Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hoppas att det stora knivintresset här kan bringa klarhet i vad detta är för kniv.

Historien är att jag hittade denna i skogen när jag var en 15-16 år, dvs snart 30 år sen.
Den var rejält rostig och ful. Jag slipade bort massa rost minns jag.
Den har sen dess legat i en låda.
Det står A. B. F. G och import stansat på den.
Själv gissar jag på att det är en billig importerad kniv som gick att beställa i postorderkataloger på typ 40-50 talet.
Nån som kan ge mig nån form av information?

Mvh Erik
Det är en Solingen-kniv av okänt fabrikat. Många Solingen-firmor har nämligen under åren tillverkat just denna typ av knivar.

Ibland har det handlat om äkta horngrepp, men lika ofta om imitation.

Stålet bör vara 1.4116 eller 1.4110.

~Paul~
 
Snubblade över (100:) en till synes väl använd Victorinox Officier med åtta verktyg häromdagen. Efter lite koll på nätet gissar jag att den är tillverkad någon gång 1985-1994......2005. Det märkliga är att den är ganska hårt sliten på ytan men annars är tight och nästan känns oanvänd. Den har även en nästan oläslig SL-logga, någon som vet något om detta?
Vet inte riktigt vad du syftar på när du säger "detta"? Menar du SL-loggan eller kniven som sådan?

Om det är kniven så bör du räkna upp alla verktygen och dessutom visa en närbild på på korkskruven, sylen och saxen.

~Paul~
 
Det är en Solingen-kniv av okänt fabrikat. Många Solingen-firmor har nämligen under åren tillverkat just denna typ av knivar.

Ibland har det handlat om äkta horngrepp, men lika ofta om imitation.

Stålet bör vara 1.4116 eller 1.4110.

~Paul~
Stort tack, denna är med plast, alternativt lackad horn.



Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Från och till brukar jag visa mina fickors knivinnehåll i den här knivtråden. Länge var det en tråkig tillställning där jag bara visade min fällkniven EDC samt en Wenger/EKA av minsta modell. Det är egentligen lika ensidigt just nu men eftersom att jag bytt ut de två trotjänarna mot nya roliga knivar blir det i alla fall nytt innehåll i bilden er. Victorinoxen Köpte jag efter flygplatskontrollen vid mellan landning i Zürich på väg till Genève. Intressant således att man kan köpa en kniv och ta med ombord på flygplanet i fickan i Schweiz. Föll för denna frihet genast och har sedermera också fallit rejält för knivens verktygssammansättning och verktygens placering i förhållande till nyckelringen.. För den som undrar var det en stor butik med knivar från Victorinox enbart och alla modeller fanns att köpa och ta ombord.

Bosse
 

Bilagor

  • 0E6AEFE0-F638-4B8E-AA73-12A51AB213FF.jpg
    0E6AEFE0-F638-4B8E-AA73-12A51AB213FF.jpg
    26.6 KB · Visningar: 654
Instämmer i att det är en fin butik. Men man kan inte ta med i varje fall större Vicar på flyget om man skall vidare internationellt från Zurich. Min fru blev av med en Forester som hon glömt lägga i incheckade bagaget.

Thure
 
Ok. Det är troligt att det är så. De frågade mig faktiskt hur långt jag skulle flyga. Jag skulle ju bara en inrikes resa inom Schweiz för att sedan stiga av vilket ju inte exponerade mig för det problemet. Hade den incheckad på hemvägen. Jag var i Frankrike och fotvandrade där på sommaren. Chamonix, annecy och grenoble. Väldigt vackra berg egentligen värda en egen berättelse. Använde i alla fall denna kniv som fickkniv där Tillsammans med en ny Opinel n6 i ryggsäcken. Funkade bra på baguetter, ost och torr korv. Affären var väldigt fin. Framförallt hade de ett grymt sortiment av aloxknivar. Hade det inte varit för att jag hade ett sånt gapande behov efter nya flugfiske grejer hela tiden hade jag kanske köpt flera stycken. Men man får leda vattnet i bäcken dit man vill ha det mest.

Bosse
 
Vet inte riktigt vad du syftar på när du säger "detta"? Menar du SL-loggan eller kniven som sådan?

Om det är kniven så bör du räkna upp alla verktygen och dessutom visa en närbild på på korkskruven, sylen och saxen.

~Paul~

Tack för ditt svar. Har varit borta ett tag men här kommer lite bilder,
Jag önskar gärna veta mer om kniven och gärna även om du vet något om SL-loggan. Vet att många blev reklam med ABB, Alfa Laval, Atlas Copco-märkning etc. men vet du något om knivarna med SL-loggan?

Kniven har åtta verktyg:
Stort blad
Litet blad
Mejsel-kapsylöppnare
Konservöppnare-mindre mejsel
Sax
Korkskruv
Syl
Krok
 

Bilagor

  • Victorinox-Officier-SL.jpg
    Victorinox-Officier-SL.jpg
    223.5 KB · Visningar: 466
  • Victorinox-V.jpg
    Victorinox-V.jpg
    142.1 KB · Visningar: 455
  • Victorinox-corkscrew.jpg
    Victorinox-corkscrew.jpg
    292 KB · Visningar: 457
  • Victorinox-scissor-front.jpg
    Victorinox-scissor-front.jpg
    293.9 KB · Visningar: 430
  • Victorinox-front.jpg
    Victorinox-front.jpg
    296.1 KB · Visningar: 457
  • Victorinox-logga.jpg
    Victorinox-logga.jpg
    294.1 KB · Visningar: 448
Från och till brukar jag visa mina fickors knivinnehåll i den här knivtråden. Länge var det en tråkig tillställning där jag bara visade min fällkniven EDC samt en Wenger/EKA av minsta modell. Det är egentligen lika ensidigt just nu men eftersom att jag bytt ut de två trotjänarna mot nya roliga knivar blir det i alla fall nytt innehåll i bilden er. Victorinoxen Köpte jag efter flygplatskontrollen vid mellan landning i Zürich på väg till Genève. Intressant således att man kan köpa en kniv och ta med ombord på flygplanet i fickan i Schweiz. Föll för denna frihet genast och har sedermera också fallit rejält för knivens verktygssammansättning och verktygens placering i förhållande till nyckelringen.. För den som undrar var det en stor butik med knivar från Victorinox enbart och alla modeller fanns att köpa och ta ombord.



Bosse



Mycket intressant det där med kniv ombord på planet. Måste vara ett ”statement” att inte låta 9/11 påverka deras syn på multitools. Undrar även vilken spyderco det är på bilden? Ser ut att vara en trevlig EDC storlek i jämförelse med victorinoxen.
 
Gällande kniv på flyg så borde åtminstonde de större Modellerna kunna ses som ett Statement. Just den här lilla röda i classic storlek passerar även flyget i Sverige. Jag har en anhörig som jobbar med flygsäkerhet. Hon berättade att så små knivar var tillåtna. Undantaget är att de om de upplever situationen som hotfull kan de ta vad som helst när som helst, typ. Jag har tidigare denna tråd beskrivit hur det för mig innebar att jag köpt en ny classic och började flyga med den bara för att se om det gick. Flera gånger har jag tagit mig rakt igenom kontrollen. Två gånger har jag blivit stoppad. En gång hemma här i Östersund. En gång på Arlanda. Båda gångerna fick jag tillbaka min kniv. Här i Östersund tittade de bara på den. På Arlanda tog de med den och mätte den innan de kom tillbaka och gav den till mig igen. Båda gångerna väldigt vänligt bemött. Jag skulle inte göra detta med en kniv som jag var mycket rädd om.

Spydercokniven är en manbug. Riktigt stadig och brukbar i ringa storlek.

Bosse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.