Lättpackning Allt om att packa lätt

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 4.50 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2019-08-26, 18:27
skogsbaronen skogsbaronen är inte uppkopplad

Du kan ju alltid testa. Så länge som det blåser lagom kanske du klarar kondensen.

Glöm bara inte att ett innertält höjer temperaturen ganska mycket. Om du har innertältet med dig kan du använda en tunnare sovsäck.
Svara med citat
Gammal 2019-08-26, 18:59
OmetT OmetT är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av skogsbaronen Visa inlägg
Du kan ju alltid testa. Så länge som det blåser lagom kanske du klarar kondensen.

Glöm bara inte att ett innertält höjer temperaturen ganska mycket. Om du har innertältet med dig kan du använda en tunnare sovsäck.
Ja de e ju det, men ja har både en varm sovsäck och ett varmt liggunderlag, så de ska nog funka. Ja förstår ju att det är möjligt, ja täbker mest om de är värt 800gram att va utan. Ska upp till sarek så regn och vind kan ja räkna med
Svara med citat
Gammal 2019-08-26, 19:51
skogsbaronen skogsbaronen är inte uppkopplad

Komfort är väldigt personligt, och att känna sig tillfreds är en typ av komfort.

Känner du att du gärna vill skippa innertältet så tycker jag du ska testa att göra det. Det värsta som kan hända är att du inte blir nöjd =)
Svara med citat
Gammal 2019-08-27, 05:52
OmetT OmetT är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av skogsbaronen Visa inlägg
Komfort är väldigt personligt, och att känna sig tillfreds är en typ av komfort.

Känner du att du gärna vill skippa innertältet så tycker jag du ska testa att göra det. Det värsta som kan hända är att du inte blir nöjd =)
De e ju de, de hade varit kul att höra några erfarenheter av någon med ett liknande tält har haft det. Men ja får skylla mig själv att jag inte testat det innan. Ja känner inte för att chansa den här gången.
Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 22:14
sirwio sirwio är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av OmetT Visa inlägg
Sant, ja har snöat in mer på det här med lättpackning och håller på att säljer å köper lättare. Men tältet! Har ett ringstind pro2 och de väger ca 2100gram, ja har inte pengar att lägga ut på ett annat tält just nu så de får ja köra med den här hösten med.
Men innertältet väger 800gram, så ja tänkte kolla med er om någon kört utan på det tältet eller liknande. De är ju inga problem med mygg nu det är mer kondens ja är rädd för. Tänkte isåfall lägga ut polycro som golv och eventuellt ta regnjackan över sovsäcken på utsatta ställen. Va tror ni? Är de värt dom 700gram (polycro 90gr) extra att köra utan?
Mvh
Jag kommer att köra med enbart yttertält av Ringstind Pro 2 till helgen i vandring mellan Adolfström och Ammarnäs. Jag återkommer med hur det funkade. Kommer att använda "Tesa Thermo Cover" från exempelvis Classes som groundsheet (48g).
Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 06:05
nils p nils p är inte uppkopplad

Jag använde bara yttertältet till ett Terra nova laser under en vecka i Sarek, hade en bit tyvek som marktäckare. Fungerade utmärkt, ingen kondens att tala om.
Svara med citat
Gammal 2019-09-08, 15:56
sirwio sirwio är inte uppkopplad

Enbart Ringstind pro 2 yttertält fungerar bra efter test med nätter med och utan regn i temperaturer mellan +4 och någon minusgrad.

Inget problem med kondens förutom den kallaste natten när jag glömde öppna den ena ventilen. Om det var det eller kylan som orsakade kondens vet jag inte - har inte tillräckligt erfarenhet.

Även med kondensen var det inget större problem då det är väldigt rymligt för en person och det är lätt att undvika att röra tältduken.

— Magnus
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:10.

Logga in

Tips!