Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jo nog förstår jag att de flesta som är här regelbundet har koll på enklare knivkonstruktion. Men för att få ihop ett inlägg måste man ju börja nånstans.

Jag tror nog att den kniven 311 ansågs som rätt inovativ när den kom utifrån att den var en tidig skruvkonstruktion. Den var ju billig även då runt 1970 så man tog nog tillvara lite tradition där vid ricasson. Tradition och lättja skall nog inte heller förväxlas. Det där har ju varit eskilstunatillverkarnas sätt att göra en kick ända sedan 1800talet. Ibland har knivarna ju även gjorts med kantig i stället för vinklad bladkick.

Visst håller jag med dig om att din Böker är mycket mer sofistikerad vad gäller rikasson och jag håller med dig i sak om att en rikasso inte tillför något för vare sig utseende eller funktion i öppnat läge. Bökern är ju dock lite svårare att bygga ihop på gammeldags sätt då den har mindre mån att justera bladet. Anlägget ligger ju inne på fjäderstålet och kan inte efterjusteras på en ihopmonterad kniv. Håller även med om att det i en i övrigt bra konstruktion nästan blir löjeväckande med en puckel. Kanske är deras dromedarspecial för export till saudi. Det behövs ett minimum av skills för att årdna det problemet om man tänkt bruka kniven.

Själv har jag inget emot en traditionell ricasso,bladkick på en slipjoint. Jag älskar dem på det traditionella sättet med firmastämel och hela rasket. Men inga toklånga avstånd mellan egg och skaft, optimalt en 1/2 cm enligt mig.

Bosse
 
1. Jo nog förstår jag att de flesta som är här regelbundet har koll på enklare knivkonstruktion. Men för att få ihop ett inlägg måste man ju börja nånstans.

2. Jag tror nog att den kniven 311 ansågs som rätt inovativ när den kom utifrån att den var en tidig skruvkonstruktion.

3. Den var ju billig även då runt 1970 så man tog nog tillvara lite tradition där vid ricasson. Tradition och lättja skall nog inte heller förväxlas. Det där har ju varit eskilstunatillverkarnas sätt att göra en kick ända sedan 1800talet. Ibland har knivarna ju även gjorts med kantig i stället för vinklad bladkick.

Visst håller jag med dig om att din Böker är mycket mer sofistikerad vad gäller rikasson och jag håller med dig i sak om att en rikasso inte tillför något för vare sig utseende eller funktion i öppnat läge.

4. Håller även med om att det i en i övrigt bra konstruktion nästan blir löjeväckande med en puckel. Kanske är deras dromedarspecial för export till saudi.

5. Det behövs ett minimum av skills för att årdna det problemet om man tänkt bruka kniven.

6. Själv har jag inget emot en traditionell ricasso,bladkick på en slipjoint. Jag älskar dem på det traditionella sättet med firmastämel och hela rasket. Men inga toklånga avstånd mellan egg och skaft, optimalt en 1/2 cm enligt mig.
1. Självklart, det var som sagt ingen kritik, snarare ett konstaterande.

2. Skruvkonstruktionen var någorlunda unik men inte kicken och ricasson :).

3. Bökerkniven var kanske ett dåligt exempel eftersom det handlar om en modern kniv. Dock har liknande lösningar funnits på avsevärt äldre modeller från både Tyskland, Sydafrika och Frankrike. Om jag inte minns fel så har även spanjorerna och japanerna modeller som helt saknar kick och ricasso. Dessa modeller är på intet sätt moderna.

Men återigen. Jag klankar inte ned på EKA-n som sådan utan konstaterar att firman alltid kört sin stil och man vet vad man kan räkna med.

Så när man slutligen kommer med nya modeller så är det en jäkla tanto/tactical? Plötsligt så går det tydligen att anpassa tillverkningen eftersom den amerikanska marknaden är den som de flesta är intresserade av och följer slaviskt.

4. Precis. Fattar inte vad den har för funktion mer än att tvinga en att hålla kniven på ett speciellt sätt. Men det är ju inte alltid man vill hålla kniven så!

5. Sant. Men tråkigt trots allt att det första man måste göra är att ta fram verktygen.

6. På den punkten är du lite mer tolerant än undertecknad. En halv cm är lite för mycket för min smak :).

~Paul~
 
Fin slip joint. :)
Håller som vanligt med dig. Onödigt stor yta enbart för snäggen.:(

/Lux


Halloj.
Tänkte svänga in en avvikande mening för diskussionssportens skull angående ricassons storlek på Swede 311. Se bilderna i De Pauls post 12064.

En klassisk slipjoint av den typ de nästan alltid är (det finns andra lösningar men de är ovanliga) har en kick bakom eggen som tjänar som stöd för bladet i infällt läge så att eggen inte skall slå i botten mot backspring/fjäderstål. Höjden på kicken blir också justeringen på hur djupt in i skaftet som bladet vilar i infällt läge. En kick som ligger en bit från pivot ger det hela en bra och stabil balans. Ibland tenderar de bli väldigt långa men jag personligen tycker att en 311 är ett bra exempel på en kniv där detta inte överdrivits. Pivotskruven ligger även lite längre bak i skaftet vilket ger några millimeter längre anlägg mellan skaft och blad vilket teoretiskt gör kniven lite stabilare. En strålande avvägd och stabilt konstruerad fällkniv enligt mig. Enklare utförande än de flesta fällknivar men en konstruktionsmässig fullträff.

Bosse

Tack för ett intressant inlägg. Det du kallar kick benämner jag snägg (enligt klassisk Eskiltunsk nomenklatur). Jag kan bara instämma i det mesta du skriver, dock anser jag att ricasson borde ha kunnat göras kortare med längre egg som resultat och samtidigt med bibehållen stabilitet.

/Lux
 
Själv har jag inget emot en traditionell ricasso,bladkick på en slipjoint. Jag älskar dem på det traditionella sättet med firmastämel och hela rasket. Men inga toklånga avstånd mellan egg och skaft, optimalt en 1/2 cm enligt mig.

Bosse

Hej Bosse!

Jag håller med 100%

"Swede 38 (/45) Fan Club"
Plockade du även upp att VD Johny Kanaan funderar på en moderniserad Swede 38? Har du någon åsikt om vad som ska vara enligt tradition och vad som skulle kunna förbättras. Han säger att i det är i stort sett osäljbart utan bladlås.

Jag har postat några gånger om min Swede 60 med defekt bladlås med nedfilad ryggmekanism. I praktiken en förvuxen Swede 45 som blev slip-joint av tillfälliga omständigheter. En bättre kniv enligt mina preferenser.

/s
 
Behöver lite snabba tips. En god vän fyller 30 och vi ska dit på lördag. Vet att man inte ska ge kniv som gåva redan så han får en krona med i paketet att betala kniven med.

Hade tänkt mig Max 700:- (lite lågt men har inte möjlighet till mer). Behöver kunna få den innan lördag såklart så butik i Stockholm med omnejd är nog att föredra.

Användningsområden är friluftsliv/skogen helst fastblad men kan tänka mig fällkniv om den verkar tålig.

Hjälp à brother out tack.
 
Behöver lite snabba tips. En god vän fyller 30 och vi ska dit på lördag. Vet att man inte ska ge kniv som gåva redan så han får en krona med i paketet att betala kniven med.

Hade tänkt mig Max 700:- (lite lågt men har inte möjlighet till mer). Behöver kunna få den innan lördag såklart så butik i Stockholm med omnejd är nog att föredra.

Användningsområden är friluftsliv/skogen helst fastblad men kan tänka mig fällkniv om den verkar tålig.

Hjälp à brother out tack.

Finns många knivar som man hatar, eller älskar. Svårt att ge bort sådant där..
Här är en som de flesta nog stoppar i mellanläget. Finns de som älskar den, men jag tror inte många hatar den?

http://www.moraofsweden.se/bygg/classic-original-1

Och så sparar du lite av slantarna..
 
Behöver lite snabba tips. En god vän fyller 30 och vi ska dit på lördag. Vet att man inte ska ge kniv som gåva redan så han får en krona med i paketet att betala kniven med.

Hade tänkt mig Max 700:- (lite lågt men har inte möjlighet till mer). Behöver kunna få den innan lördag såklart så butik i Stockholm med omnejd är nog att föredra.

Användningsområden är friluftsliv/skogen helst fastblad men kan tänka mig fällkniv om den verkar tålig.

Hjälp à brother out tack.

För den pengen skulle jag valt Casström SFK No 10... Tror den kostar 699:-. Det finns en egen tråd om den på forumet nånstans. Jag har inte själv hanterat den men den lovordas på många håll!

Problemet kan bli att hitta den i butik men det kanske nån vet bättre än jag? Annars går de att köpa via Casström.se
 
Jo jag vet, det är högst personligt vad man gillar. Men tror inte han blir sur eller aldrig kommer använda den även om det blir så att han sen skaffar ny. Han är ingen samlare eller knivfreak men gillar friluftslivet och saknar kniv bortsett från någon typ mattknivsliknande fällis.

Så tack för tipset, men lite väl tråkigt med en Mora kanske.
 
varifrån skickar du? frågan är om jag hinner få den med tanke på avisering och annat?
flat grind eller scandi..?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.