Byta frikrans på mtb

Skulle inte heller ta den billigase kassetten för 105 kr (HG30) utan istället gå på HG50-varianten. Satsa hellre pengarna på en bättre kedja än att gå på HG70-varianten.

Jag kör på Shinamo Deore krans (9-delat) och Shimano XT-kedja, fungerar utmärkt.
 
De flesta av din frågor om vad

besvaras av vad som sitter på cykeln. Du är låst till växelsystem och antal drev.
Att på en 1000 kronorshoj lägga ner 600 spänn är kanske trots allt klokt.....speciellt om du investerar i verktyg och slitdelar... Att läsa en eller två bra cykelmekarhandböcker är aldrig fel, finns gratis på bibliotekt.
Cykelverktyg är utmärkt att ha, men som tidigare nämt den stabila arbetsbänken och det rejäla skruvstycket (den tredje handen) brukar inte alltid vara förfintligt. Vid arbete med hjul är det oftast en fördel att använda hjulet självt som förlängare och få händerna fria med hjälp av skruvstycket.
Får du loss frikransen brukar en regöring och uppledning av spärrarna i frikrasen vara en lätt match, lite nytt fett och det kommer att hålla länge.
Att dela på kedjekransar brukar inte vara någon större match med en bra förlängare och kransen kvar på hjulet, två piskor brukar behövas och drag loss mot kedjans dragriktning.... Lycka till!
//J
 
Det där är inte frikransar, det är kassetter. Är du säker på att det är såna du ska ha? (se mitt förra inlägg) Jag skulle nog undvika den för 105 spänn, tycker inte att den sista "mega-range"-klingan är särskilt användbar.



Om det är en frikrans du behöver så är det art nr 20-027 som gäller istället.

Frikrans kan du köpa från Cykelringen.

Ok. Bra att du sa det. Det tusen tack.
 
Summa 200.-

Allt fixat och klart. När jag väll fått av frikransen och gjort rent den i ett "bensinbad" var den som ny med lite rost på köpet. Den funkade fint igen. Fick pillat bort smuts som var hård som sten.

Totalt kostade det mig 200.- Två verktyg (kedjepiskan behövde jag aldrig), en balja, någon speciel borste till kransar, lite rengöringsmedel och en fin olja istället för mitt gamla vapenfett från tiden på K3. Sen var det nog något annat som jag inte kommer ihåg nu.

Har nu kört 10 dagar och ej haft några problem.
 
Min frikrans (heter väll kassett på svenska) har pajat. Har nu frihjul både framåt och bakåt. Min reparationserfarenhet sträcker sig inte till att byta frikrans. Vad behöver jag för verktyg? Kan man köpa dem på biltema eller ska man gå till en "riktig" cykelaffär? Vad jag kan förstå så finns det olika sorter. Kassett-krans som låses fast med en låsring eller det yttersta kugghjulet. Det andra alternativet är väll en skruvkrans som har gängor och skruvas fast på navet? Detta borde man ju märka skillnad på när man pillar av kransen.

Om det nu skulle vara en skruvkrans så finns det väll olika dimensioner på gängorna? Vad jag kan se i min gamla danska bok finns det engelsk, fransk och italiensk. Hur kan jag ta reda på vilken modell det är?

Jag var inne på "Cyclecomponents" och kollade priser på nya kassetter, men kunde inte se något om engelsk, fransk eller italiensk gänga.

Är det bättre att bara lämna in cykeln? Cykelhandlaren <<http://www.bikepro.se/Service.htm>>ville ha 200 för en ny kassett, 200 för arbetet och 200 för kedjan.

Om jag nu ska göra det själv har jag som krav att det ska vara kvalitetsreservdelar jag använder. Någon kommer nog studsa över att jag överhuvud vill lägga pengar på min skitcykel <<http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2959>> men så är det nu.

Har alla saker helt nya som du kan få köpa till en bra pening om du ringer mej på 0736187150
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Foosa Byta upphängningar innertält Gör det själv 4
stjärtove Byta handtag på morakniv Gör det själv 8
statemachine Byta ut dun i sovsäck/quilt Gör det själv 5
purjo_ Byta "zippen" Gör det själv 3
justsafe Byta spännen på ryggsäck!? Gör det själv 14
Staffan Andersson Byta säck till bärsystem? Gör det själv 13
Kris-10:an Byta Tältgolv Gör det själv 2
mickenTHN Byta till elastiskt i sovsäck!!? Gör det själv 1
holetaker Limma på SilNylon? Gör det själv 2
tango Nya handledsmuddar på torrdräkt? Gör det själv 7
tango Var köpa gummistrap med kula på? Gör det själv 7
esarina Hur fylla på dun i sovsäck? Gör det själv 17
Emilioo Organotex spray on på naturmaterial? Gör det själv 0
tusencyklar Fixa tryckknappar på regnjacka Gör det själv 3
andersgd Tips på lagning av liggunderlag Gör det själv 13
vandrafjäll Tejpa om sömmar på Gore-Tex byxor Gör det själv 13
Elvah Lacknafta på silnylon, experiment vadarpåsar... Gör det själv 1
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Florén Input på konstruktion av lätt ryggsäck Gör det själv 8
MartinLA Sköta/reparera gummi på meindlkängor Gör det själv 2
ordonnansen Maxvikt på wobbie? Gör det själv 3
lars.martinsson.169 Tips på material Gör det själv 3
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
Bark76 Fylla på dunsovsäck med dun från kudde?! Gör det själv 8
lawe Pyspunka på NeoAir Gör det själv 8
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
siellämissä Laga stora hål på dunsovsäck? Gör det själv 5
Florén Funderade på tyvek, ändrade mig, kan inte ta bort trådar. Gör det själv 0
StyrmanKarlsson Epoxi på insidan kåsa? Gör det själv 10
robinb Montera skidor på fjellpulken? Gör det själv 9
avslutatmedlemskap160620 Korta av dragkedjor på byxor Gör det själv 9
kanis Vilket lim på skaljackans insida? Gör det själv 2
Glännman Tips på karbinhake till vapenrem Gör det själv 4
Micke R. Billigt GDS-tyg på IKEA Gör det själv 3
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
Kanii Ytbeläggning på insidan av kajak Gör det själv 9
gro huva på fleece, Y/N? Gör det själv 29
fuchs Vit Neopren på rulle? Gör det själv 8
Hilber Slida till späntkniv på 2minuter Gör det själv 2
Gun-valld Myggnät på tält,textillim el sy?? Gör det själv 2
anders_b Gaffa på turen Gör det själv 16
saclawes Tricket med non-stick på gammal Ali-trangia Gör det själv 1
guhj Förlänga ärmar på jacka Gör det själv 1
Lars G A Sy myggnät på sitt Akto Gör det själv 0
jägarpekka Bilder på era egentillverkade knivar :) Gör det själv 5
Rudolfsson Limma på snölås i byxor? Gör det själv 6
barbafant Var få tag på Vinylon-fiber? Gör det själv 3
lleberg Stormsäkra ventilation på MSR Skinny Too Gör det själv 1
Grönställ Myggnät på metervara Gör det själv 9
kanis Låta när öppnar fack på ryggsäcken! Önskar förslag på hur! Gör det själv 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...