Steamer för att fräscha upp sovsäck?

Har inte sett något om det så postar...
Har upptäckt hur fiffigt det är att använda steamer för att fräscha upp kläder. Spar miljöavtryck och är skonsamt för kläderna.

Borde inte det vara ett alternativ för att fräscha upp insidan av sovsäckar om det behövs? Bakteriedödande och dunstar och torkar fort eftersom det är så hett. Någon som kör med det och har några praktiska tips?
 
Nog funkar det säkert, men det är nog en tillfällig lösning.
Bakterier kan bara växa om de har något att äta på.

Om du bara ångar ihjäl bakterierna så har du smuts och döda bakterier kvar. Så fort du introducerar nya bakterier så har de gott om mat att mumsa på.

Men som tillfällig lösning är det klart det funkar, men det ersätter inte tvätt.

Däremot är det nog en lysande idé att ånga efter tvätt.
Du tvättar bort all smuts och sen dödar du alla bakterier med ångan. Då håller sig nog säcken fräschare under en längre tid.

Jag kan tänka mig att det är ett bra sätt om man har lyckats svetta ner säcken så att den luktar surt (tror det är mjölksyrabakterier i farten då).
Surlukten får man inte bort mer än tillfälligt om man tvättar kallare än 95 grader, och den värmen tvättar man inte sovsäckar i.
 
Jag har ingen erfarenhet men jag skulle vara försiktig om det var fråga om en dunsovsäck. Ofta gillar inte protein att hettas upp allt för mycket och kokande ånga borde åtminstone kunna förstöra proteinet i dunet.
 
Kemtvätt är grejen med dunplagg och sovsäckar.
Som sagt vad gör ångan ju den trycker skiten in genom tyget in i dunet.
Resten behöver jag väl inte orda om.
Kentvätt och skonsam tumling blåser nytt liv i äldre dunsovsäckar. Syntetsäckar återfår inte den spänst som försvunnit.

Bruka sovsäckslakan så håller säcken sig fräsch länge.

go tur
 
Har ingen erfarenhet men tror det kan funka rätt bra för att tvätta ytan av tyget där det mesta av smuts bakterier och mögel finns. Torkar man bort fukten med rena trasor när man ångat? Testa försiktigt i ett hörn för att kolla att inte väven och eventuella beläggningar skadas.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...