvbökigt. Det är förstås avsevärt enklare att köra på frihand eller med hjälp av ett våtsliphjul.

Resultatet blir dock mycket jämnt och fint. En nackdel är att man inte kan gå ned i de riktigt snäva vinklarna, dvs under ca 18 g sammanlagt.

~Paul~
 
Tänkte höra med er som besöker denna tråd rätt ofta - är det någon som har erfarenhet av slipsystemen som är väldigt populära i USA(t.ex. Wicked Edge alt. Edge Pro Apex)? Är lite nyfiken att höra vad ni har att säga. Framförallt hur de funkar på olika typer av eggar.
kolla in www.edgepal.com. Verkar vara bra och genomtänkta grejer. Särsklit Chef tilltalar mig men det blir ju lite saker att plocka med.

//Per
 
kolla in www.edgepal.com. Verkar vara bra och genomtänkta grejer. Särsklit Chef tilltalar mig men det blir ju lite saker att plocka med.

//Per
Personligen skulle jag satsa på ett annat slipsystem med tanke på priset och vad man erhåller för pengarna.

Jag var bland de första att inhandla den enklaste varianten för att se om den höll måttet. Det gjorde den inte. Strävheten på den grövsta stenen var i finaste laget, vilket frestade till att lägga mer tryck på klampen. Detta resulterade omedelbart i att guiden sviktade. Det i sin tur resulterade i mycket ojämn slipfas. Minsta vinkeln var dessutom alldeles för stor för mina behov.

Ytterligare ett irritationsmoment var bristen på greppyta. Man var tvungen att hålla i den vassa lilla klossen, vilket i längden blev en ren pina med ömma fingertoppar som resultat.

Efter bara någon vecka så åkte hela manicken in i bingen... Inte helt lyckad investering av (om jag minns rätt) ca 600:- kronor.

Mitt råd är att satsa på en Spyderco TriAngle Sharpmaker i samma prisklass. Enligt min åsikt oerhört mycket bättre slipsystem.

~Paul~
 
Själv kör jag Wicked Edge. Har gjort ett tag nu.. Man får enastående resultat men gradantalet är begränsat mellan 15 och 30. Går inte, i alla fall klarar jag inte, att slipa tex flexibla knivblad eller brödknivsblad. Detta kanske dock är svårt på de flesta slipar ?

Tar ett tag att lära sig olika typer av eggar, vinklar och annat i knivslipardjungeln. Är bara nybörjare men gillar ändå Wicked Edge. Dock är det ju fantastiskt dyrt pris, faktiskt dyrt. Inte bara mycket pengar utan dyrt. Jag hade förmånen att få köpa begagnat med massa extra stenar, både grövre och finare till ett bra pris så jag är glad..

Jag har profilerat om ett par knivar vilket gick bra. Lite roligt också så fick kompisen till den mest fantastiska finish på en sekatör som vi satte i Wicked Edge :D

Dock hade jag gärna sett ett bredare utbud av vinklar och kanske någon anordning för de flexibla bladen.

mvh // johannes
 
Nån som kan datera denna kniv och kanske komma med lite info om den??
Det rör sig om en KJ scoutkniv, förmodligen från 50-60-talet. Är det lackat trä eller plast i handtaget?

Dessa knivar hade olika färg på greppet, en del var svarta, andra brandgula och ytterligare andra röda.

Stålet kom som vanligt från Sandvik och fanns om jag inte minns fel i både rfr (12C27) och kolstål (1080-klass).

~Paul~
 
Aktuella favoriter.

Grohman Original #1 SF och Grohman Survival #4SF är alltid nedpackade i kajaken. Kvalitetsmässigt vet jag inte i vilken klass dom ligger men jag tycker dom är otroligt sköna att hålla i.
 

Bilagor

  • IMG_1326.jpg
    IMG_1326.jpg
    44.3 KB · Visningar: 1,802
Det rör sig om en KJ scoutkniv, förmodligen från 50-60-talet. Är det lackat trä eller plast i handtaget?

Dessa knivar hade olika färg på greppet, en del var svarta, andra brandgula och ytterligare andra röda.

Stålet kom som vanligt från Sandvik och fanns om jag inte minns fel i både rfr (12C27) och kolstål (1080-klass).

~Paul~

Jag hade en med grönt plastskaft när jag var i 10-årsåldern. Köpte den i Mora och Mora-Nisse som sålde kniven signerade läderslidan.

Thure
 
Det rör sig om en KJ scoutkniv, förmodligen från 50-60-talet. Är det lackat trä eller plast i handtaget?

Dessa knivar hade olika färg på greppet, en del var svarta, andra brandgula och ytterligare andra röda.

Stålet kom som vanligt från Sandvik och fanns om jag inte minns fel i både rfr (12C27) och kolstål (1080-klass).

~Paul~

De e plasthandtag och eftersom det inte står nåt på bladet förmodar jag att det är kolstål, eller??
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.